Forfatter Emne: Svejsehjælp søges  (Læst 4298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #15 Dato: 10. April 2014 kl: 23:50:30 »
Min lille tilføjelse fra da jeg lavede skærme på Frk Grå.

1. Vær grundig med klargøring. Renslebet metal. Og godt tilpassede pladestykker gør det nemmere at svejse.
2. Blip blip blip. Kort tid til hver svejsning. SÅ smelter den ikke metallet.
3. Bagefter kan meget rettes med hammeren
4. Det behøver ikke være snorlige. Der må gerne spartles efter og slibes til det bliver glat.
5. Øvelse gør mester
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #16 Dato: 11. April 2014 kl: 09:38:39 »
Tak for alle kommentarer, og hilsen til Lolland!  :lol:

Det hele er da simpelt nok, det er klart, og det er da osse dagens motto!

Nu først lidt svejseøvelser...


One....









Two.....



Tree...





Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #17 Dato: 11. April 2014 kl: 09:57:06 »
Sådan! - på med krum hals og igang.

Kant til kant er det sværeste.

Start med overlappende stykker - og lav evt et par huller i den ene plade og træn "punktsvejsning".

Men det ser godt ud - og det er vejen frem.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #18 Dato: 11. April 2014 kl: 10:42:22 »
Jeg har lige hurtigt renset op i skinnen, og nu kan man tydeligt se punktsvejsningerne...







...og et lidt større hul?





Kan punktsvejsningerne ikke bruges som pilothuller?

Hvis ikke, hvor vil det så være godt at bore pilothuller?



----

...og så tænker jeg osse på om det ikke bare var bedre at pudse af, male og lægge en fed fuge. Altså det er jo ikke fordi skinnen render nogen steder hen. Se her, set oppefra, hvor der er lagt nogle solide klatter...

Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #19 Dato: 11. April 2014 kl: 18:56:22 »
Hvis ikke du skal udskifte det underliggende metal kan du godt bore punktsvejsningerne ud og bruge hullerne som pejling, men nøjagtighed er vejen frem, så lav en skabelon og et par målinger, samt pilothuller.
Det ser ud til, at dit svejseværk sagtens kan klare tyndplade og som Jens Jakob så rigtigt påpeger er øvelse vejen frem.
Rengøring og ordentlig stelforbindelse er et must. Selv de bedste værker kan lave noget grusomt mågebæ hvis ikke der er ordentlig forbindelse.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #20 Dato: 11. April 2014 kl: 19:30:13 »
Den skydedørsskinne, kan den ikke boltes på?

Jeg tænker helt fladhovdede bolte ala dem man samler de der stålreoler "handy" med.
Mon ikke der er plads til dem inde i skinnen?

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #21 Dato: 11. April 2014 kl: 20:30:08 »
Det med svejsningen skal jeg ikke klåge mig på, det jeg tænker på er Kims tanke med styr på skinnen, nemlig at holde den på plads med en popnitte i hvert hul, og, efter at skinnen så punktsvejst der hvor den skal være, fjerne popnitter og også bruge de huller til punktsvejsningen.

M.h.t. de nævnte reolbolte, skal hullerne så ikke være firkantede ?
Jeg ville være lidt skeptisk ved at bruge den løsning, men ikke afvise den, men som nævnt, jeg har ikke ret meget forstand på "blikkenslagerarbejde" !

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #22 Dato: 12. April 2014 kl: 23:14:35 »
Jeg ville klart vælge slibe male fuge....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Svejsehjælp søges
« Svar #23 Dato: 13. April 2014 kl: 09:51:27 »
Citat fra: "jensjakob" post=110227
Jeg ville klart vælge slibe male fuge....


Det ender det osse med.

Selv om det er sjovt at lave svejseøvelser, så ligger den her lille øvelse langt over hvad talentet kan bære. Og skulle en kompetent svejser komme forbi med mod på opgaven, så kan såret jo bare åbnes igen!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319