Forfatter Emne: Oliemængde i gearkasser  (Læst 7059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Oliemængde i gearkasser
« Svar #15 Dato: 16. August 2012 kl: 17:22:56 »
Jeg kan prøve og se i den store vw bog når jeg kommer hjem(er stadig på job, det også der for jeg svare så meget her inde...) Det kan være at der står lidt om det der..
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Oliemængde i gearkasser
« Svar #16 Dato: 16. August 2012 kl: 18:55:54 »
Altså... Er det ikke bare sådan, at man påfylder gearolie igennem påfyldningshullet til overløb...??

Det har jeg altid gjort og det er da gået meget godt. Der skal da ihvertfald olie nok på sådan en gearkasse... :-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Oliemængde i gearkasser
« Svar #17 Dato: 16. August 2012 kl: 21:10:19 »
Den der liste jeg har linket til er agenda for hele busfolket i Tyskland. Jeg kan ikke forestille mig, at der er fejl i den, men tager da gerne imod rettelser, de mailes så videre. Alle T3 folk kigger på det, den er screenet af flere hundrede T3 folk ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliemængde i gearkasser
« Svar #18 Dato: 16. August 2012 kl: 21:15:29 »
Jeg siger ikke at det er en fejl, men beder om nogen kan forklare hvorfor dieselbilerne skal have en liter mere end benzinerne.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Oliemængde i gearkasser
« Svar #19 Dato: 16. August 2012 kl: 21:20:05 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
.....Nå, ser lige at benz kasserne er 3l og diesel 4l. ?????????????? Nu blir det
 sjovt!

 Mvh Jønne Ukendt



Det er en helgardering fra VWs side. De vidste på forhånd at dieselbilerne konsekvent smider olie ud alle steder fra,
så de tænkte at gearkasserne også hellere måtte få en liter ekstra til at smide fra sig. Det er der såmænd ikke noget mystisk ved.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliemængde i gearkasser
« Svar #20 Dato: 16. August 2012 kl: 21:27:38 »
Det tog lang tid at vække dig :D

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Oliemængde i gearkasser
« Svar #21 Dato: 16. August 2012 kl: 21:28:55 »
Volkswagen har på et eller andet tidspunkt ændret mængden, sådan at den ligger 8 mm til 10 mm under påfyldningsåbningen, Så kan man med fingerspidsen lige føle olien i gearkassen 8 mm under hullet. Det har de lavet, fordi olien ikke mere skulle skumme så meget i gearkassen. Såfremt den skummer, så giver skummet ikke samme smøring som olien, det er derfor.

Syncrogearkasser har lidt mere i, fordi de er lidt længere ... ellers er det magen tid ...

Iflg. telefonsamle med Syncro Dirk fra IG16, jeg fangede ham lige på mobilen. Han er samtidig værkstedsmester hos VAG ...I
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliemængde i gearkasser
« Svar #22 Dato: 16. August 2012 kl: 21:46:04 »
Som mesterbruger af gearkasser tar jeg alles udsagn til mig. Takker for info.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Oliemængde i gearkasser
« Svar #23 Dato: 16. August 2012 kl: 22:23:49 »
Det kendetegner en rigtig T3-fanatiker, at han på trods af at være "kender" og storforbruger af omtalte dele,
stadig ikke føler sig for "stor" til at tage ved lære og lytte til vores saglige viden.  :wink:

Tomlen op for Roy ...  :lol:

Tony (vågnet)
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Oliemængde i gearkasser
« Svar #24 Dato: 17. August 2012 kl: 07:40:50 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Volkswagen har på et eller andet tidspunkt ændret mængden, sådan at den ligger 8 mm til 10 mm under påfyldningsåbningen, Så kan man med fingerspidsen lige føle olien i gearkassen 8 mm under hullet. Det har de lavet, fordi olien ikke mere skulle skumme så meget i gearkassen. Såfremt den skummer, så giver skummet ikke samme smøring som olien, det er derfor.

Iflg. telefonsamle med Syncro Dirk fra IG16, jeg fangede ham lige på mobilen. Han er samtidig værkstedsmester hos VAG ...I


Jeg synes det lyder lidt utroligt.

At skummet ikke smøre lige så godt.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Oliemængde i gearkasser
« Svar #25 Dato: 17. August 2012 kl: 07:57:16 »
Citat fra: "brian"
Jeg synes det lyder lidt utroligt.

At skummet ikke smøre lige så godt.


Ud af samtalen på mobilen blev der sagt, at olien skummede for meget i gearkasserne med maksimal påfyldning, derfor har man så reduceret mængden lidt. I dette sammenhæng ville man samtidig optimere smøringen (og køling?) i gearkassen pga. reduceret skum ...

Om han nu er mester på værkstedet eller ej, så betragter jeg den ovennævnte detalje om skum og smøring for meget interessant.

Det er som med de kraftige dieselmotorer der kommer ind i syncroerne, gearkasserne klarer max kun 178 NM ... og ombygninger til benziner har ej heller samme niveau på laveste omdrejninger. Afsluttende også en detalje om pakningerne i viscoerne, der efter 1988 var af dårligere kvalitet, derfor gik der kuks i det ... Eller om man ombygger med dele fra hylden, uden at de passer sammen (visdommen om at slagte en bil til sådanne projekter). Folk lytter ofte ikke når det drejer sig om detaljer ...

Tænker lige nu på alle de hundehoveder der smadrer gearkasser pga. for meget NM eller varme (olie) på plastiklejerne i dem ...

Ellers ikke noget nyt på fronten, I møder Dirk igen næste år på Fyn, så kan  I da prøve en snak om emnet med olien i gearkassen.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliemængde i gearkasser
« Svar #26 Dato: 17. August 2012 kl: 16:06:55 »
Apropos belastning. Har lige vejet et af mine syncrohjul og et af de originale aluhjul. Ca 8kg forskel til aluernes fordel pr stk.
 Tror jeg afmonterer de monsterhjul igen. Også til glæde for skærmkanten.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliemængde i gearkasser
« Svar #27 Dato: 17. August 2012 kl: 18:40:21 »
Er det ikke lidt for sent at tænke på skærmkanter? Mener jeg har et billede et eller andet sted...
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliemængde i gearkasser
« Svar #28 Dato: 17. August 2012 kl: 18:48:18 »
Er det din eller min bil??

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Oliemængde i gearkasser
« Svar #29 Dato: 18. August 2012 kl: 09:23:11 »
Aflastning med mindre dæk ...

YES!!!
Jeg skifter snarest igen til 205/14 på syncro camperen. De store 225/75-15 Grabber med Mefro kommer så på dokaen jx ... camperen med JX og med hævetag bliver så aflastet lidt med de "mindre" dæk ...

Problemet på en syncro er jo bare, at alle dæk skal være ens i profilets slid, så det bliver til en omgang nye dæk på 6tommers syncrofælge  ...

Det må give 10% aflastning ... håber jeg ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963