Forfatter Emne: Hvorfor VW ?  (Læst 7572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #15 Dato: 24. September 2015 kl: 16:15:39 »
Det er jo mest komfort ting I nævner.

Ting der er mere sjov, end nyttig og nødvendig.
Ting det skal få bilkøberen til at træffe beslutning på baggrund af sjov og ballade.

En golf2 diesel kan køre 20 km/liter eller mere, på simpel 1980 teknologi. (ja teknoligien er vel egentlig mindst 50 år ældre).
En Lupo kan køre 33 km/liter, men så er der også gjort meget ud af vægtreduktion,
og styring af kørestil via automatgearkasse.

Jeg synes ikke de nye biler imponerer. Det skal mere end sædevarme til at imponerer mig.
Sædevarme er bare en varmepude, strøm i en ledning, kan købes på tilbud til 99 kr i LIDL.


Kæresten køre i en golf2 med automatgear.
Hun bombarderes jo af TV reklamer for nye biler, og er lidt interesseret i de biler.

Så en gang her i sommer tog vi så ned til VW og prøvede en UP! med automatgear.
Den var en ynkelig oplevelse. Vi havde svært ved at forstå at VW ville lægge
navn til gearskifte der var sådan en gang hakkelse. Det kan nok så meget sædevarme
og indbygget navigation ikke rette op på.

Så hun syntes det var stor behagelighed at komme tilbage til golf2'eren med
gearskifte så glidende at de knap bemærkes.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #16 Dato: 24. September 2015 kl: 20:10:21 »
Ikke helt, Brian. Som tidligere skrevet var diesel en gang ensbetydende med sløv og støjende. Det har nyere teknologi gjort op og ned på. Nyere dieselmotorer kan udmærket "hænge på" benzinversionerne hvad optræk og ydelse angår. Udnyttelsesgraden af de dyre dråber er også bedre, så hvis det ikke var for beskatningen ville jeg ikke alene tænke i benziner til vores behov. Men vi ved jo nok hvem der slår i kasseapparatet, når talen går på diesel eller andre brændstoftyper. Gas er jo nærmest umuligt at opdrive herhjemme, selvom det giver en meget miljørigtig forbrænding uden at miste for meget effekt. Men desværre har staten brandbeskattet dette fuldstændig urimeligt i mange år.

Det kan godt være en Lupo ikke kører optimalt, men så kunne I jo have kigget på Polo eller Golf, Passat eller hvad de nu hedder.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvorfor VW ?
« Svar #17 Dato: 24. September 2015 kl: 20:25:48 »
Uanset hvorfor dit eller dat, er det noget utroværdigt pis. Det må da have været velkendt i hele organisationen. Software er jo ikke noget man bare lige ændre nede i rygestuen og så med ISO dit og dat certificeringer. Satme et slapt foretagne, af med skilte og emblemer; eller skal vognen i havnen  :sick:

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #18 Dato: 24. September 2015 kl: 22:13:37 »
Bliver spændende når de også begynder år måle de amerikanske og asiatiske biler. Måske er helt industrien med i det. Minder lidt om Tour De France. De snyder alle, vi ved det, men æder det alligevel råt. Lige nu er det VW der er synderen (og absolut fair, en svinestreg de har lavet), men mon ikke der er nogle af de andre som også ryster nu. Der vælter helt sikkert flere skeletter ud af skabet.


Måske er det slet ikke olie lobbyen i USA, som har presset diesel biler væk frem for benzin,men deres egen bil industri som ikke har kunne konkurrere mod de europæiske teknologiske diesel vidundere..

En absolut skræmmende, men også spændende sag.

Har nu heller aldrig troet på de forbrugsoplysninger der er givet. Heller ikke når i siger i kan køre 12-13 km/l i jeres gamle T3 benziner. Min kommer aldrig over 9. :)

For nylig røg der en simple kølevandssensor til 100 kr. I min golf 5 1,6 benzin. Resulterede i en alarm i motoren, som gik over i et helt andet forbrugsmodul. Der røg lige 30 pct ekstra forbrug på. Simpel fejl, simpel software. Blev jeg snydt; nej, det tror jeg ikke, men er stadig overrasket over den store forskel det kunne have. Så kan der vel også nemt fifles den anden vej.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #19 Dato: 25. September 2015 kl: 07:54:25 »
Kiggede lidt tysk TV ...

Der er BOSCH der har leveret systemerne og det er VW der har fikset lidt på pumpernes software / elektronik software. Den tyske "Wirtschaftsminister" har indkaldt alle bilgiganter til møde ... og det er blevet meget stille hos de andre store bilproducenter ...

Der luner noget gigantisk under overfladen ...

Og BOSCH har frabedt sig enhver form for ansvar i den sag, da det ikke er dem der har fikset på detaljerne ...

Men der er da BOSCH i næsten alle systemer (oder watt?)

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvorfor VW ?
« Svar #20 Dato: 25. September 2015 kl: 19:41:22 »
mon ikke bare Bosch er underleverandør der gør hvad kontrakten siger. Eller måske hørt i Bosch showroom, "Heey vi har en smart detalje i kan snyde med i jeres biler, det koster ikke ekstra".
Arr, det er nok for søgt. Hvilken interesse skulle de have i det?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #21 Dato: 26. September 2015 kl: 10:17:19 »
Jeg tvivler meget på, at BOSCH skulle have nogen interesser i at fifle med noget til bil-industrien. De er en meget stor spiller på det marked, så ikke underligt hvis de frasiger sig ethvert ansvar for "tilpasninger" der ligger udenfor deres regi.
Det ville være paradoksalt, hvis en så stor koncern som VAG opsagde samarbejdet med BOSCH.
Endnu værre hvis det betød at LUCAS skulle være hovedleverandør til alt elektrisk fremover   :dry:  Man ville se hobetal af Golf, Passat m.fl. holde som Trabier i vejkanterne.  :sick:  Fortvivlede ejere der hiver og flår i uvirksomme viskere, folk der undrer sig over hvorfor kabinelyset tænder, når de blinker til højre etc.  

Et sandt skrækscenarium.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvorfor VW ?
« Svar #22 Dato: 13. Oktober 2015 kl: 22:14:46 »
Kæmpe Nyhed, læs mere her eller NOT. Sikke en mangelfuld gang slinger. Hvor er fortællingen der præcis  beskriver hvad der er foretaget og hvordan  :S

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #23 Dato: 14. Oktober 2015 kl: 10:09:24 »
Tror i ikke der er sådan at Bosch levere hardware og vw sørger selv for software.

Jeg har selv sidste år haft noget kontakt til et engelsk firma ang. ecu som var delvis eget af en forhenværende vw software ingeneer.

søren

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvorfor VW ?
« Svar #24 Dato: 14. Oktober 2015 kl: 20:07:53 »
Citat fra: "soerencarlsen" post=123134
Tror i ikke der er sådan at Bosch levere hardware og vw sørger selv for software.

Jeg har selv sidste år haft noget kontakt til et engelsk firma ang. ecu som var delvis eget af en forhenværende vw software ingeneer.

søren


jo, det er da en mulighed. Ellers spændende med en tidligere vw medarbejder, hvad mon kunne fortælles.

Hørte i dag i radion at der var 30 VW medarbejdere det vidste om "uregelmæssighederne"  :whistle:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #25 Dato: 15. Oktober 2015 kl: 07:50:57 »
Tirsdag kom der her en meddelelse om, at Porsche Holding har købt 1,5 % af VWs aktiekapital på markedet. Samtidig er der flere opkøb igang på børserne ... da kursen næsten er faldet med 40 pct, er denne aktivitet meget interessant.

Porsche Holding ejer nu mindst 52,5 pct. af VW aktiekapital ...

Måske skal man vurdere den verdensomspændende skade for VW til 5-8 mia euro, men hvordan er det med besparelser på 40% ved aktiekøb i milliardligaen ... det udligner sig positiv på balancen så længe der er penge ...

Måske skulle man hellere kun kigge på "ad blue" problemet hos dieselmotorerne, der skulle opfylde euro5 Abgasnorm med den trikke software.

Det andet emne er for viderekommende ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963