Forfatter Emne: stabilisatorbøsninger til caravelle?  (Læst 4253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lars87

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • T3 model: caravelle, 84, 1,9 dg, wbx
  • By: Hirtshals
stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Dato: 26. Marts 2017 kl: 22:19:02 »
Hej allesammen,

Først og fremmest, tak for et godt og hjælpsomt forum. Dette er mit første opslag på t3nettet da jeg har indtil nu klaret mig med at finde svar på mine tekniske spørgsmål ved at søge i forummet. Nu er jeg dog kommet i vanskeligheder da jeg er kommet til et enme jeg ikke har kunne finde så meget information på.

Mine stabilisatorbøsninger (inderste, monterede på chassiet) har står for en udskiftning. Jeg bestilte et par nye stabilisatorbøsninger hjem, passende til min stabilisatorstang (21 mm.), men måtte sande at der var forskel på hvad jeg afmonterede fra bussen og hvad jeg havde fået hjem.
Sagen er den, at afstanden mellem hullet i stabilisatorbøsningen og anlægsfladen på bøsningen (mellem bøsning og chassiet) er større på de udtjente bøsninger end på de nye bøsninger. Jeg har fundet powerflex bøsninger på ebay der skulle passe på en caravelle og på billedet af disse kunne det godt se ud til at de matcher målene for min udtjente bøsninger. Jeg vil dog fortrække at købe nogle ganske normale bøsninger og forhåbentligt også gerne til lidt mere fornuftig pris end powerflex udgaven. Er der mon nogen der har stået i samme situation eller har kendskab til hvor jeg kan købe nogle nye bøsninger der passer?

Venlig hilsen Lars

bus fra 1984, wbx, 2wd.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2017 kl: 23:56:19 »
Hej Lars ja de er dyre de powerflex ,har lige købt til mine bagsvingere ,har du prøvet at spørge Hinze fra VW shoppen han burde kunne skaffe de rigtige .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #2 Dato: 27. Marts 2017 kl: 18:48:25 »
jeg tror ikke helt jeg forstår problematikken. Har du et billede af det "forkerte", eller er det vist på billedet og er det så størrelsen/tykkelsen på din krængningsstabilisator?

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #3 Dato: 27. Marts 2017 kl: 19:00:21 »
Hej Lars

velkommen til vores allesammens forum. Jeg kan godt se, at der er forskel på de to bøsninger, men det er ikke noget jeg overhovedet ville bekymre mig om. To forskellige designs. Stabilisatoren skal nok virke efter hensigten, og det ændrer overhovedet ikke på styretøjs geometrien efter min opfattelse. Jeg ville uden tøven montere dem du har fået hjem.

vh Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Lars87

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • T3 model: caravelle, 84, 1,9 dg, wbx
  • By: Hirtshals
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #4 Dato: 27. Marts 2017 kl: 21:50:30 »
Måske problemet er bedre illustreret på vedhæftede billede :)

Jeg har monteret en af de nye bøsninger i den ene side og taget et billede.

Som man kan se på billedet af den nye stabilisatorbøsning griber den ikke ordenligt rundt omkring stabilisatorstangen.

Jeg har målt forskellen mellem gammel og ny bøsning (A-målet på billedet i først opslag). Der er omtrent 1,5 mm forskel mellem de to bøsningers A-mål hvilket gør at bøjlen/overfaldet ikke presser den nye bøsning ind mod chassiet og dermed ikke griber ordenligt omkring stabilisatorstangen.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #5 Dato: 27. Marts 2017 kl: 22:23:21 »
Det ser forkert ud i mine øjne... Altså ikke bøsningen, men monteringen af bøjlen.. jeg må lige kigge i morgen, hvordan bøjlerne sidder på de to biler der står hos Mads... husker ikke at det skal se sådan ud...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #6 Dato: 27. Marts 2017 kl: 22:37:30 »
Måske problemet er bedre illustreret på vedhæftede billede :)

Jeg har monteret en af de nye bøsninger i den ene side og taget et billede.

Som man kan se på billedet af den nye stabilisatorbøsning griber den ikke ordenligt rundt omkring stabilisatorstangen.

Jeg har målt forskellen mellem gammel og ny bøsning (A-målet på billedet i først opslag). Der er omtrent 1,5 mm forskel mellem de to bøsningers A-mål hvilket gør at bøjlen/overfaldet ikke presser den nye bøsning ind mod chassiet og dermed ikke griber ordenligt omkring stabilisatorstangen.

I mine øjne skal bøjlen der ligger over gummien drejes en halv omg
[/quote]  PS det skal da også bades i silicone fedt
Mvh mads
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #7 Dato: 27. Marts 2017 kl: 23:14:41 »
Der er forskel på bøjlerne, alt efter årgang. På de gamle sidder hver bøjle med 2 bolte.
På de nyere er der kun en bolt. Om der er forskel på gummiet ved jeg ikke.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #8 Dato: 27. Marts 2017 kl: 23:36:58 »
Nå, hos VW shoppen fås 2 forskellige gummier. Også Just Kampers har forskellige alt efter
årgang. Ja, ja det har de også nede på tanken, men det er en helt anden form.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #9 Dato: 28. Marts 2017 kl: 07:31:00 »
Ja, ja det har de også nede på tanken, men det er en helt anden form.

Mvh Jønne Ukendt

Skal de også bades i silicone fedt...?? :-D
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #10 Dato: 28. Marts 2017 kl: 12:54:45 »
Ja, ja det har de også nede på tanken, men det er en helt anden form.

Mvh Jønne Ukendt

Skal de også bades i silicone fedt...?? :-D
  :) :o
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Lars87

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • T3 model: caravelle, 84, 1,9 dg, wbx
  • By: Hirtshals
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #11 Dato: 28. Marts 2017 kl: 19:47:10 »
Nå, hos VW shoppen fås 2 forskellige gummier. Også Just Kampers har forskellige alt efter
årgang. Ja, ja det har de også nede på tanken, men det er en helt anden form.

Mvh Jønne Ukendt
Jeg tog et kig på justkampers og det så ud til at den ene af deres bøsninger kunne passe hvis ikke det var fordi pågældende bøsning er lavet til 19 mm stabilisatorstang ??? Men jeg tog skridtet videre og brugte oem-nummeret (251411041) til en søgning på ebay. Jeg fandt derefter en bøsning hos oldtimer-werk.de med samme oem-nummer passende til 21 mm stabilisator som også skulle passe til min årgang 05/1984. Jeg vil bestille 2 hjem og se om de passer og vender så tilbage med mine erfaringer.

Måske problemet er bedre illustreret på vedhæftede billede :)

Jeg har monteret en af de nye bøsninger i den ene side og taget et billede.

Som man kan se på billedet af den nye stabilisatorbøsning griber den ikke ordenligt rundt omkring stabilisatorstangen.

Jeg har målt forskellen mellem gammel og ny bøsning (A-målet på billedet i først opslag). Der er omtrent 1,5 mm forskel mellem de to bøsningers A-mål hvilket gør at bøjlen/overfaldet ikke presser den nye bøsning ind mod chassiet og dermed ikke griber ordenligt omkring stabilisatorstangen.

I mine øjne skal bøjlen der ligger over gummien drejes en halv omg
  PS det skal da også bades i silicone fedt
Mvh mads
[/quote]

Jeg tvivler på at jeg har vendt bøjlen forket. Men fejlmontering af bøjle eller ej er der målbar forskel mellem ny og gammel bøsning og det synes jeg er mærkværdigt ???

ja silicone, vaseline eller petroleum jelly.. kært barn har mange navne ;) ja jeg regner med at fedte dem ind når jeg har fået de rigtige bøsninger hjem. Resten af gummidelene i undervognen får sig nok også en tur når nu jeg har dåsen med fedt fremme  ;)


Offline Lars87

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • T3 model: caravelle, 84, 1,9 dg, wbx
  • By: Hirtshals
Sv: stabilisatorbøsninger til caravelle?
« Svar #12 Dato: 02. April 2017 kl: 22:56:46 »
Så kom bøsningerne hjem, og de passede:)

Så lige for at samle op kan jeg sige at der findes lidt forskellige bøsninger at vælge mellem.

Her er lidt info om bøsningerne fra forskellige webshops jeg har besøgt i søgen efter den rigtigt bøsning:

251411041 fåes i både 19, 20 og 21 mm.

251411041A fået i 22 mm. 1979 - 8/1984

251411041B fået i 19 mm. 08/86 - 92

251411041C fået i 19,20 og 21 mm. (21 mm) 08/84 -07/86 eller (21 mm) 05/84-07/92 afhængig af hvilket forhandler man skal tro.
målene for 19 mm.
Höhe [mm]: 46
Innendurchmesser [mm]: 19
Breite [mm]: 54

Der er stor forskel på hvilke info på reservedele de forskellige forhandlere stiller til rådighed ved køb af stabilisatorbøsningerne (nogle er endda modsigende ved sammenligning). Jeg har ikke været i stand til at opnå ordentlig forståelse af hvilket system det er benyttet til at bestemme hvilke bøsninger der passer til de forskellige t3 udgaver og årgange. Det kunne ellers have været rart med et skema der kunne gøre det lidt lettere at finde den rette bøsning hvis man, som jeg gjorde, skulle stå med dette problem.

Jeg kan bare konkludere at jeg fandt frem til den rette bøsning ved hjælp af søge på oem-nummeret, sammenligne egen bøsning (højde heraf) med billede af bøsningen på forhandlers hjemmeside, og til sidst tjekke at min årgang passede på reservedelens oplysninger.