Forfatter Emne: røgudvikling DG motor  (Læst 2415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
    • Vis profil
røgudvikling DG motor
« Dato: 11. April 2013 kl: 09:13:03 »
Har kunnet konstatere kortvarig forbigående lettere røgudvikling i udstødningen i følgende situationer:
Efter en lang nedkørsel i bjerge med megen motorbrems.
Efter efterfyldning af olie på kold motor.
Kompressionen er målt til mellem 10,5 og 11 på alle cylindre.
Den er i øvrigt begyndt at dryppe lidt mere motorolie.

Nogen forslag til diagnose og behandling?
\'89 WBX 1,9 DG, 10 km/l. 270.000 km/19 år på et sæt skiver. Linolie-fetichist.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
røgudvikling DG motor
« Svar #1 Dato: 11. April 2013 kl: 09:50:05 »
Hej AC!

Det havde været gode oplysninger at vide følgende:

Hvad er olieforbruget ved "normal" hjemlig kørsel?
Hvor kommer olien ud, er det ved koblingen, eller ved remskiven, ovenpå eller i bunden?

Der er mange steder olien kan komme ud på sådan en motor!

Det med røgudvikling ved bjergkørsel kunne tyde på slidte ventilstyr i topstykkerne!

Mvh. PETER

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
røgudvikling DG motor
« Svar #2 Dato: 12. April 2013 kl: 14:59:31 »
Tjaaeee!

Det var ikke meget jeg fik ud af at svare dig!

God weekwnd.

Mvh PETER

Offline ac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
    • Vis profil
røgudvikling DG motor
« Svar #3 Dato: 12. April 2013 kl: 15:43:48 »
Jeg skal lige have undersøgt om jeg kan identificere dryppet nærmere, men er måske ikke så optimistisk. Jeg har allerede skiftet ventilationsslangen på krumtaphuset, der var mør og svedte. Og det syntes at give en reduktion i spildet (så vi var nede omkring den halve liter pr. 1000 km), men så alligevel ikke længere, hvor jeg dog ikke har præcise tal endnu, da alt var fint på vej til alperne, men tilsyneladende med et større olieforbrug på vej hjemad.
Ventilstyr - hvor stor en operation taler vi om. Kan motoren blive i bilen?
Motoren har nu kørt 340.000 km og tjent os godt de sidste 18 år og nu er det grenrørene der nok nærmer sig pensionsalderen, men jeg gruer lidt for at skulle skrue dem af.

Foreløbig tak for hjælpen.
Allan
\'89 WBX 1,9 DG, 10 km/l. 270.000 km/19 år på et sæt skiver. Linolie-fetichist.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
røgudvikling DG motor
« Svar #4 Dato: 12. April 2013 kl: 22:27:42 »
Hej jeg har oplevet at topdækslerne var rustet igennem , små fine huller man kun kan se op mod lyset , så dryppede der olie ned over udstødningen som gav meget røg , det er nemt og billigt at skifte dem .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline ac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
    • Vis profil
røgudvikling DG motor
« Svar #5 Dato: 06. Oktober 2014 kl: 20:34:59 »
Nu har jeg faktisk fået målt olieforbruget til omkring en liter pr. 600 km. Røg kan forekomme når den har stået længe, men ellers er det kun rigtig slemt ved bjergkørsel. Er det tænkeligt at det kun er paraplyerne der skal skiftes (hvor købes de?) for så kan det vel klares forholdsvis nemt?

Venlig hilsen Allan
\'89 WBX 1,9 DG, 10 km/l. 270.000 km/19 år på et sæt skiver. Linolie-fetichist.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
røgudvikling DG motor
« Svar #6 Dato: 07. Oktober 2014 kl: 16:06:54 »
Prøv vw-shoppen.dk han har sikkert hvad du søger.