Forfatter Emne: Anden motor i Syncro JX\'er  (Læst 3858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #15 Dato: 16. Februar 2013 kl: 19:28:02 »
Mary har kørt ca. 430.000km og har i den tid ædt 5 AAZ motorer  :(
De 4 medens vi har haft hende :(  :(

Var det mon derfor vi vandt prisen "årets motorharveri" i 2011 :blink:

Nå men hun er udstyret med oliekøler foran og vi er ikke sene om at tænde for alle indvendige varmeapparater og åbne vinduerne, når vi kører i ørkner og bjergene (og der ikke er alt for støvet af køretøjer foran os på grusvejene). Hun er  desuden udstyret med en "James Bond" knap, som ifølge ungerne laver hende om til en flyver. Dvs. at den starter blæseren foran på max omdrejninger.
Gæt selvh hvad formålet er med det :dry:

Ja, og alligevel foretrækker vi denne traktormotor, som altid har varmeproblemer  :unsure:
At køre Mary er lidt ligesom at flyve et sportsfly, man har konstant et øje på samplige instrumenter og lamper :)

Se det er livet B)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #16 Dato: 16. Februar 2013 kl: 19:29:42 »
Har kørt både JX og AAZ i min camper, og jeg er helt klart AAZ fan. Jeg kører en del i Norge, og der er AAZ'ens moment mærkbart bedre end JX. I en scyncro må AAZ være at foretrække p.g.a. momentet. Jeg syntes ikke AAZ har problemer med omdrejninger, men den behøver ikke omdrejninger som JX, for at arbejde. Har altid kørt med ladeluftkøler, der er med til at holde temperaturen i ro.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #17 Dato: 16. Februar 2013 kl: 20:15:29 »
Citat fra: "Pilgaard" post=95323
Hvordan tør du køre med det ladetryk?  :ohmy:


hmmm det værste der kan ske, er vel at den sætter et ben ud af siden -
der er større problemer i verden :-)

jeg er altid parat hvis du vil ud at lege :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #18 Dato: 17. Februar 2013 kl: 08:50:18 »
Et relevant spørgsmål at stille kunne være: "Hvis man går efter at kunne øge effekten, hvorfor så lægge AAZ i?"
Som tommelfingerregel kan man sige, at for hver 0,1 bar, man øger ladetrykket, så øger man temperaturen i indsugningsluften med 10 grader. Ja, så kan man sætte LLK på, og det sænker naturligvis temp. i indsugningsmanifolden, men hvad sker der med temp. i forbrændingskammeret, når man brokker flere iltatomer derind for at afbrænde mere diesel? Langt langt hovedparten af motorens varme opstår i forbrændingen - mere forbrænding = mere varme.

Selvf. kan man fint køre med AAZ i tunet udgave og have sjov med det - intet problem. Man skal bare gøre sig klart, at AAZ er præcis lige så følsom som JX, når vi snakker om revner i topstykket og slitage i cyl. 4. Tilmed kører den med et tydeligt lavere olietryk, fordi den smider noget olietryk til ventilspillerumsudlignerne. Sætter man oliekøler på, så bliver olien koldere, når der er fartvind, men trykket falder også grundet den lange vej gennem slangerne. Er der ikke fartvind (Syncro-terræn), så er der ingen effekt ud over, at olietrykket falder. Og det hele skal motoren - også en AAZ - nok holde til en tid lang, men når jeg svarer på, om noget er anbefalelsesværdigt, så er en af mine overvejelser bl.a. om man kan forvente en bare nogenlunde almindelig motorlevetid.

Derfor vil mit råd være - hvis du påregner at hente mere power ud, end motoren er født med - så skal du hverken lægge JX eller AAZ i, men måske kigge i helt andre retninger. Er du lige glad med levetid, så er alle veje åbne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #19 Dato: 17. Februar 2013 kl: 10:56:01 »
Jeg vil også sige (med 3 døde JXere under bæltet) at de ændringer der skal laves skal gå efter at sænke temperaturen i alle operations scenarier, garantere en mere blid opvarmning og afkøling, samt forstærke med de dele der er blevet tilgængelige f.eks den forstærkede oliepumpe (der nu er den eneste std. man kan få).

Så... listen måtte være.

1. Renoveret JX med forstærket oliepumpe.
2. Ny køler og rens af resten af kølesystemet.
3. Efterprøvning og evt. tvangsaktivering med en lavere termostat af den ekstra kølepumpe når omdrejningerne er lave på vandpumpen.
4. Montering af LLK og et dieselfyr

Derefter kan man eksperimentere med en anden turbo evt. vandkølet og et andet manifold design der fordeler temperaturen mere jævnt ud over cylindrene. Et andet eksperiment ville være at forkorte olieslangerne til en ekstern oliekøler og finde en placering der var så tæt på motoren som muligt for at holde olietryket.

Men.. hvad er dit budget? Og hvor man km kører du i den om året?

Man KAN også bare lave den dyre og den træls metode.. at køre og køre og så skifte til en anden brugt motor når den står af.. :) Det er en klassiker...  Forskellen er så at det ikke længere er DIG der bestemmer hvornår og hvor længe du vil stå i værkstedet.. det er bilen.. Og Murphys lov siger at kværnen står af før vigtige familefester / ture eller andre uopsættelige aftaler :) Det betyder også at nedbruddene bliver langt mere memorable for resten af familien og er med til at holde TD T3 erens rygte som en ustabil vogn ved lige i "folkemunde" :)

Jeg kender OGSÅ en JX her på forum der er minutiøst kørt og vedligholdt med hjerte, hjerne og sjæl og  den kører og kører og kører... Med tung trailer og i alt slags vejr.. så med den rette indsats, faciliteter, erfaring og tid kører selv en JX 450.000 km + :) Jer er bare ikke nået dertil endnu.. så nu kører jeg med forældet luftkølet porsche designet teknik bag i camperen...  :woohoo:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #20 Dato: 17. Februar 2013 kl: 12:33:38 »
Må jeg indskyde et spørgsmål ?

Forstærket oliepumpe, hvad er det ?

Er det den med 36 mm. indvendige hjul ?

Det må være den til Hyd.-løft. da der behøves lidt mere kapacitet !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Pilgaard

  • Gæst
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #21 Dato: 17. Februar 2013 kl: 14:05:50 »
Er blevet tilbudt en komplet AAZ til en pris af 3500 med et kilometertal på 140.000. Så mit budget til motorskift hedder 5000 minus indkøb af motor. Kører ca 20.000 om året i maskinen. Så hvis den kan klare 2 år ved mig er jeg tilfreds  :)