Forfatter Emne: Fælge, dæk og hævet undervogn  (Læst 4098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Milton

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 33
    • Vis profil
  • T3 model: T3 - en er solgt til et par glade køber
  • By: 4180 Sorø 27515783
Fælge, dæk og hævet undervogn
« Dato: 02. April 2017 kl: 01:10:39 »
Hævet undervogn på AS 79 919??
Hej forum! Jeg har gennemlæst de 16 sider om undervogn, men behøver stadig lidt ekstra hjælp og råd i forbindelse med køb af fælge, dæk og hæve bilen
 
Min kone og jeg solgt i foråret 2016 vores sejl båd, som vi plejede at holde sommerferier i og købte i stedet den 18. juni 2016, en VW T3, det var i øvrigt nøjagtigt 32 år efter at bilen fik nummerplader på.
Bilen har jeg siden indrettet til ferie med en sammenklappelig og udtagelig seng, fire depot kasser og et oversejl.
Mine tanker før købet var, at bilen skulle være den højere model Syncro, men vi kører for det mest på gode veje, mellem havne, hvor vi plejer at overnatte, og kun sjældent på grusveje med høj græsrabat i midten, så købet blev den blå 2wd på det vedhæftede billede.
Tanken om noget højere bil har jeg stadig, og her er de overvejelser jeg har gjort mig, og som jeg ønsker råd og bemærkninger til, for at gøre den blå noget højere.

Fælge og dæk.
Bilen er for øjeblikket monteret med 7 x 15” ET 23 alu. fælge med 205/60 x 15” dæk. Diameter = 62,7 cm. Omkreds = 196,98 cm.
Bilens oprindelige dæk på reservehjul et er 185/85 x 14” Diameter = 67,02 cm Omkreds = 210,52 cm.

Tanken var at montere bilen med 6 x 15” ET 30 Mefro stål fælge med 195/80 x 15” dæk. Diameter = 69,3 cm. Omkreds = 217,71 cm.
Med de andre fælge og nye dæk vil omkreds i forhold til det originale reservehjul øges med 3,41 % altså under de tilladte 5 %. 
Dæk side højden på reservehjul og de nye dæk er henholdsvis 15,75 cm og 15,6 cm, meget nær hinanden, og bilen vil blive hævet med 3,3 cm.
 Virker ovenstående nogenlunde fornuftigt og rigtigt? og er der eventuelt nogen der har 4 stk. 6 x 15” Mefro fælge til salg?

Hævet højde.
Bilens totalvægt er 2300 kg. og egenvægt 1450 kg, og det er ikke lasten i bilen der trykker, når vi er på ferie, 2 personer og en hund = 120 kg, seng, depotkasser, oversejl m.m. = ca. 100kg, så det er ikke hårdere fjedre der skal til, men evt. lidt blødere eller samme hårdhed men længere.
Bilen fjedre er alle røde.
For fjedre tykkelse = ø 17,6 mm, diameter = 135 mm og højde ubelastet = 260 mm, måske begrænset af støddæmperens længde.
Bag fjedre tykkelse for oven og for neden = ø 11 mm, midt på = ø 18 mm, diameter = 165 mm, og længden ubelastet 220 mm.
Bilen er en årgang 1984, men motor og måske bagtøj må være af senere oprindelse, da det er en WBX MV motor.
Målene fra jord til skærmunderkant, er med de nuværende alu. fælge 700 mm bag og 690 mm for.

Jeg har set en meget enkel løsning med at løfte bagenden og lægge ekstra skiver med hul i over bag fjedrene, det er vist ikke helt lovligt, og hvad gør man så for at hæve forenden?
Jeg har ligeledes set at GoWesty har et lift kit til T3 2WD biler, hvor monteringen kan ses fra 1 minut inde i https://www.youtube.com/watch?v=irivSB669Ao&app=desktop , det hæver bilen rigtigt meget, og er også en rigtigt dyr løsning.
Jeg har overvejet om bilens nuværende fjedre kan sendes til afhærdning, strækkes 4 cm og så hærdes igen og monteres, jeg har tidligere fået gjort det med bladfjedre på en Suzuki sj410.
Er der andre måder undervognen kan hæves på, vil jeg meget gerne høre det.

Venlig hilsen Peter Milton
Suzuki Jimny   2019 og Citroen Mehari 1974

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #1 Dato: 02. April 2017 kl: 07:40:45 »
øhhhh, Peter. Du har en tråd fuldstændigt magen til 2 trin nede i rækken, men det var måske bare en aprilsnar.... :)
« Senest Redigeret: 02. April 2017 kl: 07:43:12 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Peter Milton

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 33
    • Vis profil
  • T3 model: T3 - en er solgt til et par glade køber
  • By: 4180 Sorø 27515783
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #2 Dato: 02. April 2017 kl: 08:47:42 »
Undskyld porteren, det var ingen aprilsnar, jeg kunne ikke finde det jeg havde skrevet og opdagede  at det var placeret under køb og salg / undervogn, så i aftes satte jeg det ind  ved T3 / mekanisk, venlig hilsen og tak for dit svar Peter Milton
Suzuki Jimny   2019 og Citroen Mehari 1974

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #3 Dato: 02. April 2017 kl: 14:22:33 »
 :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #4 Dato: 02. April 2017 kl: 17:38:00 »
Vi har en del erfaringer med fjedre. Du er velkommen til at ringe på 50165025 for uddybning.
Kort om os, vi har kørt jorden rundt 5 personer i en syncro og kørt ca. 20.000km off-road på denne tur.
Først og fremmest så er det rigtig rigtig dejligt og vigtigt med en god frihøjde. Nok mere vigtigt end 4wd som en syncro har. Mary har 15"mefro fælge med 205/75 dæk på.
Det kører fint og med lidt snilde, så kan man også få plads til reservehjulet oppe under foran.
Vi har prøvet med Seikel fjedre og det var noget lort, rent ud sagt. De kunne ikke holde til vægten (Mary vejer en del når hun er fuldt læsset, med bl.a. et kvart tons i diverse tanke). Seikel fjedrene var så bløde at vindingerne lå og rørte hinanden.
Vores løsning er nogle speciallavede fjedre bagpå, som både er stivere og længere end hvad man ellers kan få i fri handel. De er også stivere og længere end Go-westys.
Vi fik dem lavet på en fabrik i Peru, som laver fjedre til minemaskiner.
Foran har vi nogle heavy duty fjedre fra Sydafrika. De er vidst noget af det stiveste og længste at man kan få.
Umiddelbar vil dette jo lyde meget stift at køre med, når man er tom. Men det er ikke tilfældet, tværtimod. Vi har en så fed affjedring på hende at vi kører lidt stærkere når vi skal over vejbump, simpelthen fordi det er så sjovt.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #5 Dato: 02. April 2017 kl: 18:03:24 »
Hej Peter jeg har et sæt varevognsfjedre på nu som jeg skifter til Sænkningsfjedre ,jeg har 73,5 cm. Bag og 71 cm. Foran til skærmunderkant , dem kan jeg lige prøve at måle når jeg få dem af .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Peter Milton

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 33
    • Vis profil
  • T3 model: T3 - en er solgt til et par glade køber
  • By: 4180 Sorø 27515783
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #6 Dato: 04. April 2017 kl: 16:51:17 »
Så er jeg overbevist om, at den blå feriebil skal have 6 x 15” Mefro stål fælge med 195/80 15” dæk, det hæver bilen lovligt med de første 3 cm
Jeg har forespurgt på forskellige af vores vogn fjederfabrikker om de kan afhærde bilens eksisterende fjedre, strække dem 3 – 4 cm og så hærde dem igen, uden endnu at finde nogen der kan.
Forslaget med nylonplader formet som spacere over bagfjedrene lyder nemt, men hvad gør jeg ved forfjedrene?
Over forfjedre og støddæmper er der på en 2wd en hvælvet afslutning hvor man ikke kan placere flade spacere.
 Kan det passe at jeg på et tidspunkt har set nogle spacere der var formet til hvælvingen og forfjedrene til en 2wd, og hvor kan de eventuelt købes?
Løsningen med at få lavet andre fjedre var også en mulighed, men de skal vist have certifikat hvis de hæver bilen over 2 cm.
Bilsynet ved, at syncroer bare er høje, os andre holder de vis bare øje med!
Jeg vil meget gerne høre om længden på varevognsfjedrene.
Er der et sted hvor man kan finde farvekoder og mål på VW T3 fjedre?
Venlig hilsen Peter Milton    Mobil 27515783
Suzuki Jimny   2019 og Citroen Mehari 1974

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #7 Dato: 04. April 2017 kl: 21:14:55 »
Foran finder du et sæt standard forfjedre til første model T3 med dobb. stemplede kaliber. de hæver din syncro 30 til 50 mm.
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Fælge, dæk og hævet undervogn
« Svar #8 Dato: 04. April 2017 kl: 21:50:20 »
Vi har ingen mærker på Marys fjedre og ingen synsmand har sagt noget herom og hun er synet 3 gange med dem.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk