Forfatter Emne: Hvilken motor skal jeg vælge?  (Læst 8080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Simon Raarup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Dato: 30. December 2012 kl: 12:03:34 »
Hej,
Jeg er ved at kaste mig ud i T3 eventyret og har lige et par  spørgsmål:

Hvilken motortype skal jeg vælge?  set ud fra køreglæde, vedligelholdelses niveau og brændstofforbrug?
er en 1,6 sugediesel til at holde ud at køre med? 50 hk lyder som meget lidt til en stor bil.....
kan man bygge turbo på en 1,6D uden større problemer?
Hvordan er benzinerne?  -stabilitet -hvor langt på literen?

Håber de med erfaringer vil komme med et par gode råd :-)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #1 Dato: 30. December 2012 kl: 12:37:49 »
Mange klarer sig med en 1.6 sugediesel. Det er udelukkende et spørgsmål om temperament. Du bør ikke montere
 turbo på en sugediesel, da den ikke har de små dyser som sprøjter olie op under stemplerne. der er 15hk i forskel
 på de to motorer så tro ikke at du får en sprinter ved at vælge en TD. Vælger du en benzinmotor får du et lidt større
 brændstofforbrug, mindre støj i kabinen og en lavere vægtafgift. Vægtafgiften er høj på en hvidplade T3 med diesel-
 motor. På den anden side har man ikke de høje udgifter på vedligehold hvis man selv kan skrue på sin bil. På GDS
 værkstedet er der ofte fællesskruning hvor man hjælper hinanden. Tror ikke det sker så tit blandt ejerne af de nye
 biler. Spørg løs. Du har bevæget dig ind i en spændende verden.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #2 Dato: 30. December 2012 kl: 12:49:22 »
Motorvalg er altid krydret af religion, og det bliver det jo ikke mindre sjovt af  :)
Diesel hvidplade koster ca. 1.000kr i vægtafgift   om måneden......

1,6TD er den mest omdrejningsvillige diesel og den med største topfart, ca. 120km/t
1,9TD er mere en sejtrækker, som nødig bevæger sig over de 100km/t. Til gengæld stopper den heller ikke for noget.

Dieselmotorerne har det dog ikke godt med varme. Læs, de bliver nemt for varme af flere forskellige årsger.

Vi har altid kørt 1,9TD da Mary blev indkøbt til ekspeditionsbrug, hvor man ofte kører med rigtig meget læs på og i svære egne (bjerge, offroad, løs sand osv). En anden grund til at vi kører diesel er at den ikke rigtig bryder i brand hvis der er en læk på systemet og man alligevel er tvunget til at køre videre. Vi har bl.a. krydset Andesbjergene i Ecuador med en utæt dieselpumpe, hvor ca. halvdelen af dieselen løb ud og videre ned på udstødningne. Men vi var nødt til at køre knap 1.000km for at komme på værksted, og det gik fint.
Men det er jo ikke alle, som kommer ud for det.

Mary kører ca. 9-10km/l som syncro med en totalvægt på ca. 2,5 tons
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #3 Dato: 30. December 2012 kl: 18:43:57 »
Ja, det er i sandhed et kildent emne. Både ud fra overbevisning, men ikke mindst ud fra hvilke afgifter og restriktioner skiftende regeringer vil pålægge ejere af disse udmærkede køretøjer.
Diesel motorer har en langt bedre udnyttelse af brændstoffet, end det mere eksplosive fluidum benzin. Desværre koster  det så i den anden ende i form af højere vægt ( dieselmotorer er pr. definition tungere )  og dermed også vægtafgift. Dertil kommer afgifter for manglende partikelfilter ( hvis den er på hvide plader )  og det faktum, at en liter diesel efterhånden ligger på samme prisniveau som en liter 92 oktan benzin.

Benzinere er ( endnu ) ikke underlagt de samme restriktioner, men man skal dog være opmærksom på, at på længere ferieture kan de oprindelige lbx ( luftkølet boxer motor )  og visse wbx ( vandkølede boxer motorer )  uden katalysator møde visse restriktioner for, hvor de må køre i større byer etc.
Vægtafgiften er lavere på en benziner, og alt efter temperament kan den findes i diverse afskygninger fra ca. 60 hk til 112 af samme slags.
Endvidere kan den med diverse ombygning forsynes med motorer fra Golf / Passat  dvs. 4 cylindrede rækkemotorer MED katalysator.
Det er ikke " bare lige " sådan, at stoppe en Golf / Passat motor i, men det er en mulighed.
Mon jeg skyder helt ved siden af, hvis jeg siger 10 - 11 km/ literen med en sådan ombygning ?  Her må nogle af de mere erfarne byde ind!
Det kan synes & godkendes og vistnok endda få den eftertragtede grønne plakette til brug i udlandet.

UANSET hvilket brændstof du beslutter dig for, bør du være indstillet på, at selv skulle skrue en hel del. En T3 og fast vedligehold på værksted er ikke det bedste. Dels er kendskabet efterhånden ikke så stort, og dels er der utallige reservedelsudskiftere, der nok kan skrue på nyere biler hvor en computer fortæller, at dims nummer xxx xxx skal udkiftes og enheden skal re-settes, men som ikke ANER hvad en nåleventil i en karburator er for en størrelse.
Start med, at anskaffe dig Bentleys eller Haynes manualer passende til den udgave du vælger. Studer dem grundigt, for de er guld værd.
Held og lykke  med anskaffelsen herfra.....

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #4 Dato: 30. December 2012 kl: 21:59:56 »
T3 med 1.8ABS motor 90 HK fra en Golf 3 anno 1996.

8.5 km/l :-( - det er en tørstig grimrian....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #5 Dato: 30. December 2012 kl: 22:22:04 »
T3 med 1,8 ADZ bensin-rækkemotor fra Seat, 10,2-10,8 km/l. 90 hk og faktisk magen til ABS motoren.
Det der betyder mest med en 1,8 bensin-rækkemotor i en T3, er kørestil og hastighed. (og en tæt indsugningspakning)
(jensjakob har en tørstig bil pga. 2 kilo stål indlagt i sålen på højre sko...  :P ...)

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #6 Dato: 30. December 2012 kl: 22:23:07 »
10.2-10-8 ? Hvordan gør du det?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #7 Dato: 30. December 2012 kl: 22:36:51 »
Citat fra: "jensjakob" post=93717
10.2-10-8 ? Hvordan gør du det?


Altid mellem 85-95 GPS-km/t og en let fod. Læs trafikken, det betyder rigtig meget.
Koble tidligt ud og lad bilen løbe i stedet for at bremse. Det gav over 1 km/l at få skiftet indsugningspakningen.

Men træerne vokser jo ikke ind i himlen....jeg kan også få den til at gå 7-8 km/l... ;)

Under alle forhold er det en suveræn motor, hvad den indimellem mangler i moment, klarer den ved hjælp af omdrejninger.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Simon Raarup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #8 Dato: 31. December 2012 kl: 13:00:21 »
Tak for alle de gode input  :)
-jeg tror det ender med noget van med ruder og TD.  -alle afgifterne taget i betragtning er det nok det bedste valg til en weekend hygge bil.
vil nok hellere bruge pengene på topstykker end vægtafgift....
-eller benzin camper   :dry:

igen tak for gode råd & keep it coming

Godt nytår til alle!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #9 Dato: 31. December 2012 kl: 13:16:38 »
Mit bedste råd er at finde en bil i så god stand som muligt, og derefter se på motor. De store udgifter ligger ofte i vedligehold/genopretning og sekundært i kørsel og forbrug.

Række4 i diesel og benzin har dog éen stor fordel: Man kan få dele til dem over det meste af verden
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #10 Dato: 31. December 2012 kl: 15:32:42 »
Citér
Men træerne vokser jo ikke ind i himlen....jeg kan også få den til at gå 7-8 km/l...




Nåå....okay...   jeg troede kun det var en WBX der var nede i det lag :unsure:

men jeg har jo også store brede hjul på, og som Mølle siger: Det koster at fyre med mahogny :cheer:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #11 Dato: 31. December 2012 kl: 16:53:53 »
Der er jo også subaru motoren.Den hverken ryster-ryger eller larmer som en TD´er.
Jeg går lige omkring de 10kml ved blandet kørsel i min. Og det er med de store hjul.
Jeg ved da også at hotcoco her inde fra køre over 12kml med samme motor.
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #12 Dato: 31. December 2012 kl: 17:30:23 »
Subaru er den allerbedste motor. Forudsætter en T3 født med 2.1 112hk for at det er under 20% grænseb. Men klart den bedste motor til T3
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #13 Dato: 01. Januar 2013 kl: 19:38:01 »
Hej Simon!

Jeg hæfter mig ved at du spørger "hvordan med benzinerne"?

Derfor undrer det mig at der ikke kommer nogen reaktioner fra WBX drivere!

Det kan selvfølgelig skyldes at der ikke er flere tilbage der kører WBX.

Måske er jeg den eneste der er tilbage, der er tro mod denne glimrende, hårdføre og stabile "benziner"

Nogen vil spørge, "hvad ved han om WBX"

Jeg har kørt WBX i 23 år, 390000 km med samme motor.

Så, lidt erfaring har jeg da!

Benzinøkonomi er en vanskelig størelse at håndtere. Dels fordi nogen kører med let englefod, medens andre kører med blyfod.

Det siger sig selv at det er vanskeligt at sammenligne!

Med mit kørselsmønster går den følgende:

Ren bykørsel: 7,5 til 8,5 km/l

Landevej: 8,5 til 10,0 km/l

Motorvej: 10,0 til 11,4 km/l (vel og mærke fuldt ferielæsset).

Jeg skriver kun dette fordi jeg mener debatten mangler en udmelding om WBX, benzinere.

Jeg håber dette indslag bliver taget med i dine overvejlser, for der er andet end række4er der duer!

MVH PETER

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #14 Dato: 02. Januar 2013 kl: 23:12:15 »
Jeg vil da også gerne slå lidt for wbx.

Jeg kører 2.1 WBX med automatgear, godt til og sjældent andet end bykørsel, hvís jeg er på motorvej  er det med 110-115 km/t der synes jeg der er en god balance mellem vindstøj og alt. Jeg ligger ikke og fedter i lastvognssporet ( no offence Tony ;-))

Jeg kører 8,5 km/l

Så var der mine dage med AAZ diesel, det er nok mere interessant at sammenligne da det er samme fører. Der kørte jeg maks 100 km/t motorvej, men mest bag en lastvogn på motorvejen det var normalen det var men manuelt gear så der var meget arbejde i bytrafik op og ned gennem 5 gear, nu skifter autoboksen de 3 gear for mig, men en manuelt suger selvfølgelig ikke brændstof på samme måde.

Da kørte jeg maks 10 km/l nok nærmere 9,5 km/l.

Så hvis der korigeres for gearkassen er aaz nok nogenlunde det samme som MV boxermotoren. vægtafgiften tæt på det halve her etfer 1/1-2013 :-) men ok brændstoffet er 1 kr dyrere per liter, all-in-all er det lang billigere for mig at at køre auto-boxer end diesel T3. Og køreglæden, og lyden :-) den er 1000 gange bedre :-)

En lomme-teori kunne være at benzineren har den overarm der skal til så den er oftest i sit økonomisk område. Hvor de små dieselmaskiner altid er pryglet ud i det røde hvor de ikke kører økonomisk.

Når jeg ser på tallene kan jeg ikke se en business case for at skifte til en R4, bestemt ikke økonomisk. En subaru kunne jeg gost blive fristet til, men igen det er så for spas. Jeg føler ikke jeg mangler power i boxeren, det gjorde jeg meget ofte i jx.
Mvh. Casper