Forfatter Emne: Ekstra indvendig brændstoftank  (Læst 10770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Ekstra indvendig brændstoftank
« Dato: 22. December 2016 kl: 00:08:15 »

Jeg tænker på, at installere en indvendig mindre brændstoftank (10 liter eller 20 liter) under bagsædet. Nogen som har erfaring - her tænker jeg sikkerhed og jeg tænker lugtgener. Grundet sekundær batteri under sædet til kabinevarmeren, så er der også lidt småt med plads, som dog kan løses med lidt ny innovativ placering.

Baggrund er, at jeg i min benzin-bus tidligere har installeret en eberspacher kabinevarmer (D1L) - dvs. en dieselvarmer. Jeg har en mindre tank i motorrummet, og det er træls idet 1) Tanken er lille (dvs jeg skal tanke ofte eller er bange for at løbe tør for brændstof til varmeren), 2) Det er forholdsvis "træls" at komme til motorrummet for at fylde diesel på tanken, 3) Jeg har lidt brug for pladsen til et andet lille projekt. Derfor ønsker jeg at placere en intern tank til diesel - rent praktisk er det nemmere at tanke og den kan have mere brændstof end nu. Men men men - træerne vokser ikke ind i himlen og selvom diesel ikke er så letantændeligt som benzin, så tænker jeg dog over det med at have brændstoftank inde i bussen under sædet/der hvor man sover og så tænker jeg også på eventuelle dieseldufte i kabinen. Jeg tænker på en brændstoftank i plast som bruges til både (evt. en af metal). Hvad siger I - erfaringer på området?

På linket kan I se opstilling fra en T2'r (midt på siden) - det er lidt det, som jeg har i tankerne.

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=62707

Jeg har lidt tænkt på, om man kan placere en tank under selve bussen et sted - eller måske foran ved køleren eller blot ... sige farvel til reservehjulet og trylle en tank ind der ... mange tanker ... Og - det er jo ikke noget, som skal koste for meget for i bund og grund, så kører kabinevarmeren faktisk ikke så tit, men den er rar at have.

Lad mig høre tanker ... lad mig høre erfaringer ... :) takker på forhånd.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #1 Dato: 22. December 2016 kl: 07:58:04 »
Jeg ville til enhver tid foretrække at få tanken udenfor kabinen da brændstoftanke kræver udluftning/ånderør...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #2 Dato: 22. December 2016 kl: 08:20:32 »
I Arnold, som var en MV benziner, monterede jeg en Webasto 2000W, der kørte på benzin. Den ligner dieselvarmerne fulstændigt og kørte fantastisk.
Så med mindre, at du stadigvæk har den fra den anden bus, så vil jeg da kraftigt anbefale sådan en, i stedet for at rode med forskellige brændstoftyper og ekstra brændstoftank.

[attachment id=1 msg=128313]

[attachment id=2 msg=128313]
« Senest Redigeret: 22. December 2016 kl: 08:28:55 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #3 Dato: 22. December 2016 kl: 09:46:56 »

Tak til Budda_Uffe og Porteren for svar.

I sin tid (2012), da jeg installerede min helt nye kabinevarmer havde jeg en dieselbus, hvor jeg monterede den under sædet (faktisk fik jeg dengang info og billeder af dig Portern/Kim ifb. installationen) - men grundet en påkørsel blev min bus totalskadet og en ny bus blev en benziner. Og da kabinevarmeren var under 3 måneder gammel dengang, så tog jeg kabinevarmeren ud og installerede i min nuværende bus nogle år tilbage.

@Porteren: Så - jeg er helt enig i at det vil være bedre, hvis udstyr benytter samme brændstofstype - men da jeg allerede i forvejen har eksisterende god kabinevarmer, så ønsker jeg ikke at skifte den ud (læs: økonomi). Havde kabinevarmen ikke fungeret el. lign, så havde det været en benzin-kabinevarmer, som jeg ville installere.

@Budda_Uffe: Og med udvendig installation - har du en ide om, hvor der kunne være plads til sådanne tank, hvor det også er rimelig enkelt at komme til ifb. tankning? Eller kan det løses med ånde-rør, som føres fra "under sædet" og gennem karossen ud? Hvis man lige ser bort fra prisen så blev jeg da lidt nysgerrig på denne løsning: http://www.dajolka.net/shop/product/brandstoftank7lrund-staltank?tm=&sm=ppo/rapskonvertering/braendstoftanke




Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #4 Dato: 22. December 2016 kl: 14:35:32 »
I bådbranchen findes der et hav af forskellige tanksystemer, som måske kan bruges.

http://www.vetus.com/fuel-systems.html

https://www.marineudstyr.dk/braendstoftanke-tilbehoer/?limit=all
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #5 Dato: 24. December 2016 kl: 09:48:11 »
Jeg har købt en af dem her den kommer lige efter jul ;D
[attachment id=1 msg=128325]
[attachment id=2 msg=128325]
[attachment id=3 msg=128325]
[attachment id=4 msg=128325]
« Senest Redigeret: 24. December 2016 kl: 09:53:16 af jason »
Mvh Jason
22644383

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #6 Dato: 26. December 2016 kl: 00:13:11 »
Den ser ud til at være lækker - og fint sted at den placeres. Det er nok ikke lige det behov jeg har, idet 48 er til flere is-vintre for min kabinevarmer :).

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #7 Dato: 27. December 2016 kl: 08:19:10 »
Jeg har købt en af dem her den kommer lige efter jul ;D

Vil den kunne bruges som almindelig brændstoftank til bilen - så de standard 450 km på en VBX er komme lidt højere op..
Hvad har du måtte slippe for sådan et sæt?

Vh Kjeld 
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #8 Dato: 29. December 2016 kl: 10:10:13 »
ca. 3500kr med pump og monterings kit
« Senest Redigeret: 29. December 2016 kl: 10:12:38 af jason »
Mvh Jason
22644383

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #9 Dato: 31. December 2016 kl: 00:10:00 »
Jeg vil også holde tanken udenfor. Det er slet ikke sjovt at sove med en benzintank sveder. Det har vi lidt problem med af og til i Mary med hendes Colemann benzinkomfur. Og når det sker, så får benzinkomfuret lov til at sove udenfor.

Der fås gode tanke til at montere under bilen i god og holdbar plastic. Vi har 2 stk. på 80 liter under Mary. De ligner lidt det som Jason har vist billeder af og monteres samme sted. Mary's "hænger" lidt længere ned og virker faktisk derved også som "beskyttelse" af undervognen ved terrænkørsel.

Modellerne til vand og diesel koster ca. 1.200 - 1.500kr
Modellerne til benzin koster ca. 6.000kr

Niels Erik Thing fra Sydfyns Autocamper plejer at kunne skaffe dem.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #10 Dato: 02. Januar 2017 kl: 21:11:54 »

Tak til alle for input - ikke overraskende er det udvendig tank, som de fleste anbefaler, og især det med lugtgener gør indtryk. Desværre løser udvendig dieseltank ikke min udfordringer på min benzin'er bus, idet løsningen med tank under vognen er dyr samt svær påfyldning, og der er ikke rigtig plads i motorrummet til den kapacitet, som jeg har brug for. Jeg tænker lidt, at jeg må finde en lille tank med udluftningsskrue til indvendig montering, hvor udluftning på snedig vis kan håndteres via gummirør og ud et sted gennem ved motorrummet. Alternativt må tanken placeres ved reservehjulet, men det er jeg nu heller ikke så interesseret i.

I will be back ...

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #11 Dato: 02. Januar 2017 kl: 22:07:24 »
Havde samme problem med min gamle camper da jeg gik fra diesel til benzin. Jeg monterede en tank fra en knallert ude i højre bagerste inderskærm, med påfyldning inde fra.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #12 Dato: 02. Januar 2017 kl: 22:18:30 »
Ahh ... interessant. og lidt snedigt - det er sådanne noget, som man kan på Fyn :) ? Er det noget, som du har et billede af? Jeg mener, at den tidligere ejer har lavet bussen lidt smart med en smule sænkning mht støddæmper, hvilket så er noget, jeg skal tage lidt højde for ... og jeg så heller ikke skal have for meget kænguro-kørsel.
Påfyldning indefra - gennem motorrummet eller hvad mener du med indefra? Og måske kan du fortælle hvilken tank du helt konkret brugte (jeg synes jo ikke, at jeg umiddelbart kan tænke mig til, at der er meget plads)? Hvor stor var kapaciteten på tanket? Hvordan blev den "sat fast" så der også var noget sikkerhed i løsningen?
Jeg synes din løsning lyder ret interessant ... tak.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #13 Dato: 03. Januar 2017 kl: 10:06:00 »
Kan ikke huske hvor stor tanken er, men vil tro den er på 5-6 litter. Husker heller ikke navnet, men mener det var en ældre japaner(måske Yamaha). Kan godt skaffe billeder, men skal ud til den nye ejer og tage nogle først.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Sv: Ekstra indvendig brændstoftank
« Svar #14 Dato: 03. Januar 2017 kl: 15:08:35 »
Det vil være dejligt med et par billeder, såfremt det er muligt.