Jeg ved ikke, om der findes en decideret tråd om anvendelse af spær.
Spørrene virker ved, at differentialet låses mekanisk og derved giver 100% samme omløbshastighed for begge hjul på samme aksel. Til- og frakobling sker ved nogle vakuumventiler, der sidder på siden af hhv. gearkasse og frontdifferentiale.
Generelt anvendes spær, når det iøvrigt udmærkede 4-hjulstræk ikke er tilstrækkeligt. Ved kørsel på normalt fedtet underlag, på sne og ved kørsel i terræn med rimeligt bæredygtigt underlag og kørsel på tørt underlag, er det ikke nødvendigt at bruge spær.
Skal du i terræn med pløret underlag er det ofte rigeligt, at have spør på baghjulene. Når du bruger spær på forhjulene, bliver det nærmest umuligt at styre bilen, fordi det yderste hjul vil normalt rotere med flere omgange end det inderste, når man drejer. Når spærret låser hjulene, så de løber med samme hastighed bliver styring vanskelig. Således anvendes spørret foran næsten kun ved ligeudkørsel igennem svært fremkommeligt terræn, diagonalt igennem grøfter og hvor underlaget er så blødt, at dækkende kan fedte lidt.
Under alle omstændigheder skal du ikke bruge spør på fast underlag, da det belaster drivlinen og især trækakslerne i høj grad.
Ellers vil jeg sige, at du skal finde en grusplads, hvor du kan blive bekendt med kræfterne i anvendelse af spærrene. Det er jo 100% spær, når du kobler dem til og det er en meget magtfuld feature.
Med hensyn til vedligehold er det bedste råd, at bruge spærrene hver 14. dag på løst underlag. Kør ind på en grusplads og slå dem til og fra nogle gange, så du ved, at de virker den dag, du virkeligt får brug for dem. Mange gange virker spærrene ikke, fordi de ikke har været brugt og mekanismen, der slår dem til/fra er groet fast. Man kan være heldig at smøre dem op og få gang i dem igen - men den eneste rigtige og holdbare metode er, at adskille såvel gearkasse som frontdifferentialet og få mekanismerne renset/poleret/smurt og samlet igen - hvilket giver 20 års problemfri brug, hvis man husker at motionere dem som ovenfor beskrevet.
Hvis du er medlem af T3 Klub Danmark, kan du være sikker på, at der kommer værkstedsaftner, hvor emnet vil blive minutiøst gennemgået. Der er dog ikke pt nogen planer om en dato for sådan et arrangement.
God fornøjelse derude - spørg endelig, hvis du vil vide mere... ;-)