Forfatter Emne: Hjælp til a komme igang med rep..Xj81757  (Læst 3291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ravn

  • Gæst
Hjælp til a komme igang med rep..Xj81757
« Dato: 25. April 2013 kl: 10:19:57 »
Jeg har kigget lidt rundt på nettet og kan ikke finde en luftfilter kasse til Min dejlige T3 som har en 1,6d "uden Turbo"
Og som billederne viser er det så er det nok ikke lige den luftfilter kasse der høre til min T3 ?

Men så kunne man måske sætte et rundt luftfilter fra en 1,6d med turbo på eller kan man ???

og hvor finder man så en rund luftfilter kasse for de er heller ikke lige til a finde..

Håber nogen der ude kan hjælpe med dette problem...

og måske er der en der har en luftfilter kasse og slanger og det der nu høre til...

Eller bare nogen gode råd ???

Mvh
'
Ravn
[attachment=14207]7.jpg[/attachment]

[attachment=14208]8.jpg[/attachment]

[attachment=14210]9_2013-04-25.jpg[/attachment]

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ? Og hjælp til af komme igang med rep
« Svar #1 Dato: 25. April 2013 kl: 10:26:29 »
Eller så er det det den kasse der høre til og så mangler jeg bare nogle slanger/dele til det,,,???

 Efter hånden syndes jeg af jeg måske skulle høre om nogen der ude kunne komme og hjælpe med af gå min motor igennem,
så jeg ikke bare køber en masse unødvendige dele...

Og gerne så hurtigt som muligt da vi er lidt pressede i tid efter hånden !

Mvh

Ravn

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Luftfilter ?
« Svar #2 Dato: 25. April 2013 kl: 10:32:27 »
Citat fra: "Ravn" post=98144
Eller så er det det den kasse der høre til og så mangler jeg bare nogle slanger/dele til det,,,???

 Efter hånden syndes jeg af jeg måske skulle høre om nogen der ude kunne komme og hjælpe med af gå min motor igennem,
så jeg ikke bare køber en masse unødvendige dele...

Og gerne så hurtigt som muligt da vi er lidt pressede i tid efter hånden !

Mvh

Ravn


det ville jo så blive meget nemmere at hjælpe dig, hvis du udfyldte din profil med hvor i landet du bor :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ?
« Svar #3 Dato: 25. April 2013 kl: 10:35:34 »
Hermed gjort :-)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Luftfilter ?
« Svar #4 Dato: 25. April 2013 kl: 11:36:19 »
Kan du ikke tage et billed af motorrummet?
Mvh. Casper

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ?
« Svar #5 Dato: 25. April 2013 kl: 15:11:52 »

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Luftfilter ?
« Svar #6 Dato: 25. April 2013 kl: 19:05:53 »
Det ligner lidt en "Hul i hæk hund" Om blokken er en CS eller JX kan jeg ikke se. Indsugningen er fra en Golf
 med turbo og pumpen er en CS. Inden du køber noget som helst til den motor skal du finde ud af om den er
 slidt og skal udskiftes. Skal den det er det da omsonst at købe stumper pt.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ?
« Svar #7 Dato: 25. April 2013 kl: 22:17:24 »
Nemlig derfor søger Beder jeg om hjælp..
Så er der en der måske kunne kigge forbi og hjælpe mig med hvad jeg skal gøre , her fra..'

for vi er som sagt i en lidt tids pressede situration..

For jeg må sige jeg er også lidt vildledt nu da dette er min første T3 og ved ikke helt hvor jeg skal starte ??

Mvh Ravn

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Luftfilter ?
« Svar #8 Dato: 26. April 2013 kl: 01:35:52 »
Hej Tjalfe

Jeg har absolut ingen mening om T3's mekanik, der er jeg lige så grøn som dig. Jeg har rodet med andre bilers mekanik, men det er noget helt andet. Så nu spørger jeg og det kan besvares med ja eller nej:

Kan den starte ?
herunder:
Kunne den starte da du købte den ?
Hvad ændrede du, lige efter køb ?

Et luftfilter (jo det skal være der) er vel ikke afgørende for at en bil skal kunne flytte sig ?

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ? Og hjælp til a komme igang med rep..
« Svar #9 Dato: 26. April 2013 kl: 11:12:40 »
Den kan starte og stater nemt.. kørte da vi købte den...

Og så ville den ikke rigtig gå i gear .. Hmm

Så var der en der sagde vi skulle prøve af helde lidt gearolie på , det gjorde vi så..

meeen det var ikke så godt for så hoppede den i gaer og sad fast der i kort tid ,
ind til den tabte olie og igen hoppede ud a gear...

Da den kørte fra sønder Jylland lamede den lidt fra motor og gear men ikke meget mere end jeg har hørt fra andre gamle biler,,
Den havde dog lidt sort røg når det gik lidt op af bakke og skiftede gear...

føles som om kobling virke og det ser ud som om når man skifter gear, af det system også virker..

Så :

måske er det en
paknings ring der er gået , måske ved gear og kobling samling ??
ved ikke om det er den synkomesse ring " tror jeg ikke men hvad ved jeg" der er problemet..

Håber af dette sige lidt til hvad hun fejler,,,

men i alt dette kan det jo også bare være den har været kørt varm. derfra har brændt noget pakning eller lignende ??

Mvh

Tjalfe

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Luftfilter ? Og hjælp til a komme igang med rep..
« Svar #10 Dato: 26. April 2013 kl: 19:24:10 »
Hej Tjalfe

Sort røg plejer/ofte at være uforbrændt diesel, hvilket indebærer at den får for meget at spise. En motor skal som udgangspunkt ikke ryge, og hvis der endeligt kommer lidt synlig røg på en vinterdag, skal den være grå.
Motoren kan være slidt, det kan en kompressionstest afgøre, eller pumpen stillet forkert, hul i en turboforbindelse. Jeg kender ikke pumpen, men der må være en volumenstilleskrue på den. Mærk den af hvor den står nu, og prøv så, med en kvart omdrejning, tilbage. Du skal sigte efter punktet, lige før den genererer sort røg, hvor svært det er kan man jo gætte sig frem til.
Problemet er at skal man lave den øvelse, skal motoren helst være under belastning, og det er jo svært når gearkassen er "bombet".

Som jeg ser det, kan din motor køre, lav en kompressiontest, og konstater om den er værd at arbejde på og smide penge efter.
hvis ja:

Af med gearkassen. Identificer hvilken motor du har via motornummer og hvilken gearkasse der præcist passer til.
Efterlys en sådan gearkasse her på forum, og jagt sideløbende en sådan på ebay.de Tyskland, blocket.se i Sverige.
Tal eventuelt med Niels Erik Thing hos Sydfyns Autocamper.

Nu kigger du efter et lys i mørket Tjalfe :cheer: og nu skal jeg tænde det. Her i weekenden kører jeg lige forbi dig med min Haynes manual, og den må du låne i 14 dage, og den skal afleveres fedtfingre fri. Det at en bil ikke vil gå i gear, eller hopper ud af gear, kan nemlig også meget vel betyde, at kulissen ikke sidder ordentligt, og det er nok værd at efterprøve inden man afmonterer/skrotter gearkassen.

Jeg har to gange kørt en Rav4 gearkasse halvtom for olie pga en lille tæring i et oliekølerrør så den sprang ud af gear, en slaglodning klarede problemet og gearkassen har nu passeret 275.000 km.

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ? Og hjælp til a komme igang med rep..
« Svar #11 Dato: 26. April 2013 kl: 19:33:39 »
:cheer:

Jubiiiiii

Tak Bent det vil jeg se frem til ...

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Luftfilter ? Og hjælp til a komme igang med rep..
« Svar #12 Dato: 26. April 2013 kl: 19:34:54 »
Den dersens fedtede kasse du viser på billedet, er det det den har kørt med. For hvis filterelementet er ligeså fedtet ind som resten af kassen
kunne det være forklaringen på at den ikke kan trække vejret(sort røg).

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Luftfilter ? Og hjælp til a komme igang med rep..
« Svar #13 Dato: 26. April 2013 kl: 20:02:59 »
Peter, det noterede jeg mig også, og filterelementet er  :sick: . Men jeg så på billedet at "grillbakken" var ude, Er det umuligt at finde en der eksakt passer, så find en der ligner tilnærmelsesvis, og sæt den i silikonefugemasse på kanterne, så er den sag klaret.
Men jeg kan sagtens se Tjalfe's problem. Man køber et eller andet og pludseligt er der et sammenfald af problemer, motor ryger sort, gearkasse "te'r sig", og hvis man er ekstra heldig ;) er der måske en "baggrund" der "hvisler" :hvad sagde jeg :evil: Og så står man der med fletningerne i postkassen.
Nu havde jeg jo læst, at en kendt ukendt skrev, at så vidt han kunne se, lignede motorrummet "hund i hæk". Det behøver ikke at være et problem, med mindre at man som jeg er en originalitets tosse på nogen punkter.

Tjalfe's bil skal ud at køre, men er gearkassen bombet, så tror jeg bare ikke ikke at lægmand, har værktøj, mikrometerskruer, aftrækkere mv, til at klare den sag. Men jeg mener afgjort, selv om det er i den korte ende at kulisse justering skal prøves først, efter korrekt tætning er lavet. Det kræver så igen at man laver sit internetarbejde, og konstaterer om motor og gearkasse er det rigtige match. Er tingene forkerte i forhold til hinanden, er det jo spild af tid.

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Ravn

  • Gæst
Luftfilter ? Og hjælp til a komme igang med rep..
« Svar #14 Dato: 26. April 2013 kl: 20:13:13 »
Hey Peter
Og ja det var den vi kørte hjem med
og filteret er nemmelig det der ligget ved siden a på første billede. og er også noget sort, for af sige det mildt..

 :unsure:

men her er er så lige lidt ekstra hygge billeder her der forklare hvorfor alt lys i instrumenteringen ikke virker helt optimalt ...


[attachment=14235]20130426_182044.jpg[/attachment]
[attachment=14236]20130426_182020.jpg[/attachment]

de stik mangler tydeligvis :-(

Puha det bliver sku nok en lang weekend
men dog hyggelig weekend ...

Lære den da a kende, om ikke andet :-)