Forfatter Emne: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?  (Læst 5434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Dato: 05. Juli 2016 kl: 10:01:50 »
Hej alle

I Kamp´eren sidder der 2 batterier, hhv. et startbatteri og et "forbrugsbatteri". De 2 batterier er koblet/skilt ad med et simpelt skillerelæ der aktiveres når tændingen slår til. Dvs. at startbatteriet ikke kan tømmes via forbrug på forbrugsbatteriet alene, men forbrugsbatteriet "hjælper" startbatteriet i startsituationen og når motoren kører lader begge batterier ens (ingen prioritering).

Mit "forbrugsbatteri" er nok i virkeligheden et almindeligt startbatteri som godt kan lever en høj start-ampere, men ikke nogen effekt over længere tid og som jeg har læst mig til, heller ikke har godt af dybdeafladninger. Type Bosch 680A 74 (Ah) type S4 008. Det er også ved at være lidt træt, render rimelig hurtig ned på 12,3 V (50% kap) selv ved meget lavt forbrug.

Mit spørgsmål:

Hvad bruger i af forbrugsbatterier, hvor store er de, og hvordan har i adskilt det i forhold til startbatteri? Kan man f.eks. adskille det komplet og kun lade forbrugsbatteri op med solceller, og ikke generatoren...og vil det give mening? Jeg har ikke solceller pt, men det er på listen :-)

Er det en dårlig idé at bruge forbrugsbatteriet som hjælp til startbatteriet, skader det nogle af batterierne?

Bør der være en lade-prioritering på i forhold til start/forbrugsbatteri, og hvad kan man bruge der?

Forbrugere på forbrugsbatteriet er et kompressorkøleskab og en vandpumpe, og eventuelt et gasfyr, dertil lidt opladning af telefoner mm. Jeg vil gerne kunne køre med køleskab i små 3 dage på det batteri jeg har, hvis det er muligt. Der er ikke rigget an til "landstrøm" 220V og det vil jeg helst heller ikke have. Ville gerne om der senere kunne forsynes med solceller så batteriet skal kunne tåle det.
Håber på nogle gode input :-)

mvh
Bjarne
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #1 Dato: 05. Juli 2016 kl: 10:47:06 »
m
Hej alle

I Kamp´eren sidder der 2 batterier, hhv. et startbatteri og et "forbrugsbatteri". De 2 batterier er koblet/skilt ad med et simpelt skillerelæ der aktiveres når tændingen slår til. Dvs. at startbatteriet ikke kan tømmes via forbrug på forbrugsbatteriet alene, men forbrugsbatteriet "hjælper" startbatteriet i startsituationen og når motoren kører lader begge batterier ens (ingen prioritering).

Mit "forbrugsbatteri" er nok i virkeligheden et almindeligt startbatteri som godt kan lever en høj start-ampere, men ikke nogen effekt over længere tid og som jeg har læst mig til, heller ikke har godt af dybdeafladninger. Type Bosch 680A 74 (Ah) type S4 008. Det er også ved at være lidt træt, render rimelig hurtig ned på 12,3 V (50% kap) selv ved meget lavt forbrug.



Mit spørgsmål:

Hvad bruger i af forbrugsbatterier, hvor store er de, og hvordan har i adskilt det i forhold til startbatteri? Kan man f.eks. adskille det komplet og kun lade forbrugsbatteri op med solceller, og ikke generatoren...og vil det give mening? Jeg har ikke solceller pt, men det er på listen :-)

Er det en dårlig idé at bruge forbrugsbatteriet som hjælp til startbatteriet, skader det nogle af batterierne?

Bør der være en lade-prioritering på i forhold til start/forbrugsbatteri, og hvad kan man bruge der?

Forbrugere på forbrugsbatteriet er et kompressorkøleskab og en vandpumpe, og eventuelt et gasfyr, dertil lidt opladning af telefoner mm. Jeg vil gerne kunne køre med køleskab i små 3 dage på det batteri jeg har, hvis det er muligt. Der er ikke rigget an til "landstrøm" 220V og det vil jeg helst heller ikke have. Ville gerne om der senere kunne forsynes med solceller så batteriet skal kunne tåle det.
Håber på nogle gode input :-)

mvh
Bjarne

Hej Bjarne.

Det er jo mange spørgsmål om et vigtigt emne.

Personligt synes jeg ikke om, at forbrugsbatteriet delvist anvendes som startbatteri, da et godt forbrugsbatteri er anderledes konstrueret, som du jo også selv er inde på.

Jeg har beskrevet en del om mine betragtninger, erfaringer og løsninger på dobbelte elsystemer, både i min tråd om Arnold og i min tråd om min Mercedes 4x4 "Badroadcamper".

Jeg vil gerne svare uddybende, men da det er et stort emne, vil jeg foreslå, at du læser om det i trådende først.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale en lille bog der kan købes i bådforretninger eller hos firmaet Kjøller. Den hedder :" El om bord", og er en lille bibel om strømsystemer i både.
« Senest Redigeret: 05. Juli 2016 kl: 10:51:45 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #2 Dato: 05. Juli 2016 kl: 11:14:37 »
Jeg kan se at det er temmelig spredt i trådene, så her en kort opsummering:

Jeg har i Mercedes'en et dobbeltsystem med et 100 ah startbatteri og et 220 ah gel forbrugsbatteri. De er skilt af et intelligent skillerelæ der prioriterer ladning fra generatoren til startbatteriet og når det får strøm nok, går resten til forbrugsbatteriet.

Jeg har mulighed for tilslutning af landstrøm via en super effektiv automatisk pulslader og så har jeg solceller på tilsammen 100 Wp på taget.
Når der er ladning fra solceller og landstrøm, prioriterer skillerelæet ladning på forbrugsbatteriet, og resten går så til startbatteriet.

Det skal drive et superøkonomisk og velisoleret køleskab, samt led belysning og Webasto fyr.

Efter en tredages tur i delvist gråvejr og med fyret tændt om natten, er begge batterierne fuldt opladet ved hjemkomsten, efter 2 timers kørsel. Under turen kørte vi måske to til 3 timer.

Det der er vigtigt at forstå, er at et batteri kun kan optage max 10% af sin pålydende værdi i timen, så et stort forbrugsbatteri kan optage flere Ah pr. kørt time, til senere brug, end et lille.
« Senest Redigeret: 05. Juli 2016 kl: 11:19:26 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #3 Dato: 05. Juli 2016 kl: 14:44:19 »
Hej Kim og tak for svar  :)

Jeg overvejer noget i retning af dit set-up med tiden, dog uden land-strøm delen, skulle det være burde man fik behovet kunne man måske tage en C-tek lader og koble op.

Jeg har tænkt lidt på C-tek Dual DC/DC laderen som skillerelæ, den er allerede forberedt til solpanel og den virker ekstrem enkel at montere. Evt. sammen med et 100 Ah AGM batteri som forbrugsbank. Så er jeg også sikker på at jeg ikke tapper på forbrugsbatteriet i startøjeblikket.

Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #4 Dato: 05. Juli 2016 kl: 15:07:40 »
På min syncro Arnold, havde jeg 115 Ah forbrugsbatteri med 50 Wp solceller på taget, og det var lige i underkanten til at være helt selvforsynende. Det var endda med et ekstra solcelle modul på 40 Wp,  der kunne kobles til og stilles væk fra bilen. Det gik fint til 3 oktoberdage med en del skyer og regn, men der skulle lades med landstrøm, når vi kom hjem. Vi brugte godt nok Webastoen hver nat, men det var jo ikke så koldt.
Om sommeren var ovennævnte opsætning rigeligt.

C-tek er en fin lader, men jeg har ingen erfaringer med den med dual.

Det første Septor skillerelæ, som jeg købte til Mercedes'en var af en ny type, der tillod et vist forbrug fra startbatteriet, men lukkede inden det gav startvanskeligheder. Fordel: Større forbrugskapacitet.
Da det gik op for mig, at der ikke var en 100 % adskillelse i forbruget, byttede jeg det til et, der virkede som beskrevet i sidste indlæg.
Mit startbatteri bruges kun til start og hvad der ellers er standardforbrug i bilen. Forbrugsbatteriet bruges udelukkende til campingdelen og kan ikke tåle voldsom afladning, som til startmotor.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at købe et gel forbrugsbatteri. Det kan tåle dybe afladninger uden at tage skade og desuden er det 100% tæt og kan monteres liggende, og uden kasse, hvis det skulle være. Jeg har fundet ud af at Exide er gode til prisen.

Jeg kan lige nævne at min hvilestrøm på gelbatteriet ligger på 13,05V. I Arnold, også med et Exide gel batteri, lå hvilestrømmen på 13,15V fuldt opladet.
« Senest Redigeret: 05. Juli 2016 kl: 15:16:13 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #5 Dato: 05. Juli 2016 kl: 20:42:54 »
Vi havde mange problemer med kapaciteten på forbrugsbatteriet på vores jordomrejse (5 personer i Mary). Vi havde bare et ekstra startbatteri, og senere to ekstra startbatterier (altid købt samtidig). Men intet hjalp og intet duede til formålet. Vi har desuden solpanel på taget.

Så tog vi en snak med Kim (Porteren) og lyttede til hans råd og købte et Excide Equipment Gel, Marine Multifit ES1300 på 1300MWH.
Det er lige lidt for stort til at kunne være i batterikassen under forsæderne, så det er monteret i det bagudvendte sæde bag føreren.

Det trækker bl.a. et 50L kompressorkøleskab, vandpumper, Webastoen osv.
Solpanelet er monteret direkte på batteriet.

Det har bare fungeret rigtig godt og vi overvejer ikke engang at slukke køleskabet når vi ikke bruger bilen/køleskabet.

Så, lyt til et godt råd. Lyt til Kim og brug de ca. 2.500kr at et godt batteri koster.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #6 Dato: 06. Juli 2016 kl: 12:34:59 »
Jeg har i min bus installeret fire stk deepcycel batterier på hver ca. 20 AMP også parallel forbundet (aldrig serieforbundet!!) dem - fordelen er at de kan være under førersædet. Men jeg kan ikke lige huske hvilken type eller hvor jeg købte dem - et eller andet sted der forhandler truckbatterier.
Jeg har haft lidt problemer med mit Biltema skillerelæ og har lige før turen gik nordpå installeret en CTEK dc/dc converter - det ser ud til at fungere.

//Bent
« Senest Redigeret: 06. Juli 2016 kl: 21:02:51 af mudpool »
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #7 Dato: 06. Juli 2016 kl: 13:01:22 »
Jeg har i min bus installeret fire stk deepcycel batterier på hver ca. 20 AMP også serieforbindelse dem - fordelen er at de kan være under førersædet. Men jeg kan ikke lige huske hvilken type eller hvor jeg købte dem - et eller andet sted der forhandler truckbatterier.
Jeg har haft lidt problemer med mit Biltema skillerelæ og har lige før turen gik nordpå installeret en CTEK dc/dc converter - det ser ud til at fungere.

//Bent

Du mener vel parallel forbundet dem... eller hvad ??
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #8 Dato: 06. Juli 2016 kl: 15:19:19 »
jeg bruger den her  ;D

[attachment id=1 msg=126897]
Mvh Jason
22644383

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #9 Dato: 06. Juli 2016 kl: 21:00:23 »
Du mener vel parallel forbundet dem... eller hvad ??
[/quote]


Selvfølgelig parallel forbundet!!!!!
Tak for korrektion!

//Bent

Alt hvad jeg siger og gør er kun vildledende og bør ikke bruges mod mig ;-)
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Forbrugsbatteri, hvilken type bruger I?
« Svar #10 Dato: 06. Juli 2016 kl: 22:47:22 »
Alt hvad jeg siger og gør er kun vildledende og bør ikke bruges mod mig ;-)

det bør stå i din avatar :D
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D