Forfatter Emne: nogen der kender problemet?  (Læst 7683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
nogen der kender problemet?
« Dato: 11. Juni 2013 kl: 00:07:44 »
Hey igen t3nettet :-)
Jeg er nu nået frem til at skulle skifte panel og forskerm på forvognen
Men da jeg begyndte skete det endnu engang  at det overraskede
Voldsomt.  :ohmy:  jeg kunne godt bruge lidt erfaringer med at genopbygge
Hele hjørnet som samler panelet og skærmen med selve skærmkassen og
Holderen til Donkraften er også totalt væk o.s.v.

Mvh æ lærling

[attachment=14676]DSC_0072.jpg[/attachment]

[attachment=14677]DSC_0071.jpg[/attachment]

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #1 Dato: 11. Juni 2013 kl: 08:55:21 »
Fjern rusten!

Og så køber du dig en del metalplader hos specialisten på små 0,8 mm og en på måske 1,2 mm. Man kan sagtens bruge rester. Den tykke bærende konstruktion skal gerne have 2 til 2,5 mm og det koster sved på panden når de skal formes.

Kom igang med at lave papskabeloner af de dele der mangler og begynd med at opbygge en ny underkonstruktion. Jeg går ud fra, at du er dygtig til pladearbejde og CO2 svejseværk, der skal nok lidt punktsvejsning mm til.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
nogen der kender problemet?
« Svar #2 Dato: 11. Juni 2013 kl: 16:07:22 »
Jeg takker for rådene ;-)
Alle dele såsom jern og det er købt hjem, foran mig venter kun det store puslespil ;-) hehe
Men ved du om der stilles nogle krav sådan rent syn's messigt til den bøjle der skal bruges til Donkraften:-)?

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2013 kl: 18:07:43 »
Æ lærling.
Hvis du kan overkomme det, så burde du lave en streng her på siden under: Min bil, hvor du lægger billeder og lidt forklaring på, medens du bygger op. Der vil sikkert være nogen der så kan kommentere med nogle fiduser, og medlærlinge ligesom jeg der kan lære noget.

Jeg er meget interesseret i at se hvordan problemerne løses.

Jeg er helt blank på sådant noget arbejde, og har derfor besluttet at tilmelde mig et 10 dages MAG svejsekursus nr 135, og hvis det viser sig (mod forventning) :evil:  at jeg kan finde ud af det, så eventuelt købe en kursusoverbygning til. Udover at det kunne være interessant at lære det, tror jeg også på sigt at det hurtigt kan tjene sig hjem.

Hilsen medlærlingen Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
nogen der kender problemet?
« Svar #4 Dato: 11. Juni 2013 kl: 18:23:06 »
Hej Bent ;-)
Jeg har faktisk lavet en streng her ;-) hehe :P

Jeg har arbejdet en del i min fritid med renoverings projekter (landbrugs maskiner, traktore og knallerter) osv.
Men det har ikke rigtigt omfattet det store rust arbejde, men jeg sprang ud i det og anskaffede mig et co2 anlæg
Da jeg kun havde en elektrodesvejser i forvejen og den nok ville være lige voldsom nok ;-) hehe
Og så gik jeg i krig. Så man støder på nogle opgaver som man tænker "shit for jeg nogensinde det samlet igen"
Men indtil videre er det lykkedes ret godt ;-)
Men ideen med det svejsekursus var slet ikke så dårlig  :dry:
Man kunne sikkert lære en hel del ved det :-)
For jeg tror bestemt også det kan tjene sig hjem at gøre det selv :-) det med professionel hjælp til de ting, det koster det hvide ud af øjnene :-)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2013 kl: 19:57:59 »
Hvad koster sådan et kursus, Jeg ved ikke om jeg kan overtale min arbejdsgiver til at lade mig komme på noget sådant.

En ting er givet : Om et par år regner jeg med at skal på efterløn, d.v.s. mindre i kassen, og den opsparede bonus for at arbejde til jeg er 65 skulle gerne bruges til oplevelser med Gogge, og kan jeg lære noget svejsning, er der jo flere muligheder for at være selvhjulpen, vort værksted tager 600, incl. moms, og jeg synes jeg har nok i at betale den astronomiske vægtafgift.

Undskyld hvis jeg forplumrer tråden.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
nogen der kender problemet?
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2013 kl: 20:02:38 »
Jamen der er ingen grund til at undskylde ;-)
Jeg kan sagtens se din pointe :-)
Afgift mig her og afgift mig der! Der er mange hele tiden :-)

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
nogen der kender problemet?
« Svar #7 Dato: 11. Juni 2013 kl: 21:30:56 »
Vedr. svejsekurser og andre kurser, så har vi noget i danmark der hedder ikuf ( Industriens KompetanceUdviklende Fond ), hvor de fleste lønmodtagere har 10 selvvalgte kursusdage pr år med løngodtgørelse... læs mere på http://www.ikuf.dk/
Jeg har efterhånden været på mange kurser ;-)

Bare et lille input ;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #8 Dato: 11. Juni 2013 kl: 22:45:59 »
Hej KH og andre.
Nu bor jeg på Falster og derfor er mit uddannelses sted noget der hedder CELF og de tilbyder:

MAG-reparationssvejsning proces 135
Skolefagkode: 44695
Varighed: 10,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1200,00 kr.
Pris for ledige: 8484,00 kr. (Jobcentret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 8484,00 kr.

Målgruppe
Ufaglærte og faglærte

Formål:
MAG-svejsning proces 135

Indhold:
Du kan på sikkerhedsmæssig forsvarlig vis udføre simplere reparationsopgaver med svejsemetoden MAG-svejsning proces 135. Du kan udføre fugetildannelser ved hjælp af flammeskæring og slibning. Du kan vælge tilsatsmaterialer til forskellige opgaver.

Som overbygning vil jeg så vælge:

MAG-svejs-kants plade/plade pr 135
Skolefagkode: 40092
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 600,00 kr.
Pris for ledige: 4362,00 kr. (Jobcentret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 4362,00 kr.

Målgruppe
Ufaglærte og faglærte

Formål:
MAG-svejsning proces 135

Indhold:
Du kan MAG svejse proces 135 kantsømme i de fleste positioner i ulegeret stål på niveau svarende til DS/EN/ISO 5817, level C. Du kan følge svejseprocedurerne. Du kan visuelt bedømme egne svejsninger. Du forstår hvor vigtigt det er at specifikationerne overholdes. Du har kendskab til internt og eksternt miljø samt sikkerhed.

Certificering:
Udstedelse af skolecertifikat:
Deltagere, der opfylder betingelserne i gældende DS 322 standard vedrørende relevant forudgående uddannelse, kan udover uddannelsesbeviset erhverve skolecertifikat såfremt følgende kriterier er opfyldt:

· Prøveaflæggelsen af både den teoretiske og den praktiske prøve, afvikles i overensstemmelse med de særlige bestemmelser for skolecertificering, benævnt SBC 244

· Afsluttende arbejdsprøver skal overholde kvalitetskravene i henhold til DS/EN - ISO 5817, visuelt bedømt til level B ( C ), samt destruktiv prøvning iht. DS/EN 287-1

· De 2 praktiske arbejdsprøver udføres i henhold til DS 322 pkt. 4.5 tabel 1

Obligatoriske prøve:

· FW-PF plade / plade 2-n strenge

Lodtrækningsprøve: Der foretages en lodtrækning mellem følgende arbejdsprøver:

· FW-PA plade / plade 2-n strenge
· FW-PB plade / plade 2-n strenge
 
og derefter:

MAG-svejs-kants plade/plade pr 136
Skolefagkode: 40098
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 600,00 kr.
Pris for ledige: 4362,00 kr. (Jobcentret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 4362,00 kr.

Målgruppe
Ufaglærte og faglærte

Formål:
MAG-svejsning proces 136

Indhold:
Du kan MAG svejse proces 136 kantsømme i de fleste positioner i ulegeret stål på niveau svarende til DS/EN/ISO 5817, level C. Du kan følge svejseprocedurerne. Du kan visuelt bedømme egne svejsninger. Du forstår hvor vigtigt det er at specifikationerne overholdes. Du har kendskab til internt og eksternt miljø samt sikkerhed.

Certificering:
Udstedelse af skolecertifikat:

Deltagere, der opfylder betingelserne i gældende DS 322 standard vedrørende relevant forudgående uddannelse, kan udover uddannelsesbeviset erhverve skolecertifikat såfremt følgende kriterier er opfyldt:

· Prøveaflæggelsen af både den teoretiske og den praktiske prøve, afvikles i overensstemmelse med de særlige bestemmelser for skolecertificering, benævnt SBC 244

· Afsluttende arbejdsprøver skal overholde kvalitetskravene i henhold til DS/EN - ISO 5817, visuelt bedømt til level B ( C ), samt destruktiv prøvning iht. DS/EN 287-1

· De 2 praktiske arbejdsprøver udføres i henhold til DS 322 pkt. 4.5 tabel 1

Obligatoriske prøve:

· FW-PF plade / plade 2-n strenge

Lodtrækningsprøve: Der foretages en lodtrækning mellem følgende arbejdsprøver:

· FW-PA plade / plade 2-n strenge
· FW-PB plade / plade 2-n strenge

Man kan så blive ved med overbygninger i stort set een uendelighed.

KH nu skal det siges, at jeg ikke har fået skruet fingrene på (ud over fummel fingrene), fra naturens side, så derfor tager jeg kursus nr 1 først, blot for at finde ud af om jeg overhovedet, kan håndtere noget sådant. Min salig far, sagde altid: Det er godt for Danmark, at du aldrig har fået et Svendebrev i noget som helst, og det kan jeg kun give ham ret i. :)  Heldigvis, fik man et par andre evner, der har gjort, at man kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet lige inden de 60 år, og så bare passe sig selv, opføre sig ordentligt m.v.
Jeg synes det kunne være sjovt, hvis det viste sig, at en tidligere "slipsedreng" kunne finde ud af, at få sådant noget til "at du' ", at gøre det rigtigt selv. Jeg har lavet masser af fabriks planer, hvor andre skulle gøre det, men jeg har aldrig selv gjort det, så mon ikke det er på tide at et livs teorier møder praksis ? :)

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #9 Dato: 11. Juni 2013 kl: 23:18:26 »
Leimac, jeg har et nyt inderpanel som just er hjemkommet. Det kan jeg tage et billede eller 2 af så Du kan se hvordan inderpanelet har set ud mht. donkraftfæste.
Vær opmærksom på at stelnummer sidder på tværvangen, pas på ikke at fjerne den uden tilladelse/papirer fra sysnshal ( genihugningstilladelse )
Jeg måler også gerne pladetykkelse på den, så Du kan vælge korrekt pladedimension til rep.

mvh Gunnar
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
nogen der kender problemet?
« Svar #10 Dato: 12. Juni 2013 kl: 06:29:06 »
'Mange tak Gunnar :-) det lyder rigtig dejligt hvis du vil det ;-)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #11 Dato: 12. Juni 2013 kl: 11:13:28 »
@ Bent, det er godt nok en ordentlig gang info, Tusind Tak, der er stof til eftertanke, men det ser godt ud, kan man bare engang få ordentlig begyndt, vil der være ting som man selv kan klare.

@Andreas, Tak, jeg vidste godt det med selvvalgte kurser, det lykkedes sidste år at få en smule EDB/IT kursus, men det med svejsning kan blive et problem, PDT mener ikke jeg har behov for at svejse, og firmaet er lidt tunge at danse med hvis et ønske ligger alt for langt væk fra vort arbejdsområde.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
nogen der kender problemet?
« Svar #12 Dato: 12. Juni 2013 kl: 12:49:24 »
Amu  kører deres kurser som åbent værksted , da jeg var afsted sidste efterår tog jeg 3 beviser på en uge
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #13 Dato: 15. Juni 2013 kl: 12:09:46 »
Jeg satser på at lave billeder engang idag, og hvis teknikken vil kan jeg måske få en sonde ind og få billeder indeni panelet ( så kan jeg også se hvor rusten den på bilen er ) :)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
nogen der kender problemet?
« Svar #14 Dato: 17. Juni 2013 kl: 08:52:26 »
Hej Leimac
Jeg har ikke glemt Dig , men teknikken driller mig lidt. Makro indstillingen og focus kan ikke rigtig finde ud af det sammen, så jeg finder lige det kamera frem jeg bruger til fugle :) Godstykkelsen er rimelig enkel dog, 1,5 mm i selve inderpanelet og 4 mm i donkraftbeslaget, så afgjort solidt gods.
Du kan evt. kontakte mig på tlf 23987911 så kan Du da komme forbi og se på det selv, der er jo ikke så langt herop.

mvh Gunnar

Edit. Tilføjet foreløbige billeder
[attachment=14775]Leimac1.JPG[/attachment]


[attachment=14776]Leimac2.JPG[/attachment]
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug