Forfatter Emne: oliekølertvivl  (Læst 1072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
oliekølertvivl
« Dato: 20. December 2005 kl: 13:32:07 »
hej. jeg er i tvivl om min nye eftermonterede oliekøler overhovedet er i funktion. den ene slange op til køleren foran er temmelig varm, og den anden retur er helt kold - hvilket giver logisk mening.. men burde den returslange ikke i det mindste være lidt lun eller kan det virkelig passe at den køler er så effektiv at den nedkøler olien så kraftigt? jeg frygter lidt for at termostaten i det mellem-stykke efter filteret og før den originale oliekøler aldrig lukker og dermed er der ikke oliegennemstrømning igennem køleren FORAN..
hvordan kan man tjekke med sikkerhed om der er gennemløb af olie foran?
hvad er den optimale olietemperatur?
mvh pawel

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
oliekølertvivl
« Svar #1 Dato: 20. December 2005 kl: 14:50:25 »
Oliekølerflangen (den runde ring ved filteret) indeholder formentlig en termostat - det gør min i hvert fald. Den lukker op ved 80 grader, og deromkring er også den optimale oleitemperatur - dvs. fra 80 til 110 er helt acceptable værdier.

Når din kun er varm på fremløbet, kan det fint skyldes, at kun en lille del af olien sendes til afkøling - ganske som termostaten til kølevandet kan åbne en lille smule. Derved er olien kold, når den kommer retur, da det kun er en lille mængde der kommer i oliekøleren. Når den lille kolde mængde kommer ind i motoren igen blandes den øjeblikkeligt med resten, og den optimale olietemp. er igen opnået. Min fungerer nøjagtigt, som du beskriver, og mit olietermometer viser 80-90 grader her i den kolde tid.

Med andre ord - jeg tror, at du skal læne dig tilbage i stolen, tænde en smøg og knappe en juledåseøl op og glæde dig over at din oliekøler fungerer fint, og er klar til at skåne din motor, når du kører fuld skrue på motorvejen ved Kassel-bakker med autotrailer på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
oliekølertvivl
« Svar #2 Dato: 21. December 2005 kl: 10:14:08 »
tak for de gode råd. ganske rigtigt, jeg burde tage den lidt med ro..
temperaturviseren på olien viste 85 grader selv ved 120km/t.. jeg synes bare at det er lidt underligt at selve køleren ikke bliver bare lidt lun når den står stille i tomgang ( lidt ligesom vandkøleren) - men sådan skal det åbenbart ikke være..
god jul derude
mvh pawel