Forfatter Emne: Slup i hinterradnabe  (Læst 1798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Dato: 26. September 2012 kl: 19:25:42 »
Kære Forum
Jeg har i dag, efter længere tids tiltagende rumlen, erfaret at jeg har slup i det ene baghjul. Selve akslen virker fast, men selve hjulet kan nøkkes, og det er derfor slup mellem akslen og den plade som hjulet er monteret på (hinterradnabe)

Jeg er lidt overrasket, da hinterradnabe jo sidder i stråler på akslen. Som jeg ser det, er der heller intet vundet ved at stramme centermøtrikken, da sluppet ikke kun er ind/ud men også sideværts til alle sider. det virker lidt som om at hinterradnabe er blevet en anelse for stor til akslen.

Er der nogen der har en diagnose?
Tør man prøve at stramme centermøtrikken?
Tør man køre længere som det er?

Og ja, projektet er lidt strandet på at jeg ikke lige har den røvstore top/fastnøgle, der skal løsne centermøtrikken. (eller en ny møtrik når jeg i raseri har savet den gamle af)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Svar #1 Dato: 27. September 2012 kl: 22:33:45 »
Er der ikke nogen der har bare en anelse? Måske bare lidt brokkeri over manglende beskrivelse af problemet?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Svar #2 Dato: 27. September 2012 kl: 22:38:37 »
JensJakob havde et lignende problem. Såvidt jeg husker skiftede han både nav og flange gr. slør. Bemærk at kører man i længere tid med slør er det næsten sikkert begge dele er færdige. Hvis jeg var dig ville jeg finde gode brugte dele af nav og flange og få dem skiftet. Kan Du selv gøre det sparer Du nok penge til at købe din egen 46mm top  ( mener jeg det er )
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Svar #3 Dato: 27. September 2012 kl: 23:26:14 »
Jeg skiftede axelstub og nav og lejer og lejehus - nu jeg var igang.

Hardcore version er at finde komplette lejehus med axelstub og nav - og så skifte hele klumpen een gang. Hvis lejer og stub er ok uden slup - hvorfor så skille det ad?

Kig i Frk G tråden - husk du kan gøre det uden at skille bremser ad - du kan lirke ankerpladen (hvis den er god?) ug over axelstub.

P.s. Det er længe siden vi har hørt fra 4x4 - hvordan har han det og hans projekter?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Svar #4 Dato: 28. September 2012 kl: 18:13:24 »
Tak til jer begge, jeg har i første omgang spændt møtrikken. I den ene side fik den næsten ½omgang, nu må vi se hvor længe det holder. :unsure:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Svar #5 Dato: 28. September 2012 kl: 18:52:10 »
Du skal op på + 500 nm så hvad har du spændt med ?  Hvis du kan give den ½ omgang nu, kan den sikkert tage endnu mere med det tunge skyts ?
Jeg plejer, at sætte en almindelig understøtningsbuk som den korte forlænger hviler på ( i højde med kronemøtrikken ) og så to rør af ca. en meters længde skudt ind i hinanden. Det giver sådan en fjedrende fornemmelse, når man / jeg stiller mig op på den og bruger mit småfede korpus som tyngde, - og møtrikken bliver spændt fast.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Slup i hinterradnabe
« Svar #6 Dato: 29. September 2012 kl: 11:55:20 »
Tak til Aran også, jeg var lidt i tvivl om jeg havde spændt dem for hård, men jeg kan høre at det næsten ikke er muligt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it