Forfatter Emne: Til de strømkyndige  (Læst 10993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #15 Dato: 22. Juni 2007 kl: 12:39:11 »
Citat fra: "Geltzer"
.

dette skyldes at hvis du kobler batterierne sammen direkte ved tændingen er der stor risiko for at det flade forbrugsbatteri trækker startbatteriet med sig i dybet og man står tilbage med 2 lumpne batterier og en lang næse.

det man skal gøre er enten at indsætte en timer i skillerelæet eller endnu bedre en styring som først slår skillerelæet til når spændingen over spolen overstiger f.eks. 13 volt (dvs når motoren kører og generatoren lader)


Ja, det ville da virkelig være dybt idiotisk at lade skillerelæet styre af tændingsnøglen. D+ på generatoren har jo netop den egenskab, at den først giver strøm, når generatoren faktisk lader, og forbrugsbatteriet bliver derfor først koblet til ladning, når der er strøm til rådighed. Indtil da starter jeg helt almindeligt på et solo startbatteri.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #16 Dato: 22. Juni 2007 kl: 13:03:25 »
Citér
relæet alene er dog ikke helt nok medmindre dette som i mange marine installationer har en form for forsinkelse.
dette skyldes at hvis du kobler batterierne sammen direkte ved tændingen er der stor risiko for at det flade forbrugsbatteri trækker startbatteriet med sig i dybet og man står tilbage med 2 lumpne batterier og en lang næse.

det man skal gøre er enten at indsætte en timer i skillerelæet eller endnu bedre en styring som først slår skillerelæet til når spændingen over spolen overstiger f.eks. 13 volt (dvs når motoren kører og generatoren lader)


Ja, det ville da være temmelig tåbeligt at styre relæet med tændingsnøglen, når man nu har D+ på generatoren, der præcis har den funktion, du vil opnå med en forsinker.

Der er ingen grund til yderligere bekymringer - jeg har fundet mit set-up. Tak for svar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Geltzer

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #17 Dato: 22. Juni 2007 kl: 13:37:05 »
super! så er vi enige :D
så har du både kolde bajere og en motor der kan starte

Offline Palm

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 67
    • Vis profil
  • By: 7800 Skive
Til de strømkyndige
« Svar #18 Dato: 22. Juni 2007 kl: 14:36:02 »
Hej Jarl
Jeg har et kabel til at ligge til dig...

MVH

Jesper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #19 Dato: 22. Juni 2007 kl: 15:06:35 »
Kanon Jesper

Har du sat dit i, og giver det nogle snoninger?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #20 Dato: 22. Juni 2007 kl: 20:27:21 »
Håber du tager en masse billeder af det færdige resultat.

 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Til de strømkyndige
« Svar #21 Dato: 07. Juli 2007 kl: 15:33:54 »
noget nyt i denne sag?
min SEPTOR 75 har nemlig aldrig virket i den tid vi har faft bilen..
og en ny magen til er lidt dyr..
så vil høre om der er kommet nogle gode erfaringer ud af denne tråd?  :?
snakkede med Thing til træffet på fyn om det, og han brugte bare et kraftigt arbejdsrelæ..
og han er vel den af os som laver mest af sådan noget, men det er altid rart med forskelligt input 8)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #22 Dato: 07. Juli 2007 kl: 19:15:23 »
Jeg har lige lavet et helt identisk set-up på en båd. Altså med et kraftigt arbejdsrelæ, der får sin styrestrøm fra generatorens D+. Det funger helt uden problemer, så det kan du roligt kaste dig ud i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #23 Dato: 22. Juli 2007 kl: 19:29:55 »
Hej Jarl

Hvordan går det med køleskabet og forbrugsbatteri?

Kandu holde ting kolde, natten over (f.eks camping), uden at løbe flad?

Med venlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #24 Dato: 31. August 2007 kl: 17:04:53 »
Hvad kalder man ellers et forbrugs batteri??

Kan de fåes hos BilTema??

Snakkede lige med den lokale mekonom, og de ville have knap 2600,- for et deep cycle Exide 80 Amp batteri :?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #25 Dato: 31. August 2007 kl: 18:11:21 »
Ja de har dem ved biltema    
 
 
 

SMF-batteri
Biltemas SMF-batterier er helt tætte og vedligeholdelsesfrie. De findes i en række forskellige udførelser og modeller, der passer til forskellige fritidsformål, båd, campingvogn, camper, snefjernere, plæneklippere mv. Batterierne bygger på kalcium/kalcium-teknologien. De har lang levetid, de er vedligeholdelsesfrie og forsynet med en særlig type ventilation, der nedsætter risikoen for at dampe kan trænge ud. SMF-batterierne oplades på almindelig vis, og opladningen holder længere end ved et almindeligt batteri. Batterierne er desuden forsynet med en indbygget ladeindikator, der viser statussen. Huser er af forstærket polypropylen, forsynet med et praktisk bærehåndtag og integreret flammebeskyttelse. Ingen risiko for syrelækage (maks. 45° hældning). Meget stor holdbarhed mod vibrationer og slag. Batterierne findes kun som 12 V.
 
 
Ah  Mål mm (lxbxh)  Art.  Art nr Pris Antal  
Marine, campingvogn, autocamper mv.  
     64  257 x 172 x 220    80-4641 499,00 kr    
     73  257 x 172 x 220    80-4731 539,00 kr    
     85  302 x 172 x 220    80-4851 629,00 kr    
     86  257 x 172 x 220    80-4861 629,00 kr    
     100  330 x 172 x 239    80-41001 669,00 kr    
Fritid  
     70  266 x 172 x 220    80-3701 499,00 kr    
     80  302 x 172 x 220    80-3801 569,00 kr    
Snefjerner, kørende plæneklippere mv.  
     20  205 x 132 x 185    80-2201 199,00 kr    
     30  205 x 132 x 185    80-2301 299,00 kr    
     20  205 x 132 x 185    80-2202 199,00 kr    
     30  205 x 132 x 185    80-2302 299,00 kr    
Fritid  
     60  260 x 174 x 225    80-3601 449,00 kr    
     110  410 x 175 x 235    80-31101 669,00 kr    
     120  505 x 183 x 240    80-31201 799,00 kr
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Bo

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #26 Dato: 31. August 2007 kl: 18:16:03 »
"(maks. 45° hældning)."


....det er squtte ikk´godt nok til en syncro... 8)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Til de strømkyndige
« Svar #27 Dato: 31. August 2007 kl: 18:27:58 »
Tætheden er vel så som så.

Den Biltema 20A jeg har sat i boomboxen var våd ved indikator øjet. Hva er det sagde jeg, det er sguda vådt, er det mon syre. Kollegaen sagde "smag på det" og det var ganske rigtigt syre, iøvrigt rart at vide hvordan ting smager, og føles.
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
Til de strømkyndige
« Svar #28 Dato: 31. August 2007 kl: 20:21:44 »
Mølholm optagelses hjem er da i din omegn???
Du kunne måske være behjælpelig næste gang bombekommandoen skal afgøre om indholdet af en ædre beboers efterladenskaber i en lille flaske, vitterligt var NITROGLYCERIN BUUUUMMM