Forfatter Emne: Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.  (Læst 5118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Dato: 07. Januar 2015 kl: 20:46:16 »
Hej

Jeg har bestemt mig for at springe ud i at skifte 1. gear samt synchromesh på vores 5 gears T3, der er tale om en 3H gearkasse. Den springer ud af første gear og det er ikke olie eller gearforbindelsen det er galt med.

Jeg har en ekstra 3H der er tærret op og vil tage gear hjul samt synchromesh  herfra, her kan jeg også se hvorledes man skifter det og det er lettere end jeg troede. Men når jeg nu er i gang vil jeg skifte nålelejerne bagerst i gearkassen samt det på synchromeshen, men jeg kan ikke finde res numre på disse dele? og vil jo gerne bestille det rigtige.

Nogen derude som kan levere en oversigt over reservedelsnumre til en 5 trins gearkasse, således at man kan se hvor de forskellige dele hører til?

Det er vores anden gearkassse på 130000 km. og Ja hun er lidt hård ved den, men jeg er ikke imponeret over kvaliteten og kan godt forstå at de tabte på østfronten med den salgs materiel.


Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #1 Dato: 08. Januar 2015 kl: 14:34:50 »
hvis den springer ud af første gear, så er det ikke synkromessen det er galt med, syncromessens opgave er at bremse gearhjulet ned i fart, så man kan skifte gear uden at "børste tænder"

hvis den springer ud af gear er det højst sandsynligt din skiftemuffe og "rutebiler" der er slidt.

det korrekte vil dog være at skifte synkromessen, når man alligevel har gearkassen åben :)

det kan dog også være general slittage i aksler, lejer og støbegods der giver de problemmer, men det kan du se når du åbner for gearkassen.

jeg forstår dog ikke hvorfor du vælger at renovere en gearkasse med brugte stumper, du risikere jo at du må på den igen, men hvis det kun er din egen tid der spildes (og nogle liter gearolie), så er det vel os ok...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #2 Dato: 09. Januar 2015 kl: 07:20:07 »
Det er sådan set heller ikke nemt at forstå, men har du set priserne på nye geardele!

Det er heller ikke synchromeshen som er vigtigt, men som jeg har forstået det er det delen som også indeholder synchromeshen mellem første og bakgearet der står for at lave den sikring der gør at den bliver i første gear og ikke springer ud. Og det er denne anordning som er slidt. Eller det kan være de bagerste lejer som jeg søger res numre på.

Jeg har ikke åbnet den defekte gearkasse endnu, da bilen er i drift og jeg gerne vil være klar til operationen først.

Alle sliddele i gearforbindelsen er skiftet.

Ubung macht der meister.

Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #3 Dato: 09. Januar 2015 kl: 11:42:02 »
ja gearkasse dele er dyre, det har de altid været :)

men jeg kan forstå at du er med på problematiken om hvorfor den springer ud af gear

god fornøjelse med operationen og  husk at smid nogle billeder op :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline bmb

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 96
    • Vis profil
  • T3 model: T3multivan 1.8t 😏
  • By: 6715 Esbjerg n
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #4 Dato: 09. Januar 2015 kl: 13:13:30 »
Lyder til du nok skal få det sjovt i et par timer.  B)
Men bare du har de forskellige stykker værktøj så er det ikke så svært men uden kan man ikke.  :(

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #5 Dato: 16. Januar 2015 kl: 19:17:11 »
Det er snydenemt at lave 1.gearet på en 5-trins. Du behøver overhovedet ikke at afmontere gearkassen, hvis projektet kun drejer sig om 1.gear. Du nævner, at du vil skifte nålelejer "bag i gearkassen". Kan du være lidt mere specifik på det?

1. gear laver du ved at afmontere gearvælgeren på siden af gearkassen samt evt. udstødningen. Så sætter du en donkraft under midten af gearkassen og løsner ophænget i næsen af gearkassen. Når du så vipper gearkassen ned, kan du komme til at løsne det forreste gearkasseskjold - dette r fordelagtigt at have tappet olien af på forhånd, hvis du ikke vil have et lille oliebad. Når du nu kan se ind i den første del af gearkassen vil du konstatere, at 1.gear deler skiftemuffe og syncromesh med bakgear. Hverken skiftemuffe eller syncromesh fejler typisk noget her, så det er næppe fornuftigt at skifte det - du vil som regel ikke kunne måle slid på nogle af delene. Derimod er sidefortandingen på 1.gears løse tandhjul typisk fræset mere eller mindre af og tandhjulet skal altså skiftes. Et nyt koster ca. 1100 kr hos VW i Tyskland, men der findes masser af dem i brugt udgave, som ikke fejler noget. I med et nyt, og så er du kørende igen.
Hvis du så vil undgå at gentage denne operation, så kan jeg anbefale at holde et lille kursus for bilens brugere i, hvornår den er ordentligt i 1.gear...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #6 Dato: 16. Januar 2015 kl: 19:48:49 »
Det er netop hvad jeg havde tænkt mig.  Har som nævnt en gammel gearkasse til at stå hvor jeg vil tage det omtalte gearhjul fra.

Med nåleleje, mener jeg dem der sidder i den  plade jeg tager af (og jeg kalder den fejlagtigt for bagerste, men det er jo forreste plade som du skriver). I denne plade er to nålelejre, et som er let genkendeligt og et andet som ligner alle de andre nålelejre i motor og gearkasse. JEg mangler res nummeret på de to nålelejre som sidder i forreste plade og holder (støtter) selve gearakslen og det som tysken kalder tribeling (mener jeg).

Giver det mening. Som sagt har jeg en gearkasse som er skilt ad på mig værkstedsbord og her har jeg set hvor nemt det er og er også kommet frem til at det bliver en operation uden at tage gearkassen af.

Det med at lære chaufføren hvorledes første gear bruges har jeg opgivet, gearkasseskift er en del af tilværelsen.

Vh

Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Sv: Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Svar #7 Dato: 14. December 2016 kl: 20:30:31 »
Kan se jeg startede tråden 7 januar 2015 og kom så ikke rigtig videre med den 5 gears. Men, nød lærer nøgen kvinde at spinde... Jeg har lykkeligt kørt med 4 trins siden jeg tog den 5 gears af. Sikke en dejlig ro der er med sådan en, der var lidt bøvl med tredje gear og gearindstillingerne skulle efterses for hver 5000 km.

Forleden var jeg sikker på at koblingen var gået og hvad jeg troede var et koblingskift, viste sig at være et ødelagt nåleleje med efterfølgende ødelagt pakning ved højgearsakslen og derfor symptomer som en kobling. Ligeledes skulle der skiftes pakning ved krumptap mod gearkassen. Jeg havde ikke den omtalte pakning til den 4 trins gearkasse, men havde jo den 5 gears til at ligge! En mørk nat skiftede jeg første gear tandhjulet, samlede det og på med den igen. Ingen problem. Bemærk de slidte tænder som skulle holde den i første gear på det "gamle" tandhjul.

[attachment id=3 msg=128242]


Jeg er dog blevet træt, træt af VW gearkasser. Det er simpelthen det mest elendige der er lavet.. Jeg skruer i Alfa og i Citroen og der skal man være stærk i troen, men T3 og gearkasse, det kan tage glæden fra mig.

Jeg har lige indkøbt en automatgearkasse på ebay og glæder mig til den kommer. De skulle være stabile. Så skal jeg igang med projekt 1Y med automatgear.
« Senest Redigeret: 14. December 2016 kl: 20:38:16 af noes »
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.