Forfatter Emne: Aarrhhhh 1. og 2. gear forsvandt i går  (Læst 1809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 17
    • Vis profil
Aarrhhhh 1. og 2. gear forsvandt i går
« Dato: 27. Marts 2014 kl: 08:50:35 »
Hej Allesammen

Håber i kan hjælpe mig, i går efter jeg havde kørt lidt frem og tilbage på grunden mistede jeg 1. og 2 gear i min doka syncro.
Jeg har haft lidt svært ved 2. gear de sideste 3 uger hvor det er blevet gradvist sværre at finde.
Nå jeg fik læst et par gode artikler her på T3Nettet og gik i gang under bilen da det viste sig at samlingspunktet mellem de 2
gearstangs stænger virkede lidt løst spændt. Så jeg tænkte: den har nok bare rykket sig lidt...

Det gik så rigtig godt med mit pilleri og nu har jeg kun 3. gear tilbage.... super.

Mit spørgsmål er så om nogle af jer har et par fif til en smart fremgangsmåde og ideer til hvordan jeg kan komme videre, hvor meget jeg må dreje og rykke i de 2 stænger, og evt i hvilken rækkefølge det skal gøres.

og hvis i kender en god mekaniker i Københavns området må i også god lige byde ind i tilfælde af at jeg må indse mine manglenden evner

Mange hilsener
Anders

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Aarrhhhh 1. og 2. gear forsvandt i går
« Svar #1 Dato: 27. Marts 2014 kl: 14:18:34 »
Citat fra: "Jarl" post=109469


Når du justerer gearskiftet, så er der nogle forudsætninger, der skal være på plads:

1) Gearkassen skal fungere korrekt.
2) Kuglen og handsken ved gearvælgeren på gearkassen skal være minimalt slidt.
3) Føringsbøsningerne ved hhv. gearkassen og på traversen bag tanken skal være minimalt slidt.
4) Kardankrydset lige bag tanken skal være minimalt slidt.
5) I skiftekulissen under gearstangen skal alle føringer og blokeringer sidde korrekt og være ordentligt spændt fast.
6) Kuglen under gummimanchetten på gearstangen skal være minimalt slidt og
7) hvis det skal føles lækkert, så skal alle ovenfor nævnte bevægelige led slaskes ind i fedt.

Når disse forhold er kontrollerede og fundet i orden, så er det ligetil at justere gearskiftet. Min metode er at løsne omløberen på vælgerarmens samling. Så anbringer jeg bilen i 4. gear (Vi snakker her om 5-trins biler/syncro'er) og får en hjælper til at holde stangen der - gerne så langt over mod passagersiden som muligt. Dernæst sætter jeg manuelt gearkassen i 4. gear (kuglen længst mod passagersiden og længst tilbage). Så holder jeg den bagerste del af vælgerarmen med den ene hånd, mens jeg forsøger at vride den maximalt med uret (set bagfra), mens jeg spænder omløberen. Så passer alles som regel spot on i første hug - og ellers er det kun nanometer, der mangler i finjusteringen.

Offline Anders

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 17
    • Vis profil
Aarrhhhh 1. og 2. gear forsvandt i går
« Svar #2 Dato: 28. Marts 2014 kl: 09:39:40 »
Mange tak til T3sen

Det er en rigtig god beskrivelse jeg vil prøve at følge.

Offline Anders

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 17
    • Vis profil
Aarrhhhh 1. og 2. gear forsvandt i går
« Svar #3 Dato: 28. April 2014 kl: 08:45:17 »
Hej T3ér
SÅ er jeg kørende igen super fedt... det viste sig at bagerste gearstang var rustet over og kun hang fast i de sidste rester under gummi hætterne ned ved beslaget ved gearkassen. Så forklaringen på hvorfor jeg ikke kunne justere mig ud af problemet lå altså der.
Egentlig helt utrolig at jeg har kunne bruge gearet så længe.

Vi skulle en tur til Jylland i weekenden så turen blev forlænget til en dejlig tur ned over Fyn til Niels Erik hvor jeg fik købt en ny.
Super service fra hans side at lade os komme fredag aften og købe en reservedel.
 
Så da vi kom hjem i går aftes og da børnene var lagt i seng strøg jeg ud og krøb ind under bilen.
Nu er bagerste geararm monteret igen og mange tak til T3sen. Jeg fulgte din beskrivelse og den sad stort set lige i skabet 1. gang, den skulle kun rykkes en tak i forhold til strålerøret.

Så det var en glad og tilfreds mand der gik i seng.

T3-Hilsen
Jensen og The Patch

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Aarrhhhh 1. og 2. gear forsvandt i går
« Svar #4 Dato: 28. April 2014 kl: 18:59:10 »
Citat fra: "Anders" post=110722

Nu er bagerste geararm monteret igen og mange tak til T3sen. Jeg fulgte din beskrivelse og den sad stort set lige i skabet 1. gang, den skulle kun rykkes en tak i forhold til strålerøret.


Glæder mig at det lykkedes. :)

Det er ikke min metode, men en metode jeg citerer Jarl for.

Når jeg falder over gode opskrifter, så gemmer jeg dem, med note om hvorfra de stammer.
Jeg ved at de før eller siden bliver slettet eller på det nærmeste umulig at søge frrem.