Hej .. du får den lange version, jeg passer syge unger så har for en gang skyld tid til at skrive lidt herinde
Når du tjekkede vand så gjorde du det i den inderste beholder ikke? Kølevæsken er frostsikret ikke sandt? Sådan en dag med tøvejr efter en lang frostperiode kan godt påvirke en vandkølet T3s udstrakte kølesystem.
Lampen der blinker er forbundet med den sorte prop der sidder i den inderste vandbeholder i motorrummet. Den sorte prop har sådan to ben der stikker ned i vandet og når der ikke er forbindelse mellem de to, det vil sige der ikke er vand i beholderen eller at føleren er defekt på den ene eller den anden måde, så blinker den. Prøv at stikke snuden ned i den beholder og mål evt. på føleren når benene er i vand og når der ikke er vand imellem. Tjek om låget på din inderste beholder fungerer og slipper vand ud i den yderste beholder når den er varm og trækker lidt tilbage igen når den køler af. Ellers skift låget til nyt.
Der KAN også sjældnere opstå kortslutning mellem stel og følerkredsløbet andet steds på vej til lampen, men det er lidt mere tidskrævende at fejlfinde på. det kan være noget med fugt og gamle ledninger der har fået en skade på isoleringen. Kan være lidt svært at finde, det nemmeste er at trække en ny ledning, men det er lidt noget bøvl for en enkelt ledning.
Vigtige punkter som jeg synes hører med i vedligehold af en vandkølet T3: Rens + gennemskylning af kølesystemet og udskiftning af kølevæsken med korrekt frostsikring til en dansk vinter, brug det lyserøde kølervæske så tærer topstykket mindst ved studserne. Skift køler hvis du ikke kender dens stand og den bliver ujævnt varm på køleren foran. Parker vognen under tag med fliser eller beton etc. under en gang imellem og tjek om der drypper væsker. Har der været højt tryk i systemet på et tidspunkt før den fik AAZ eren i (og nu er jeg måske lidt flabet men den HAR jo kørt med en JX) ;-) så kan samlingerne i enderne af de lange rør godt have en lille flænge eller måske et rustent spændebånd der er knækket etc. når så der kommer lidt tryk på p.g.a. en frostprop måske... (et gæt) så kan der godt opstå større eller mindre utætheder i systemet. Kommer der luft i systemet ved et varme apparat eller andre steder kan det cirkulere rundt og drille længe i sådan et T3 system. Men har det nået hele vejen tilbage til din inderste beholder.. så har du da i det mindste fået det pisket derom og så er DEN luftlomme ude af systemet. Indtil den næste har samlet sig omkring utætheden og begynder sin rejse rundt i systemet.
Hvis du har tiden til at skifte køler, slangesamlinger og væske så kan du prøve at sætte tryk på systemet (f.eks med trykluft) når den står på et tørt lyst underlag, så skal du nok finde utætheden hvis den er der, men det kan også fremprovokere en utæthed og så skal der jo mekkes lidt før den kører igen.
Har haft mange sære symptomer på min gamle Syncro Doka og frygtede topstykke defekt, utæt køler eller vandpumpe og andre grusomheder, men det var bare et varmeapparat under bænksædet bag der var utæt og konstant lukkede luft ind i systemet. Jeg luftede ud som en gal flere gange om ugen og kom aldrig af med symptomerne
Start med at sætte en eftermiddag af til at gå kølesystemet efter i krogenen et sted med et flise eller betongulv.. Håber du bare har en defekt føler eller en lille utæthed et sted der skaber luftlommer. God vind med fejlfindingen.