Forfatter Emne: Turboproblemer  (Læst 2904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Turboproblemer
« Dato: 22. Maj 2013 kl: 21:16:05 »
Min ellers fine turbo "skyder" olie ud både i indsugning og udstødning. Så vidt jeg husker havde den ikke problemet da jeg købte bilen (Den Rustrøde), har tjekket oliereturslangen, men ikke fundet noget unormalt.Der er kun lidt slør i aksel/lejer. Er der en der har prøvet noget lignende. Jeg tror ikke det er selve turboen; mennnnnn ?

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Turboproblemer
« Svar #1 Dato: 23. Maj 2013 kl: 00:04:27 »
Hej Fynbo
Næh, det er nok ikke din turbo der er noget i vejen med i første omgang  :cheer:
Når der er olie, den ene vej, eller den anden vej, eller begge veje, så skyldes det som ofte (meget ofte), at du har hældt for meget motorolie på. Den er helt klassisk ;)

Det skal være din første fejlsøgning, (og jeg tror at det er der fejlen er).

Hvis det nu er mod mit "bedrevidende :cheer: " se så skal du i gang med kompressionstest for at finde ud af hvordan din motor har det i.e. stempelringe og hele balladen.

Men tjek lige oliestand først.

mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Turboproblemer
« Svar #2 Dato: 23. Maj 2013 kl: 10:22:36 »
Problemet er opstået efter motorrenovering, med nye ringe og lejer, og der er ikke for meget olie på. Der de næsten ingen underkompression på den.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Turboproblemer
« Svar #3 Dato: 23. Maj 2013 kl: 11:06:16 »
tjeck lige om ånderør / krumptap udluftning ikke er stoppet!
det sker jo at man i sin ihærdighed på at gøre det perfekt, glemmer at pille en klud ud, som skulle sikre at der ikke kommer skidt i systemet  :S
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Turboproblemer
« Svar #4 Dato: 23. Maj 2013 kl: 12:00:40 »
Citat fra: "verner" post=99378
tjeck lige om ånderør / krumptap udluftning ikke er stoppet!
det sker jo at man i sin ihærdighed på at gøre det perfekt, glemmer at pille en klud ud, som skulle sikre at der ikke kommer skidt i systemet  :S



Jeg tillader mig lige at lytte med... døjer med blå røg og flere af de andre symtoner der har været nævnt på det sidste.
Jeg kigger i øjeblikket på slitage i turboen, har haft en 3-4 stykker skilt af, generelt syntes jeg nok, at en brugt turbo ser noget medtaget ud,blanede billeder her

Ånderør ved pilen..
[attachment=14535]P1010022X.JPG[/attachment]

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Turboproblemer
« Svar #5 Dato: 23. Maj 2013 kl: 17:36:38 »
@ Fynbo, har turboen ligget længe siden du afmonterede den ?

Da jeg startede rep. efter vort motorhaveri omkring jul smed jeg den turbo i en spand dieselolie, og der har den ligget i 3-4 mdr.

Siden sidste uge jeg fik startet og nu har kørt ca. 400 km. er der tilsyneladende ingen problemer ! Endnu !

Jeg mener der har været tråde herinde om turboer, som ikke har overlevet at ligge ubrugt et stykke tid, og  har din ligget og er blevet tør, kan jeg godt frygte enten en renovering efter Jarls anvisning, eller en tur til Rene. turbomotor.dk

Det er i øvrigt samme Rene, som gav mig rådet om at smide den i dieselolien. Så er de nemmere at rengøre før brug eller renovering.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Turboproblemer
« Svar #6 Dato: 23. Maj 2013 kl: 21:55:59 »
Har haft turboen adskilt, og den  er fin inden i. Jeg vil på råd fra en tidligere mekanilerkolega, prøve at måle olietrykket , og se om der skulle være problemer med overtryksventilen i oliepumpen. Når motoren er godt varm, kan jeg ikke se hvid røg, men det kan jo være fordi den bedre brander det af når den er varm.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline jalo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
    • Vis profil
Turboproblemer
« Svar #7 Dato: 23. Maj 2013 kl: 22:13:01 »
Hej Fynbo, hvordan har dine dyser det? blå/hvid røg kan godt stamme fra en dyse der "drypper" :)  go jagt

mvh Jan

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Turboproblemer
« Svar #8 Dato: 24. Maj 2013 kl: 10:57:24 »
Lad os høre hvor mange bar olietryk og hvad du ellers måtte finde/prøve

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Turboproblemer
« Svar #9 Dato: 24. Maj 2013 kl: 11:42:31 »
Skal nok berette hvad der sker, håber det bliver noget der er håndgribeligt, nu må vi se . Dysser er afprøvet . Motoren  har lidt "uren" tomgang, som jeg også kæmper lidt med, men ud over det kører og arbejder den over al forventning. Skal have taget en røggastest når en gang den holder op med at ryge hvidt.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Turboproblemer LØST
« Svar #10 Dato: 31. Juli 2013 kl: 21:32:45 »
Enden på mit turboproblem blev en delvis ny turbo. Fandt den på Ebay til 1815 kr med fragt. Da jeg lige har haft turboen  adskilt, var det ingen sag. Den nye turbo er helt tæt, men den lader ikke helt så godt som den gamle, men det kan være det kommer når den har kørt lidt mere.

Hilsen Fynboen
[attachment=15190]h54f154e.JPG[/attachment]
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017