Forfatter Emne: Renovering af Visco  (Læst 2369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Renovering af Visco
« Dato: 11. Oktober 2016 kl: 15:20:12 »
Goddag alle sammen.
Søger lidt informantion om hvor man kan købe silikone olie + o-ringene til Visco'en?. Eventuelt link eller nogle der har noget liggene.
Og hvilken viskositet vil i anbefale? den skal bruges til at køre hård off-road og på alm vej.
Mvh Casper A.
Tak på forhånd.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Sv: Renovering af Visco
« Svar #1 Dato: 11. Oktober 2016 kl: 15:31:52 »
Hej
Jeg anbefaler 30.000 viskositæt, maks 35.000. Alt derover er for stram i friktionen og belaster gearkasse, diverse tandhjul, kronehjul og spidshjul for meget.

Har selv en 30.000 monteret i min doka, denne frontdiff ligger p.t. dog på bordet pga. defekt hjul til speedometer. Skal skifte dette og kører derfor lige nu med 60.000 visco frontdiff og det er alt for stramt til bykørsel mm.

Jeg har et sæt x-ring og o-ring liggende med silikonolie 30.000 til en viscorenovering, sig til såfremt du er interesseret. Prisen er 100 euro (750 danske) + pakkelabel fra Tyskland. Ellers finder du bare en anden kilde.

Har selv renoveret en del viskoer, visdommen er landet ... husk bageovnmetode efter nymontering, det kan man snakke om senere ...

Tjek galleriet - den her tråd - det er mine billeder og tekst:
http://t3nettet.dk/index.php?action=gallery;cat=9

Analog:
http://t3nettet.dk/index.php?action=gallery;cat=9

Jens
« Senest Redigeret: 11. Oktober 2016 kl: 15:46:46 af Jens Flensborg »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Sv: Renovering af Visco
« Svar #2 Dato: 11. Oktober 2016 kl: 16:00:44 »
Jeg har sendt dig en privat besked Jens :)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Sv: Renovering af Visco
« Svar #3 Dato: 12. Oktober 2016 kl: 08:32:33 »
Måske maks 350-380 ml silikonolie - køb hellere ikke derunder.

Jeg går ud fra at viscoen blev åbnet, fraskilt, renset med benzin, der blev skiftet begge quadringe og ny o-ring på låget ligger klar ...

Så lægger man ved nymontering de rensede skiver skive for skive ind altid med lidt silikonolie imellem, sådan at olien fordeles når der fikses viscodele.

Du fylder silikonolie på næsten til randen af sprængringkanten, dog ikke for meget. Når den er fyldt op dertil, sætter du låget på og fikserer låget med ny O-ring og sprængring. Der vil nok presses lidt olie ud når låget presses, men det er normalt. Der skal gerne komme mindre olierester ud af øverste åbne ventil i låget, det er den rigtige måde.

Husk at 30.000 viskositæt flyder bedre ved påfyldning end 60.000. 60.000 er kun til stramme kunstbabser, medens 30.000 kan bruges til bilen. Og 100.000 er desværre alt for stram, det har man mellemtidig fundet ud af i Tyskland. Steife Titten kaldes 100.000 ...

Så renses viscoen for restolie, da den skal i ovnen ved ca. 120 grader i 90 minutter ...

Derefter rens viscoen udvendig pga. lugtgener i køkkenet ... og snak med konen eller send hende ud til shopping ...

Inden viscoen kommer i ovnen tager man den øverst siddende af de 2 udluftningsskruer fra det monterede låg. Dette er nødvendig, da der ca. presses 8 gram silikonolie ud af viscoen når den bages. Såsnart den er bagt de nævnte 90 minutter - og ikke over 120 grader - i komfuret, så fikser man udluftningsskruen ind i løget igen (gerne med normal Loctite) - færdigt arbejde.

Kig på mine billeder i tråden. Jeg deler gerne mine erfaringer, alle skal blive klogere på det.

Færdig, klar til montering.

Du finder ud af det.

Kig her, olien skal gerne så langt op, at låget presser lidt olie ud ved fiksering ... øv det inden du går igang ... dertil skal den øverste udluftningsskrue af låget være ude ...


http://t3nettet.dk/gallery/133-270113131823.jpeg
« Senest Redigeret: 12. Oktober 2016 kl: 12:12:49 af Jens Flensborg »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963