Hvis du er en tålmodig mand og ikke har noget imod at køre bag lastbilerne på motorvejen og se landskabet passere og hygge dig, så kan man godt leve med en sugediesel. Evt. en turboblok med sprøjt under stemplerne og lettere trimmede dyser og pumpe. Så er man så godt som bullet proof.. men ager altså med stude.
Midt imellem kan man køre en std. JX men uden armen på LDA dåsen.. (og trimme pumpen ind) så får den aldrig mere brændstof men man kører "øko-diesel" og får gavn af den ekstra luft fra turboen. (men man får et mekanisk komponent mere på motoren)
Min ide om den optimale og standard løsning uden at skulle skifte gearkasse o.s.v er en trimmet nyrenoveret 1,6JX med et effektivt ladeluftkøler setup og en lille termostatstyret oliekøler. Jeg har skrevet lidt om det her->
http://t3nettet.dk/index.php/forum/diesel-fora/91024-jx-original-oettinger-llk-intercoolerDet er den mest ligetil, balancerede løsning, det meste er standard og man får både ydelse og levetidsforlængelse.
Hvis man er glad for sin T3 og ikke har lyst til at opgradere til en T4 MEN man samtidigt stiller krav om at den skal have flere kræfter og kunne køre 130 på motorvejen og kunne følge med persontrafikken så kan man slagte sparegrisen og lave en løsning hvor man opgraderer gearkassen (f.eks til en passatgearkasse der er monteret på hovedet - Bjørn her fra t3n roder med det p.t. og der er mange englændere kører med det) og derefter går fuld TDi med elektronisk pumpe og en styreboks der er fuelmappet til en tung T3 (som f.eks HA-projekt boksen Craps her fra T3n kører med) ca. 120-130 stabile heste og en gearkasse der kan holde til momentet i bunden. MEN det er en dyr løsning og man får en ikke std. maskine men en hjemmestrikket løsning med mange custom dele.. Så den kan ikke bare lige reppes hurtigt nede ved Quick-pot
Er man ligeglad med benzinøkonomi og kun kører få km så er der MANGE spændende benzinløsninger VW R4 og R5, Subaru Boxer, Ford V6 og hvis man er totalt ligeglad med omkostninger og er født med en topnøgle i næven så stopper man en Audi V8 twinturbo i...
men ok..
Velkommen til T3 verdenens voksen mekano virkelighed