Oliekølerflangen (den runde ring ved filteret) indeholder formentlig en termostat - det gør min i hvert fald. Den lukker op ved 80 grader, og deromkring er også den optimale oleitemperatur - dvs. fra 80 til 110 er helt acceptable værdier.
Når din kun er varm på fremløbet, kan det fint skyldes, at kun en lille del af olien sendes til afkøling - ganske som termostaten til kølevandet kan åbne en lille smule. Derved er olien kold, når den kommer retur, da det kun er en lille mængde der kommer i oliekøleren. Når den lille kolde mængde kommer ind i motoren igen blandes den øjeblikkeligt med resten, og den optimale olietemp. er igen opnået. Min fungerer nøjagtigt, som du beskriver, og mit olietermometer viser 80-90 grader her i den kolde tid.
Med andre ord - jeg tror, at du skal læne dig tilbage i stolen, tænde en smøg og knappe en juledåseøl op og glæde dig over at din oliekøler fungerer fint, og er klar til at skåne din motor, når du kører fuld skrue på motorvejen ved Kassel-bakker med autotrailer på.