Forfatter Emne: Manchetskift  (Læst 4018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeppe Holm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 143
    • Vis profil
Manchetskift
« Dato: 25. Juni 2013 kl: 17:12:33 »
Hej folkens

Jeg skal have skiftet den inderste trækakselmanchet i for på syncroen. Er der nogle, der har guldtricksene til sådan en lille operation? Kan jeg nøjes med at løsne trækakselen for inden og skille det ad der? Eller skal alt skilles ad (bærekugle, krængningsstabilisator, trækakselen helt af osv)? Og hvilket værktøj er nødvendigt?

Hygge derude :-)
Venlig hilsen

Jeppe Holm

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Manchetskift
« Svar #1 Dato: 25. Juni 2013 kl: 20:33:29 »
Jeg har altid været så heldig at kunne betale Sydamerikanske rendestensmekanikere ca. 50-100kr for en dags arbejde med bl.a. dette arbejde. Så sidenhen har jeg selv gjort det at jeg har brugt den "beskidte løsning" som er at købe denne i Biltema eller tilsvarende:
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Drivline/Kardanled/Kardanakselmanchet/Kardanmanchet-delbar-72350/

Fordelen er at den kan monteres på relativt kort tid (under en time).
Ulempen er at man ikke får renset alt det gamle fedt ud (som måske indeholder lidt sand m.m. som vil "æde" kuglerne m.m. i CV ledet).

Det bedste og mest rigtige er at tage CV ledet af og rense det i benzin og påfylde ny fedt og afslutte med en ny gummemanchet....
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jeppe Holm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 143
    • Vis profil
Manchetskift
« Svar #2 Dato: 25. Juni 2013 kl: 21:01:22 »
Hej du

Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg tror det bliver svært at finde en, der gider skifte den her på Østerbro for 50-100 kr ;-) Det ser i øvrigt betragteligt lettere ud med sådan en delbar en :-)
Men mon ikke det vil være en fordel at skille den ad og rense/smøre osv igen.

Jeg fandt den her video om skift af manchet på en T3, men den er på baghjulet, hvilket umiddelbart ser meget lettere ud:
http://www.youtube.com/watch?v=meTNBph3rUU
Venlig hilsen

Jeppe Holm

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Manchetskift
« Svar #3 Dato: 25. Juni 2013 kl: 21:41:00 »
Det er helt klart en fordel at skille det hele ad og rense det godt og grundigt for diverse stykker snavs, der kan ridse og ødelægge overfladen på kuglerne og løbebanerne og give det nyt fedt, som ej heller kan risikere at indeholde snavs.

Jeg har arbejdet som salgsingeniør med kuglelejer i ca. 3.5 år og stort set lige fra starten lærte jeg vigtigheden af at der ikke var bare et eneste sandkorn inde i fedten så det risikere at komme ind imellem en kugle og løbebanen.

Så har du muligheden for at skifte det på den rigtige måde, så gør endelig det.

Det er jo en ganske udmærket bil at du har, som fortjener en god behandling.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Manchetskift
« Svar #4 Dato: 25. Juni 2013 kl: 22:09:43 »
Jeg er enig med Dennis.

Da jeg for mange år siden var maskinreparatør på Brüel & Kjær, rensede vi som regel ikke kuglelejer. Vi smed dem ud og satte helt nye i.

De lejer, der var for store og dyre til bare at smide ud, rensede vi i et ultralydsbad med freon. Det fjernede alt skidt..... og alt fedt, så lejet måtte ikke drejes rundt, før der igen var lejefedt i. Ellers kunne det skade lejets hærdede overflader.

Da et CV led jo ikke er hurtigt roterende, går det nok med en grundig rensning i benzin eller lignende, men lejer er super præcisionskram inden for få tusindedele mm, sååååå renlighed......... :unsure:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Manchetskift
« Svar #5 Dato: 26. Juni 2013 kl: 09:17:02 »
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Jeppe Holm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 143
    • Vis profil
Manchetskift
« Svar #6 Dato: 26. Juni 2013 kl: 22:22:24 »
Tak for de gode input og film! Jeg kunne godt forestille mig, at selv småskidt kan være problematisk, så jeg må skille det rigtigt ad ved lejlighed :-)
Venlig hilsen

Jeppe Holm

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Manchetskift
« Svar #7 Dato: 01. August 2013 kl: 22:09:40 »
Jeg har lige skiftet cv led og begge mancheter! for 3 år siden lavede jeg panik løsningen og skiftede til den manchet man limer sammen.

Den kom så af igår. stadig i et stykke!! Så de kan altså bruges hvis man ikke lige vil igang med det lidt større arbejde med at rense og skifte!
Carsten

Offline Jeppe Holm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 143
    • Vis profil
Manchetskift
« Svar #8 Dato: 01. August 2013 kl: 22:12:32 »
Tak for tippet, man ved aldrig hvornår det bliver aktuelt igen :-)
Venlig hilsen

Jeppe Holm

Offline bertram

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
  • By: Kbh k 1123
Sv: Manchetskift
« Svar #9 Dato: 10. Juni 2016 kl: 21:37:00 »
Hej, ved godt det en gammel tåd,.men Carsten hvor skaffede du de mancheter der limes sammen?
Bertram