Forfatter Emne: \"tis gule\" moderne plastik forlygter kan reddes.  (Læst 3033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
\"tis gule\" moderne plastik forlygter kan reddes.
« Dato: 03. September 2014 kl: 22:10:56 »
Jeg vil her videre give en billig genvej til helt "nye" forlygter, hvis de er blevet  godt tis gule og nedsat lys gennem gang. På grund af vejr og sol, UV nedbrydning af plastik overfladen.

For at komme dette til livs, køber de fleste bare sprit nye forlygter eller div specielle polerings kit i dyre domme.
Alt dette kan man gøre meget billigere selv.


indkøbs liste:

afdæknings tape
våd slibnings sandpapir: korn 800, 1000, 1200 og 2000
"en vand forstøver"
slipol
scratch remover
voks, UV bestandig
klude


Frem gangs måde:

Vask forlygterne inden.
Afmonter forlygterne eller brug masser af afdæknings tape rundt om lygterne, så du ikke sliber hul i lakken.  
Se grundig på plastik overfladen og dan dig et overblik over, hvor stort omfanget af nedbrydningen er.

Hvis overfladen er MEGET revnet, så start med korn 800. Hvis det kun er små revner så start med korn 1000 eller 1200.

Vigtig:
 når du er startet med at vådslibe med en bestemt korn størrelse, så sliber man kun i en retning, vandret eller lodret. Næste korn størrelse er så modsat vej.
Altså hvis man er startet vandret med korn 800, så kører man lodret med korn 1000 osv

Et lille fif:
1: inden man hopper videre fra start korn, så tør lygten af, vent til den er helt tør, tag en kraftig lygte og lys lidt på skrå ind i lygten mens du ser på selve overfladen, hvis alle nedbrydnings revnerne er væk er du klar til næste korn str. hvis ikke skal der slibes lidt mere.

2: Lygten bliver selfølgelig helt uklar, når man begynder at vådslibe. men den bliver ligesom mere klar, gennemsigtig, når den er ved at være klar til næste korn størrelse.

3: Hvis du er "doven" og bruger en poleringsmaskine, så pas på at overfladen ikke bliver så varm at den smelter!!!!!!!!!!
    Hold dig til "hånd lun" temp.

Projektet vist i billeder:
PS: afdæknings tape er "glemt" da det bar er firmabilen, som sku ha en tur.


[attachment=18198]he600b34.jpg[/attachment]
Før og efter


[attachment=18199]h1bea14e.jpg[/attachment]
korn 1000


[attachment=18200]h736a929.jpg[/attachment]
korn 2000


[attachment=18201]h838772c.jpg[/attachment]
slipol


[attachment=18202]h3fa02d1.jpg[/attachment]
scratch remover


[attachment=18203]h2f7ec92.jpg[/attachment]
voks, uv bestandig


[attachment=18204]he55241c.jpg[/attachment]
slut resultat, tidsforbrug små 2 timer fra start til slut inkl oprydning.


[attachment=18205]he3e4ff1.jpg[/attachment]
Forlygterne på min kærestes passat, var i så ringe tilstand at de ikke kunne synes. Man kan tydeligt se nedbrydnings revnerne på billedet. Det tog lidt tid, men de stod som sprit ny forlygter bagefter.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
\"tis gule\" moderne plastik forlygter kan reddes.
« Svar #1 Dato: 04. September 2014 kl: 09:30:23 »
Det var flot :)  Jeg vidste ikke det med "retnings skift", tak for det råd.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"