Forfatter Emne: Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre  (Læst 4393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Dato: 19. November 2012 kl: 19:55:43 »
Caravelle C, 1980, 2.0 benzin

Jeg har haft min Røde Dværg i 2 år. For 8 måneder siden fik den ny og elektrisk benzinpumpe.

Benzinpumpen larmer meget og kører hele tiden, selv når motoren ikke går.

Benzinøkonomien før udskiftning: 10-11 km/ltr.

Efter: 8km/ltr, derefter gradvist ringere mod 5km/l, så tilbage på 7-8.

Overvejende motorvejskørsel, kørte godt, okay optræk (op ad bakke undtaget)

--
For at rette op på benzinøkonomien fandt jeg penge til at sende den på værksted i sidste uge: det resulterede i udskiftning af tændrør, luftfilter, strømfordelerdæksel og tændingskabler. Tænding stillet.

Nu knalder den i 4. gear (hvis den overhovedet kommer så langt uden at hoppe som en ubeslutsom kænguru).

Den kører tydeligvis ikke på alle cylindre. 2 når den er kold, 3 når den har kørt lidt, men ikke 4.

Benzinøkonomi 2-3/l

Den starter dog helt uden problemer.

Værkstedet AGL i Brønshøj, der har skiftet delene, vasker hænder: Det er ikke deres fejl, at den ikke længere kan køre på alle cylindre.

HVAD skal jeg konkludere baseret på ovenstående?

Mange tak fra en rookie,
kenneth

PS: Hvilke manualer passer til min bil? Min er jo ikke en syncro, når den er fra 1980, vel?

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #1 Dato: 19. November 2012 kl: 20:01:36 »
Det virker som noget relæ fekumdik.

Den må ikke bare køre derudaf... Når du drejer tændingen kører den 2 gange og er så styret af et eller andet relæ som de kloge nok kan fortælle mere om.....

Den får ahvertfald al for meget benzin :-)
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #2 Dato: 19. November 2012 kl: 22:13:46 »
Nu er de fleste karburatorer venligt forsynet med en nåleventil der burde lukke af, når svømmerhuset er fyldt op.
Nogle lukker bare af, mens andre er konstrueret så benzinen bliver sendt retur til tanken, når karburatoren har fået
stillet den værste tørst. Så det burde ikke uden videre være lig med, at den forsluger sig.
Men pumpen skal ikke køre når tændingen er afbrudt. Det er spild af strøm og tjener ikke noget formål, men du kan
montere et relæ f.eks. over tændspolen til, at styre pumpen.

Hvis motoren gik på alle fire inden de pillede i den, er det noget tågesnak, at de ikke har ansvaret. SELVFØLGELIG
har de da det, og bør dels stå ved det, - dels afhjælpe og fejlsøge. Min første tanke er, at det enten er nogle skrald-
tændrør eller kabler de har monteret. ( Har du forresten fået udleveret de udskiftede dele ? )
Måske du skulle lidt mere end antyde, at du går til Applus eller FDM hvis de bare vasker hænder og ikke vil påtage
sig ansvaret for det lo.. de har lavet.
Det lyder i mine ører som en ommer. Og hvis de forhandler Denso tændrør kan det desværre godt være forklaringen
på dine trængsler. Skift til Bosch med tre elektroder. De er dyre, men de fungerer - også i hård kulde.

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #3 Dato: 19. November 2012 kl: 23:04:11 »
Hej Aran, tak for svaret!

jeg beklager, hvis det kunne misforstås:

Benzinpumpen kører, når motoren er slukket. Ikke når tændingen er slukket/nøglen trukket ud.  Jeg har læst mig frem til, at der kan monteres et relæ, som slukker pumpen, når motoren ikke kører, men hvilket, og montere hvordan?

Hvordan beviser jeg, at motoren gik på alle fire stempler, da jeg afleverede den?!

De har tilbudt mig 1 af 2: pengene tilbage for timerne, så jeg blot betaler for delene. Men så er jeg lige vidt. Dyret kunne knap slæbe sig ned på tanken. Eller at de ser på dét, de selv har lavet - dvs. stiller tænding igen. Spørgsmålet er, om jeg skal lade dem gøre det? De første mails jeg modtog efter min første henvendelse var tydelige i angivelsen af, at det givet ville koste en del kroner at få den til at køre ordentlig igen! Men så tænker jeg: Hvad er det så, de har afleveret til mig? De lovede at ringe undervejs, hvis der blev problemer - men ringede ikke. Hvornår er de så blevet klar over, at der var så meget galt med den...?

Well...

Nej, jeg har ikke fået de udskiftede dele udleveret - så de er nok smidt ud nu, hvad enten de er det eller ej.

De henviste til at få tjekket reparationen hos en anden mekaniker, men bilankenævnet siger, at dette kan resultere i en afvisning af en eventuel klage. Hvilket jeg så oplyste AGL om. Det hjalp ikke på tonen.

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #4 Dato: 19. November 2012 kl: 23:08:47 »
PS: Fordi den er begyndt at drikke så meget, og bezinmåleren ikke virker, er den tre gange kørt tør. (= Bl.a. sådan jeg er blevet opmærksom på den voksende tørst!) Kan slam fra tanken have indflydelse på den nævnte problematik - tilstoppe et eller andet, der forhindrer tænding og gør den tørstigere osv. i negativ spiral ned til Danske Banks hæveautomat?

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #5 Dato: 19. November 2012 kl: 23:09:36 »
[slettet]

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #6 Dato: 19. November 2012 kl: 23:10:39 »
Citat fra: "dennis" post=92407
Det virker som noget relæ fekumdik.


Relæ?! Hvilket relæ?

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #7 Dato: 20. November 2012 kl: 09:22:47 »
Har du ingen teknisk viden om hvordan en bil virker..

En T3 er sådan ca det samme som at holde en puch maxi kørene..

I mine øre lyder det som om det er nogle fjolser af mekaniker der har været ved at rode i den... Hvis jeg var dig ville jeg få den lavet om det standart pumpe system igen... køb en mekanisk benzin pumpe til den igen...

Køre til det værksted du har fået udskiftet dele og bed om at få de gamle dele igen. da de nye dele enten er monteret forkert eller forkerte...

tændrør, kan være af helt forkert tybe. kontolere om det er de rigtig efter skifterne.
strømfordelerdæksel. kan være den forkerte, vent forkert eller af anden tybe end den der passer til bilen.
tændingskabler.  kan være sat forkert så tændning række følge ikke passer..
Tænding stillet. kan nærmest være stillet 20mm for meget tilbage og den kan stadig gå..

Så mit råd er at få fat i en rep bog.

http://www.justkampers.com/shop/0638-haynes-t25-aircooled-owner-s-workshop-manual-for-1600cc-and-2000cc-j10842.html

Samt tændningpistol og multimeter fra biltema.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Tandingspistol-151355/

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/Digitalt-Multimeter-DPM-600-17233/.

Samt dvs håndværk tøj. sæt fastnøgler, topnøgle sæt. skrue trækker. tænger. donkræft og nogle bukke.

Så kan du være din egen mekamniker på din T3. det med at sende disse biler på værksted kan ikke gå længer... ingen mekaniker har forstand på dem længer..

Så på med handsken og lidt gå på mod kan det sku ikke gå helt galt...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #8 Dato: 20. November 2012 kl: 09:38:00 »
Meget enig.

Desuden er det en stor tilfredsstillelse, selv at holde en sådan gammel dame rullende.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #9 Dato: 20. November 2012 kl: 12:17:00 »
Citat fra: "Casper Slow" post=92427

Hvis jeg var dig ville jeg få den lavet om det standart pumpe system igen... køb en mekanisk benzin pumpe til den igen...


Det var ikke muligt at finde en mekanisk pumpe. Hvor får man én - eller snarere, dén, der passer til min bil? Justkampers.com, som du henviser til med manualen, skriver: "Solid state fuel pump highly recommended for replacing your old worn out mechanical fuel pump on type 4 engines as they are no longer available. "  

Citér
Køre til det værksted du har fået udskiftet dele og bed om at få de gamle dele igen. da de nye dele enten er monteret forkert eller forkerte...


De er formodentlig smidt ud.

Citér
tændrør, kan være af helt forkert tybe. kontolere om det er de rigtig efter skifterne.
strømfordelerdæksel. kan være den forkerte, vent forkert eller af anden tybe end den der passer til bilen.
tændingskabler.  kan være sat forkert så tændning række følge ikke passer..
Tænding stillet. kan nærmest være stillet 20mm for meget tilbage og den kan stadig gå..


Hvordan ved jeg, hvilke kabler, dæksel og tændrør, der er de rigtige/bedste?

Citér
Samt tændningpistol og multimeter fra biltema.


Jeg er super glad for de gode råd, men,jeg er rookie, for fanden.

Jeg er ikke typen, der skilte min yamaha-knaller ad for andet end at få den til at køre hurtigere. Jeg elsker min RØDE DVÆRG, men jeg har ikke den store nysgerrighed på, hvordan den virker. Og indrømmer, at det er intimiderende med så meget jern med rustne skruer og benzin og olie og rust. Hvis jeg gør et eller andet idiotisk, og så dyret ikke kan køre! Jeg bor i en kolonihave, og har ikke en carport eller garage at stå med den. Den skal køres et sted hen, hver gang, og kunne gøre derfra igen, hvis jeg selv skal lave noget. Og så er det ikke bil nr. 2 eller 5, men Den Eneste Bil, og jeg bor på den helt rigtige side af landzonen, blot ikke når der skal købes ind. Og JA, jeg er fandme lige så meget romantiker som dig - måske bare ikke helt så praktisk, nå!

Citér
Så på med handsken og lidt gå på mod kan det sku ikke gå helt galt...


Den ER på! Jeg skal bare vide, hvad jeg gør, inden jeg gør det.

Hvilke kabler, hvilket dæksel, hvilke tændrør (Bosch med tre glødetråde, ved jeg nu) - én ting er en manual eller raparationsbog, men hvor finder man de ting, man skal bruge? Hvordan identificerer man partsnumre? Det er sikkert basalviden for dig nu, men engang har du stået, hvor jeg står. Og måske har du kun oplevet at der blev færre steder, mens jeg har oplevelsen af, at opskilningen er i RIGTIGE og FORKERTE steder - steder, man ikke kan eller skal købe sine ting, og så de RIGTIGE steder. Er det forkert opfattet?

Min bil findes i en tidslomme - VW-.importøren har ingen dele til min årgang og BugService stopper ved 1979. Det er DYBT frustrerende. Men jeg elsker min bil. Og er tilstrækkelig romantiker til at hænge på endnu. Kan jeg få 1 point for det? Jeg giver i hvert fald mig selv 1 point for ikke at have givet op endnu. [ fordi... og alle synger med: Dét er kærlighed...]

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #10 Dato: 20. November 2012 kl: 13:22:15 »
Har talt med værkstedet. De har sat et bosch-dæksel i, og bosch tændrør, dog ikke med 3 elektroder. Kablerne ved jeg ikke - kan det gå galt med dém også?

Jeg kan få pengene tilbage for arbejdslønnen, eller komme ud med bilen og få dem til at stille tændingen ordentlig.

På den ene side er jeg fristet til at gøre det selv - men skal så købe tændingsudstyr og bøger og manualer, og så går der lang ting, før den kommer ud at køre - på den anden side ved jeg ikke, om jeg stoler på AGL. Men jeg behøver min bil!

UPDATE: Har aftalt at jeg kommer ud med bilen, da det er en klage.Hvis jeg køber Bosch-tændrør med, med 3 elektroder, gør det så en forskel at stille tænding med dém i, i forhold til dem, de lige har sat i?

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #11 Dato: 20. November 2012 kl: 13:42:30 »
Det gør ingen forskel hvilke tændrør der sidder i når vi taler om indstilling af tænding. I skal selvfølgelig være sikre
 på hvilken motor der ligger i. Du skriver 2,0 og 60hk. Hvis det er en CU motor har den 70hk. Motorkoden er præget
 i motorblokken. Det kan også være tændingsmodulet hvis det er en CU. Hvis ikke de har de rigtige oplysninger og
 ved nøjagtig hvilken motor de arbejder på er det omsonst.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #12 Dato: 20. November 2012 kl: 19:06:46 »
Det er dog altid NOGET, at de har brugt ordentlige reservedele.  Men hvordan fa.... indstiller de en tænding,
hvis motoren halter og skyder ???? Selv en første års lærling ville sandsynligvis kunne præstere et bedre resultat
pr. gehør, for SELVFØLGELIG skal den da gå rent - og på alle fire.

Jeg ville nok tage imod refusionen af timebetalingen og alliere mig med en herindefra med forstand på de luft-
kølede. Prøv, at sende en pm til Hinze og hør ham, om han ikke kan kaste et blik på den ?
Da han også er kendt som indehaver af vw shoppen og har en enorm viden om lbx, wbx m.v. og er en flink fyr,
er det LANGT bedre end, at lade de amatører forsøge sig med noget de af sig selv burde afholde sig fra.

Hvis bilen er monteret med filter / filtre på benzintilførslen, burde det værste slam undgå, at havne i dyser m.v.
men naturligvis er en virksom benzinmåler nr. 1 - og dernæst, at undgå, at køre tør.

Et simpelt arbejdsrelæ kan sagtens styre en benzinpumpe. De kan købes alle vegne: T. Hansen, Biltema,
Mekonomen etc. og koster ikke mange basører. En håndfuld kabelsko og et par meter ledning kan gøre det.
Pumpen har sandsynligvis en stelforbindelse. Den skal bibeholdes. Plus ledningen skal derimod til det indkøbte relæ
og tilsluttes klemme 87.  Det kabel der hidtil har forsynet pumpen må være strømførende og kan derfor forlænges
og tilsluttes klemme 30/51.
Klemme 85 føres til stel. HVIS du vil gøre det rigtigt godt vælger du røde ledninger til alt hvad der hedder +
og sort eller brun til stel. ( Det gør det lettere, at holde rede på )
Og som kronen på værket fører du en RØD ledning fra klemme 86  og til den terminal på tændspolen, -
der er mærket + ( Hvis nødvendigt monteres en dobbelt kabelsko ) og VUPTI! SÅ kører benzinpumpen via
tændingen.

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #13 Dato: 20. November 2012 kl: 21:31:52 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=92435
Du skriver 2,0 og 60hk. Hvis det er en CU motor har den 70hk. Motorkoden er præget
 i motorblokken.


Findes en præcis indikation af hvor på blokken, den vil stå præget?

En CU-motor er en Vanagon-type motor? Dvs. meget skrøbelig og tørstig? Min forekommer sejlivet og det tørstige kommer vist ikke fra konstruktionen, men noget der ikke virker, som det skal.

krabat

  • Gæst
Benzinpumpe, benzinøkonomi, backfire, 2-3 cylindre
« Svar #14 Dato: 20. November 2012 kl: 21:37:00 »
Citat fra: "Aran" post=92459

Jeg ville nok tage imod refusionen af timebetalingen og alliere mig med en herindefra med forstand på de luftkølede. Prøv, at sende en pm til Hinze og hør ham, om han ikke kan kaste et blik på den ?


Den kører ikke særlig godt. Hvor i verden bor Hinze, ved du dét?

Citér
Hvis bilen er monteret med filter / filtre på benzintilførslen, burde det værste slam undgå, at havne i dyser m.v., men naturligvis er en virksom benzinmåler nr. 1 - og dernæst, at undgå, at køre tør.


Nye benzinfiltre er et must, men det er svært at undgå at køre tør, når benzinmåleren ikke virker, og km pr liter svinger så meget, som tilfældet har været. Ydermere er tanken utæt i toppen, så jeg ikke kan fylde den helt op...

Citér
Et simpelt arbejdsrelæ kan sagtens styre en benzinpumpe. De kan købes alle vegne: T. Hansen, Biltema,  Mekonomen etc. og koster ikke mange basører. En håndfuld kabelsko og et par meter ledning kan gøre det.... og VUPTI! SÅ kører benzinpumpen via tændingen.


:-) VUPTI ... :-)