Forfatter Emne: Gode råd omkring 4x4 i praksis  (Læst 2611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jørgen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
    • Jorden rundt med familien 2007/08
  • T3 model: WBX 1990 SYNCRO
  • By: 5270 Odense N
Gode råd omkring 4x4 i praksis
« Dato: 04. Marts 2017 kl: 20:35:43 »
Mon der er nogle syncro praktikere, der kan hjælpe med lidt 4x4 erfaring?

Vi kørte jorden rundt i vores syncro for 10 år siden. Vi var min kone og mine 3 store piger. Dvs. mange kræfter til at skubbe o.l. i kritiske situationer (ikke tit dog).

Til sommer tager vi afsted igen. Vi kører fra Halifax til Ushuaia i Patagonien. Har et år til at gøre det. Bilen er den samme, men vi er kun 2. Vi er optaget at have flere hjælpemidler i felten, når vi camper i bushen og nogle gange i lidt rustikt terræn.

Vores syncro er blevet opgraderet til 15". Og af en eller anden grund er der ikke differentialespær monteret i bilen (med mindre det er automatisk, men det har jeg aldrig hørt om. Det er en af de sidste syncroer fra 90 med servostyring. Måske er der andet der er gjort smartere)

Spørgsmålet er hvordan vi bedste sikrer fremkommeligheden, hvad skal vi prioritere at medbringe:

Vi har altid haft sandstiger med.

Overvejer at få differentialespæret eftermonteret, hvis det er muligt? Nogen erfaringer?

Hvor meget nytte vil vil have af et elektrisk spil ift. en manuel skraldetalje? Giver det overhovedet mening af have det med? (vi har selvfølgelig et slæbetov med, men det er jo ikke til meget hjælp, hvis vi er alene..

Vi har 2 reservehjul med. P.t. er der meget grove mud terrain på bilen. De bliver nedgraderet til noget mere all round. Men jeg overvejer at beholde de grove som reserve. Dermed kan vi jo sætte dem på 2 af hjulene i tilfælde at en længevarende passage med meget regn og pløre. Spørgsmålet er om visco koblingen kan klare det. Jeg mener at vide at hjulene skal være lige stor hele tiden, da man ellers ødelægger visco-en. Nogen der ved noget om dette?

Er der ellers noget I ville medbringe for at sikre fremkommeligheden for 2 eventyrere med ikke så mange kræfter. (ud over en god skovl:-))

Glæder mig til at høre nogle gode råd.

Tak.

--
Mvh

Jørgen


« Senest Redigeret: 04. Marts 2017 kl: 20:53:08 af jørgen »
Jørgen
Odense
2128 1815

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Sv: Gode råd omkring 4x4 i praksis
« Svar #1 Dato: 04. Marts 2017 kl: 21:22:50 »
På med et WARN Tabor 10K spil i fronten, du for næsten ikke noget af bedre kvalitet end WARN og et tabor 10 k har eksisteret i mange år (under andre navne) og må trække 4500 kg, som skulle være fint til en Syncro med læs... Bare husk at den skal være monteret så den har fat i vangerne da det er der bilen er stærkest, eventuelt på en forkofanger som er beregnet til det. (regner med at købe sådan et til min egen syncro)

Eventuelt en kasteblok til at supplere op med hvis den rigtig sidder fast så man ikke belaster spillet så hårdt. Og hvis pladsen er til det og man regner med at komme ud i noget alvorligt, så er et jordanker også et gangske godt redskab.

Det med at dækkene har forskellig rulle omkreds har aldrig været godt på en 4x4 bil uanset mærke, så det vil jeg nok fra råde. :)

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Gode råd omkring 4x4 i praksis
« Svar #2 Dato: 17. Marts 2017 kl: 20:33:45 »
Hej Jørgen

Hyggeligt at snakke med dig forleden :=)

En ting, som vi havde stor brug for på vores jordomrejse er en kompressor og et godt reperationssæt til punkteringer.
Kompressoren er god når man lige møder en strækning med sand og kører med lavt dæktryk, og så skal pumpe dem op igen bagefter.
Den er også fin brugbar når man lige skal lappe et dæk.

Vi havde kun 1 reservedæk med, men lappede tit.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: Ordrup
Sv: Gode råd omkring 4x4 i praksis
« Svar #3 Dato: 18. Marts 2017 kl: 07:16:12 »
Er der en kompressor og reparationssæt du kan anbefale?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Gode råd omkring 4x4 i praksis
« Svar #4 Dato: 18. Marts 2017 kl: 18:43:31 »
Det her går du ikke galt i byen med. Jeg har begge dele selv.

https://www.devon4x4.com/arb-speedy-seal-puncture-repai.html

http://www.4x4shop.dk/shop/ironman-luft-kompressor-11916p.html

..og disse kan være guld værd ved fastkørsel: https://www.devon4x4.com/maxtrax-sand-recovery-system-s.html

De kan hjælpe dig hvor der ikke er noget at fastgøre en spilwire til. Hurtigt og effektivt.

[attachment id=1 msg=128920]









« Senest Redigeret: 18. Marts 2017 kl: 18:58:51 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen