Forfatter Emne: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)  (Læst 11149 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Dato: 24. September 2013 kl: 17:53:26 »
Jeg er ved at være godt og grundigt elektricitetsfrustreret!
I sommers havde vi problemer med at starte bilen, den var lige pludselig flad for strøm. Vi skulle alligevel forbi Sydfynsautocamper, så Niels Erik og jeg stod og skiftede mellem flere generatorer, inden problemet var løst. Der blev også skiftet kulregulator et par gange.
Niels Erik var bekymret over at generatoren ikke leverede mere en ca. 12.5 V.
Men vi kørte i næsten 12 dage, inden generatoren (som var en ny brugt) stod af i Frankrig. Det endte dengang med et værkstedsbesøg og en ny brugt generator. Turen hjem, og de efterfølgende mange mindre ture gik uden problemer. Målinger fra værkstedet i Frankrig viste at generatoren ydede ca. 14 V.
Forleden dag havde min kone taget bilen på en mindre tur (ca. 10 km), hvor hun havde glemt at slukke lyset. Resultatet var at jeg måtte køre ned i vores anden bil og give strøm. Bilen startede med det samme. Da bilen kom hjem, ville den ikke starte igen. Vi tænkte at den nok ikke havde kørt langt nok efter at batteriet var blevet afladet.
Jeg har prøvet at lade batteriet helt op, over natten, med en Tystor-lader som yder 10A. Bilen startede, men ville ikke starte næste gang vi skulle køre. Jeg prøvede at skifte til en ny regulator (14v i stedet for 12v - da det var den eneste min lokale Mekonomen havde). Igen blev bilen ladet natten over - laderen indikerede at batteriet var fuldt.
Vi kørte torsdag aften afsted til Helsingørfærgen (ca 45 min kørsel - en del på motorvej) og havde undervejs et kort stop med slukket motor efter ca. 800 m - uden problemer. Da vi skulle køre ombord på færgen, var batteriet dødt igen! Vi fik strøm fra en anden bil, og den startede med det samme uden tøven. Derfor kørte vi hjem igen!  :(
Idag har jeg så målt på bilen. Igen har den ladet hele natten med Tystoren.
Hvilespændingen er 13.35 V
Bilen starter upåklageligt. (har prøvet flere gange, men ikke kørt i den idag).
Da jeg målte batteriets spænding med motoren kørende var den faldet til 12.62V i tomgang, og med lidt gas mellem 12.75 og 12.85V
I tomgang leverer generatoren 24-25A og når jeg giver gas 22A.
Efter at den havde kørt i nogle minutter var spændingen på batteriet 14.5V i tomgang, og generatoren gav en spænding på 14.7V i tomgang.

Jeg har løbende været ude for at måle hvilespændingen med en times interval, og indtil videre har den været hhv. 13.13V og 13.12V.

Hvad pokker kan der være galt?
Jeg ved godt at forhistorien fra i sommers, ikke nødvendigvis har noget med de nuværende problemer at gøre....men alligevel.

Er der nogen som har nogle brugbare input, så modtages de med kyshånd!  :P

Planen imorgen formiddag er at køre en tur på ca. 1 time, og så måle spænding på batteriet for at se om det måske er batteriet som er helt dødt.

For en god ordens skyld:
der er et Exide gel forbrugsbatteri, som både får strøm fra generatoren (der er et skillerelæ) samt fra de to solpaneler på hævetaget. Der er en laderegulator som sidder mellem panelerne og Exidebatteriet, men det burde vel ikke kunne skabe problemer?

Håber som sagt der er nogen som kan komme med en ide om hvor jeg skal lede. Det er efterhånden frustrerende at have en elektrisk upålidelig, men ellers dejlig bil  B)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #1 Dato: 24. September 2013 kl: 19:37:20 »
Der er før kommet et råd om at give starteren direkte stel med et startkabel næste gang den ikke vil igang, jeg kan dog ikke vurdere om det hjælper i dette tilfælde.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Baattrup

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 136
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #2 Dato: 24. September 2013 kl: 20:50:36 »
Det kan være stel som KH skriver  jeg har selv prøvet at der var dårlig forbindelse vellem starteren og koblingshuset
så af med starten og gør fladerne rene og tjek kabelskoende på pluds kablet.

Hilsen Baattrup

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #3 Dato: 24. September 2013 kl: 21:18:05 »
Ja, stel eller  plus kablet.
Bar en tanke, sidder kabelskoene ordentlig fast på batteri polerne??

Lån en batteri tester ved et værksted, så er der syn for sagen med hensyn til om batterierne er  :sick:

Evt, så gør det simpelt og kobel ekstra udstyret fra: lad solceller og forbrugsbatteriet hygge sig uden forbindelse til det originale setup. Motor, generator og startbatteri.
Hvis det er muligt.  

Ud fra hvad du skriver med volt og amp tallene. Vil jeg sige at der er noget som begrænser/æder af   "strømhullet"  mellem generatoren og batteriet..

Et godt sted at starte er de steder, hvor "franskmændene" har pillet i sommers..

Offline Samsø

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 173
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #4 Dato: 24. September 2013 kl: 21:23:57 »
hej
hvor mange amp. lader den når du tænder for alt hvad der bruger strøm?
mvh tobias
Syncro jx
Caravelle aaz
LT40 4x4 2.4td
og 4 biler til stumper.

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #5 Dato: 24. September 2013 kl: 21:28:25 »
af med kabelskoene på batteriet rens og smør med kobberfedt inden samling , samme i anden ende af kablerne samt spadestikket på starteren. pil også starter af og rens anlægsfladerne på starter og gearkasse smør med kobberfedt og sammel igen . nu starteren er af så prøv den med et par startkebler for at sikre at den ikke går stram , smør evt akslen med pronto el lign
så skulle der gerne være ren forbindelse igennem

vi kører med 14,2V kulholder , og det leverer den 1500 omdr
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #6 Dato: 24. September 2013 kl: 21:29:46 »
Det lyder som om du bruger du Exiden som startbatteri???

Jeg håber, at jeg har misforstået det; for det er et forbrugsbatteri og det er ikke beregnet til startbatteri. Det kan ikke tåle så kraftig afladning.

Desuden modtager det ladning meget langsommere end et startbatteri.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #7 Dato: 24. September 2013 kl: 22:05:37 »
Har du fulgt kablet fra generator via starter til batteri?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #8 Dato: 24. September 2013 kl: 22:58:01 »
Jeg læser det også som om du bruger gel batteri(er) ?  Det fungerer ganske enkelt ikke.
Dernæst skal kablerne være af ordentlige dimensioner så de kan "bære" den fulde ladestrøm uden, at blive varme.
Du skal have 100 % forbindelse mellem batteri og generator, ligesom batteri og starter skal være ordentligt forbundne.  Det kan især være et problem på benzinere, da batteriet befinder sig under højre forsæde og det tykke hovedkabel går til starteren. Her kan du med stor fordel forbinde din generator og isolere de originale ledninger, da de løber andre (om)veje, så at sige.
Det er generatorens B+ klemme der skal forbindes i så fald ( Det / de tykke kabler )

Et andet springende punkt er stel. Begynd ved batteriet: Det kabel der går til karrosseriet SKAL have ordentlig forbindelse. Desværre er det ofte en overset "detalje" at den negative side hedder stel.
Kablet ved gearkasseophænget har kostet flere ejere mange ærgrelser. Det ældes ligesom os andre, bliver mørt og irret som det sidder der udsat for vind og vand, salt og slige sager.
Lav evt. ekstra forbindelser i motorbrønden. Du kan ikke få for mange stelforbindelser. Ordentlig befæstelse dvs. en bolt med en skive og en møtrik på karrosseriet og fat i motor / gearkasse.  Brug Heavy Duty kabel der kan håndtere de mange ampere starteren trækker.
Det skal ikke være nødvendigt, at lade på en bil i tide og utide. Den skal kunne starte uanset om du kører til den anden ende af landet, eller bageren 500 meter væk.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #9 Dato: 24. September 2013 kl: 23:32:20 »
Først og fremmest: mange tak for alle svarene,  jeg kan se at der er masser af ting jeg kan gå igang med at checke. Det vil jeg gøre  :)

Dernæst: NEJ! Jeg bruger ikke mit dyre fine exide gel batteri som startbatteri  :cheer:  Jeg har et helt almindeligt Varta Blue 74 Ah startbatteri. Den eneste grund til at jeg nævnte gel-batteriet var, at jeg mistænkte at det måske havde noget med problemerne at gøre. Jeg falmer jo lidt i blinde her  :P

Der var nogen som nævnte akademikere som ikke har haft værktøj i hænderne, i en anden tråd om pladereperation med tin. Jeg er ikke akademiker, men funktionær, har dog haft værktøj i hænderne før, men har ikke rodet det store med biler. Så I skal nok være forberedte på nogle mærkelige spørgsmål.  :silly:  Her kommer det første: hvor sidder starteren?
Jeg kan læse i min Bentley manual at mine problemer måske kan skyldes problemer med forbindelserne.
Er starteren tilgængelig fra toppen?

[attachment=15704]h7ebdd47.jpg[/attachment]

Hvor køber jg kobberfedt og heavy duty kabler?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #10 Dato: 25. September 2013 kl: 00:14:37 »
Hej Hanslars
Nu er jeg ikke dig, men hvis jeg havde været det, havde jeg skiftet mit startbatteri ud.
En akkumulator holder altså ikke for evigt. Man kan sagtens "hidse" en halvdårlig akkumulator op et par gange, og leve i den tro, at så virker det. Men det gør det bare ikke. Det er en slid del, ud af røret med den, især når det har været fladtrykt.

Jeg har med held, holdt akkumulatoren, i live på en Toyota Rav 4 i 5 år og ditto på en US bil , en have traktor og en mc ved at flytte en CTEK, oplader rundt, på næsten daglig basis.

Jeg tror at du måske jager et spøgelse, der ikke er der.

Blot en tanke.

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #11 Dato: 25. September 2013 kl: 01:35:34 »
Ja, du kan godt - med lidt besvær - komme til starteren oppefra.  Men da det er en diesel og du har batteri og generator klods op ad hinanden er det nok her du bør starte:  Mål spænding over batteripolerne og dernæst mellem stel og B+ på generatoren.
Er de to spændinger totalt identiske ?  Vi taler om decimaler her, hvis korroderede forbindelser skal afsløres.
Din generator bør kunne holde spændingen på minimum 13,8 volt med motoren kørende.

Du kan forsøgsvis udskifte forbindelsen mellem B+ og plus på batteriet. Hvis ikke dit startbatteri holdes på fuldt smæk bør den slet ikke lade på forbrugsbatteriet. Så er der måske noget fejl på skillerelæet  ?

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #12 Dato: 25. September 2013 kl: 06:30:15 »
Hvor gammelt er dit batteri? At dømme ud fra møgtallet på billedet ser det ikke helt nyt ud!
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #13 Dato: 25. September 2013 kl: 06:32:11 »
Når den er "tvær" er det så kun starteren der ingen strøm er til, eller er blæser, lys, radio osv. også døde?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #14 Dato: 25. September 2013 kl: 07:16:26 »
Jeg har haft et Varta Blue batteri som tabte kapacitet på lignende måde efter bilen havde været staldet op i nogen tid, selvom batteriet var rimeligt nyt. Opgav at vedligeholde det med min Ctek lader og fik et Exide startbatteri på, siden har der været ro. Tror dog ikke problemet er typisk for Varta, men måske bryder det sig ikke om (lange)stilstandsperioder? Ved mig stod bilen over 2 år inden problemet opstod og batteriet var flunkendes nyt da det kom i. Det var dog ikke en T3, men i princippet ligegyldigt når vi snakker om batteriet.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug