Forfatter Emne: Hvilket Load Index  (Læst 2818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kkrogsgaard

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 55
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia Multivan, AAZ 1990
  • By: Løgstør
Hvilket Load Index
« Dato: 26. Marts 2017 kl: 10:28:37 »
Jeg skal  have nye dæk på bussen.

Hvilket LI skal de som minimum være godkendt til?

Jeg tænker 99, men vil ligeså gerne op i 101-102 stykker for at være på den sikre side.

Hvad siger i andre?

Standard dækstørrelse er det ikke 185/82-14
Westfalia Multivan, AAZ 1990

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Hvilket Load Index
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2017 kl: 13:38:41 »
De skal modsvare størst tilladte akseltryk. Dvs. bagakslens akseltryk, og så divideret med 2.

https://www.quickpot.dk/daek/loadindex/
« Senest Redigeret: 26. Marts 2017 kl: 13:44:51 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Kkrogsgaard

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 55
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia Multivan, AAZ 1990
  • By: Løgstør
Sv: Hvilket Load Index
« Svar #2 Dato: 26. Marts 2017 kl: 13:50:29 »
Tak for svar Kim, jeg kender godt til reglen omkring største akseltryk divideret med to. Men hvor meget er det nu lige største akseltryk er på en t3?
Westfalia Multivan, AAZ 1990

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Sv: Hvilket Load Index
« Svar #3 Dato: 26. Marts 2017 kl: 16:04:19 »
Tak for svar Kim, jeg kender godt til reglen omkring største akseltryk divideret med to. Men hvor meget er det nu lige største akseltryk er på en t3?
Jeg mener vægtfordeling i en T3 er tæt på 50%, men altid en god ide at se på tilladt totalvægt på registreringsattesten og dele med 4, og runde op til nærmeste lastindex. På de biler jeg har er det 2500 kg total dvs. mindst 625 kg, så er et lastindex på 92 passende, men en tungt læsset camper kommer nok op til måske 2800 totalvægt så der er 98 mere passende, især ved brug af personvognsdæk. Det gælder måske mest for dem der kører bred/pavprofiler....

Vigtigere er det at ved syn skal dækkene være C, eksempel 185 R14C  ,altså til let lastbil ( sådan har det i hvert fald været for T3 ) Men der findes mange C- klasse dæk med lastindex 102/100 til rimelige priser, så hvorfor ikke bare gå derop.


Lastindex oversigt : http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/loadindex-tabel
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Kkrogsgaard

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 55
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia Multivan, AAZ 1990
  • By: Løgstør
Sv: Hvilket Load Index
« Svar #4 Dato: 26. Marts 2017 kl: 16:09:16 »
Super svar Gunnar, lige præcis hvad jeg ledte efter. Så min hukommelse og formodning holdte stik. ;-)

Jeg har kig på dem her: Hankook Vantra LT RA18 195/65 R16C 100/98T

Synes selv de virker gangske fornuftige og har C-mærkningen
Westfalia Multivan, AAZ 1990

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Hvilket Load Index
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2017 kl: 19:26:53 »
Tak for svar Kim, jeg kender godt til reglen omkring største akseltryk divideret med to. Men hvor meget er det nu lige største akseltryk er på en t3?

På min registreringsattest står der største tilladte akseltryk.

I øvrigt er jeg på linie med Gunnar. Hellere for kraftigt end for svagt. Især på en camper.

Ulven skal køre med index 112 og jeg har valgt at køre med 116- 120. Jeg fandt ud af at bilen bævrede hver gang en af os vendte sig i sengen med index 111, mens den er meget mere fast med index 116-120.  ;) Ulempen er at et enkelt dæk vejer 6 kg mere i den kraftige version.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen