Forfatter Emne: Varmeapparat under bagsæde - lækker kølevæske - skal det ikke bare ud?  (Læst 4429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Hej T3-folkens
Har observeret at mit varmeapparat af samme type som på foto lækker lidt kølervæske inde i bilen - uden at jeg kan se hvor præcist.
Jeg har aldrig brugt det, og ved derfor ikke om denne type er specielt godt eller værd at beholde, men jeg kan snildt bruge pladsen under bænken til andet happengut.
Umiddelbart tænker jeg derfor at det bare skal ud, men vil gerne høre om der er rigtig gode erfaringer med typen?

Hvis det ryger ud, er der så nogen fif til med hvad de to T-stykker med gummislanger som går op i apparatet lukkes/blændes af på undersiden - eller er det nødvendigt at skifte T-stykkerne med et stykke lige rør - og hvor køber man det?

Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Hej,

Det er dejligt, når det er koldt. Det giver meget hurtigere varme i hele bilen, at der også bliver spyttet varme ud bagi.

Hvis du vil sløjfe det, findes der kits: http://campervanculture.com/shop/rear-heater-delete-kit/

Idet mindste giver det et indtryk af, hvad der skal til. Det kan nok gøres noget billigere.

Mit lækkede også, så jeg skiftede varmeveksleren, de fås blandt andet på Ebay: http://www.ebay.de/itm/Warmetauscher-fur-Zusatzheizung-hinten-VW-Bus-T2-T3-Bj-79-92-/321740725678?fits=Make%3AVW&hash=item4ae93dddae:g:GfoAAOSw-W5Uy6ZU

mvh. Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Hej,

Det er dejligt, når det er koldt. Det giver meget hurtigere varme i hele bilen, at der også bliver spyttet varme ud bagi.

Hvis du vil sløjfe det, findes der kits: http://campervanculture.com/shop/rear-heater-delete-kit/

Idet mindste giver det et indtryk af, hvad der skal til. Det kan nok gøres noget billigere.

Mit lækkede også, så jeg skiftede varmeveksleren, de fås blandt andet på Ebay: http://www.ebay.de/itm/Warmetauscher-fur-Zusatzheizung-hinten-VW-Bus-T2-T3-Bj-79-92-/321740725678?fits=Make%3AVW&hash=item4ae93dddae:g:GfoAAOSw-W5Uy6ZU

mvh. Lars

Tak for svar/erfaringer, Lars/Hjulmand.
Sætter du varmeveksleren istedet for den oprindelige sorte boks på mit første foto?
Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Der sidder en veksler inde i boksen, som blæseren blæser luften gennem. Den var ikke så svær at skifte.
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Min dryppede også omkring den lille åben/lukke skrue. Det er ud til det er en almindelig kendt fejl og at mange har den. Jeg har revet mit ud, og forbundet de to slanger. Lever fint uden den ekstra varme (vi er max to i bilen), og foretrækker den ekstra plads i bænken. Den tager jo knap en trededel af den...

---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Vi oplevede også at det lækkede uden at vi opdagede det. Det kostede en ny træbund da den gamle var rådnet op grundet det sivende vand.
Vi har også oplevet at selve radiatoren eksploderede i køkørsel på en spansk motorvej i 40graders varme. Det var ikke sjovt. BANG og så var hele kabinen fyldt med kølervæske i dampform. Vi løste det ved at forbinde de to slanger med hinanden.
Vi har siden fået speciallavet en ny køler til varmeapparatet i metal og det holder fint.

Vi bruger det dog ikke så meget, så spørgsmålet er med rette om ikke det kan droppes, især hvis man kun bruger bilen i de varme måneder.
Vores erfaring er også at varmeapparatet foran nemt kan varme hele kabinen op under kørsel.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Tak for Jeres erfaringer også, Kjeld og Dennis/Mary. Oplevelsen med kølervæske i hele kabinenen lyder i sig selv som en god grund :o
Konklusionen bliver vist at den ryger ud. Bilen bruges alligevel kun om sommeren og jeg glæder mig næsten allerede til en væsentlig forøgelse af "kælderen".
Vh Jesper
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Hvis man afmontere varmeapparatet i bag på en turbodiesel bør man forbinde de 2 slanger
med hinanden så der stadigvæk er cirkulation af hensyn til topstykket.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Hvis man afmontere varmeapparatet i bag på en turbodiesel bør man forbinde de 2 slanger
med hinanden så der stadigvæk er cirkulation af hensyn til topstykket.

Mvh Jønne Ukendt

Tak Jønne U. Her drejer det sig om WBX, og kan forstå på Kjeld at han har gjort det samme. Men, så undrer det mig bare lidt at Campervanculture sælger det kit Hjulmand har fundet og hvor der netop køres adskilt??
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hej Jesper!
Med risiko for at det bliver lidt teknisk!
Det kit Hjulmand har fundet egner sig glimrende til WBX, altså med "lusen" fjernet!
Det skyldes at WBX ikke har køleproblemer når varmeapparatet er lukket!

Helt anderledes med DIESEL motor, fordi DIESEL har køleproblemer når varmeapparatet er lukket!
Så her er det vigtigt at der en"lus" mellem slangerne, så der er cirkulation med lukket varmeapparat!

Håber det giver mening?

MVH PETER


Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Tak Peter, for din uddybning. Det giver fin mening, og det er nok mig der er uklar - men spørgsmålet er vel så mere præcist; om det er fornuftigt/giver problemer at jeg sætter "en lus" mellem de to rør på min WBX?
Jeg tænkte umiddelbart, at når nu campervanculture sælger kittet hvor der køres med to separate rør, så er den løsning måske den bedste - men hvis løsningen med en lus omvendt er fin nok, så er det både billigere og lettere.
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hej Jesper!
Det giver ikke problemer, men der kommer selvfølgelig ikke så meget varmt vand frem til dit varmeapparat foran, når noget af varmen løber gennem "lusen"! Du får mest varme foran uden "lus"!
WBX en er komplet ligeglad med om der er lus eller ej!

MVH PETER


Offline raumhart

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 160
    • Vis profil
  • By: Lejre
Takker igen, Peter, - nu forstår jeg:-)
Venlig hilsen
Jesper

1986 Syncro Multivan WBX (Brynhilde)