Forfatter Emne: Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen  (Læst 2078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nicolai

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 299
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Dato: 10. Juni 2012 kl: 13:14:09 »
Hej

Efter at have fået ordnet bære- og styrekugler og en masse små ting som returslanger og elarbejde, er Bluestar'en nu begynd at sætte synlige dieselspor på asfalten i en sådan grad at man kan følge mig rundt i Københavns gader = ikke fedt. Desuden lugter der grimt af "kogt" diesel og den sender lidt røgsignaler ud gennem luftindtagene.

Jeg kan se at det pibler ud med diesel ved pumpen, der hvor dyserørene sidder på. Mere gas, mere diesel. Faktisk sprøjter det en del, når der gives gas. Jeg kan ikke se præcis hvor den er læk. Jeg har forsøgt at efterspænde omløber forsigtigt; stadig læk.

Bilen har samtidigt fået følgende symptomer, som velsagtens har med lækken at gøre(?):
● Ringe bundtræk
● Ændret lydmønster. "Tøffer" som en fiskekutter
● Lav "tomgang"

Se gerne denne korte video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MYl_pLuZC0Q[/youtube]

Er der nogen der
● kan sige "det dér er helt klart lig med abc" eller lign.
● alternativt har lidt tid en dag ved lejlighed i Københavns området til at stille diagnose eller måske endda hjælpe med fix?

Mange tak.

Mvh. Nicolai
VW T3 Multivan 1.6TD 1990 Hannover Edition

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #1 Dato: 10. Juni 2012 kl: 13:45:52 »
ligner et dyserør der er gået , en typisk fejl  på en jx byt til nyt  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #2 Dato: 10. Juni 2012 kl: 15:25:33 »
Der mangler jo også det der holder de 4 dyserør
sammen, og sikkert forhindre at de vibrerer.
De holdes sammen 2 steder som det ses
på billedet her:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #3 Dato: 10. Juni 2012 kl: 15:47:20 »
Indgangsbøn:

Når man arbejder på et dieselsystem, så er der to forhold, man skal tage i betragtning:
1) Dieselpumpen producerer meget højt tryk - adskillige hundrede bar - mere end rigeligt til at gennemtrænge huden og indsprøjte diesel dybt ind i kroppen. Take care!
2) Der skal arbejdes med absolut top renlighed - et sandkorn i en dyse kan ødelægge den, og som en afledt effekt heraf kan motoren blive alvorligt skadet.

Diagnosen er som der allerede er skrevet - et utæt dyserør. Nu skal du så finde ud af, hvilket. Lad motoren stå i tomgang og løsn så omløberen på den første dyse., så den lækker. Ændrer det noget på gangkulturen? Nej, så har du fundet den rigtige. Ja, så har du ikke fundet den rigtige - spænd igen og fortsæt til den næste.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline nicolai

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 299
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #4 Dato: 10. Juni 2012 kl: 17:46:57 »
Tak Bos m.fl.
Brian, jeg lagde faktisk også mærke til, at flere af rørerne er slidt flade på midten af at stå og "spille" mod hinanden der hvor de krydser. Nye rør og et par beslag.
Jarl, tak for bønnen. Gode pointer til. :) Jeg vil som nybegynder muligvis alliere mig med en mere kyndig (og renlig) person og agere medhjælper her første gang. Og dog; lad os nu sige at alle rør bør skiftes grundet slidtagen (hvor de vibrerer mod hinanden), så skal de vel "blot" skiftes allesammen uden behov for at identificere synderen, naturligvis under iagtagelse af det med renligheden? Ingen fare, motor slukket under hele operationen, kan gøres i ro og mag mv. Og så lidt motorrens måske...

Tak for hurtig respons. Godt at det lader til ikke at være mere alvorligt.

Mvh. Nicolai
VW T3 Multivan 1.6TD 1990 Hannover Edition

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2012 kl: 13:32:49 »
Hvis det er ved samlingen mellem dysserør og pumpe der er utæt, kan det nogen gange hjælpe et løsne røret  i begge ender og starte med at spænde røret ved pumpen.
Har du prøvet at vikle lidt frisk køkkenrulle om samlingen eller om rørene en af gangen.


Havde efter et værksteds besøg havde jeg ikke fået holderne til rørene med. Kørte længe uden holdere og med en underlig lyd jeg ikke kunne lokalisere. Rørene rørte ikke ved hinanden, med da jeg en dag holde om rørene stoppede lyden. Fik straks fat i en holder, og lyden forsvandt.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline nicolai

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 299
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2012 kl: 21:37:48 »
Tak for tip.
Citat fra: "tomtom"
Har du prøvet at vikle lidt frisk køkkenrulle om samlingen eller om rørene en af gangen.
Skulle det være for at lokalisere hullet?

Jeg skal prøve at tage et bedre foto af rørene, så skal du se hvordan de har slebet hinanden flade.

Jeg har i øvrigt bestilt nye dyserør og holder.
VW T3 Multivan 1.6TD 1990 Hannover Edition

Offline nicolai

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 299
    • Vis profil
Fixet - JX, hjælp til diagnose, læk ved pumpen
« Svar #7 Dato: 05. Juli 2012 kl: 22:54:26 »
Så blev det fixet, tak. Efter nye dyserør snurrer motoren igen som den skal.
VW T3 Multivan 1.6TD 1990 Hannover Edition