Forfatter Emne: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller  (Læst 10628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Hej,

Min kæreste og jeg købte i foråret vores første T3 Westfalia Camper fra 84. Nok det bedste køb vi nogensinde har gjort! Dog kunne jeg rigtig godt tænke mig, at gøre det muligt at være off-grid i længere tid og holde maden i køleskabet kold.

Derfor vil jeg gerne udskifte standard køleskabet med et 12V kompressor baseret køleskab (Waeco CRX50 http://campervanculture.com/shop/waeco-crx50-12v-compressor-fridge/), der kun trækker ca. 1.5A.

For at sikre, at vi altid har 12V tilgængelig i bilen, er tanken at udskifte forbrugsbatteriet med et deep cycle 100 Ah batteri (https://www.amazon.co.uk/Photonic-Universe-motorhome-campervan-off-grid/dp/B00D8M6UFQ) og installere en 100W solcelle (https://www.amazon.co.uk/Photonic-Universe-monocrystalline-charging-motorhome/dp/B00PX63K58/) med en MPPT solar charge controller (https://www.amazon.co.uk/efficiency-controller-regulator-display-battery/dp/B009KS1HEG). Ideen er at en 100W solcelle er kraftig nok til at holde batteriet opladt, så vi ikke skal bekymre os om at løbe tør for strøm.

Med et fuldt opladt 100 Ah batteri, burde køleskabet kunne være tændt non-stop i ca. 3 dage, uden genopladning :)

Før jeg kaster mig ud i dette projekt, vil jeg høre, om andre har lavet en lignende modifikation. Hvis ja, hvilke fordele og ikke mindst ulemper er værd at nævne?

Har ikke selv oplevet et lignende kompressor køleskab, så er lidt bange for støjniveauet fra køleskabet, især om natten.
Er der nogle fifs til oplagte steder at føre kablet fra solcellerne ind i vognen?

Venlig hilsen Trygve
« Senest Redigeret: 27. September 2017 kl: 16:41:12 af Trygve »
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #1 Dato: 27. September 2017 kl: 17:04:49 »
Hej Trygve.
Velkommen til, brug gerne søgefunktionen og du vil finde en guldgruppe af viden her på siden.
Angående det elektriske, så kan det fint holde strøm med solceller og et ekstra batteri. Jeg mener at vores er et 120AH i gel typen.
Find indlæg med Kim (alias Porteren), han har både meget viden og gjort sig mange erfaringer på denne front mht. el i bilen og opbygning af køleskabe osv.
Støjen fra køleskabet skal du ikke være bange for. Vi har boet over 2 år i vores og med køleskabet tændt hver nat, uden at vi på nogen måde har følt os generet heraf.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #2 Dato: 27. September 2017 kl: 17:36:01 »
Hej Trygve,

Der er også en mængde information at hente på club80-90.co.uk. Der er mange tråde om solceller i Westy´er, blandt andet med kabelføring.

Mht batterikapacitet skal du lige huske, at levetiden af batteriet falder voldsomt, hvis du kommer under 50% kapacitet, altså har du kun ca. 50 Ah til rådighed.

Jeg havde køleskabet i min tidligere camper, og det er rigtig godt. Det er lidt dybere end originalen, men ikke noget, der betyder noget inde i bilen. Det er bare meget større. Når du installerer, så spar ikke på ledningstværsnit, Waeco køleskabe er lidt følsomme overfor spændingstab.

Mvh. Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #3 Dato: 28. September 2017 kl: 09:35:27 »
Tak Mary :) Yes, det har jeg også gjort. Tak for info omkring Kim, får læst hans indlæg snarest.
Ok, er glad for at høre, at støj ikke er et problem!

@Hjulmand, super, jeg tjekker club80-90.co.uk. Ok, vil være obs på levetiden og kapaciteten. Har du evt. et link til mere info omkring dette?
Havde tænkt at tilslutte køleskabet de eksisterende ledninger i camperen, som benyttes af det nuværende køleskab, men de er ikke gode nok? Hvilket min. ledningstværsnit kan du anbefale?
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #4 Dato: 28. September 2017 kl: 11:20:52 »
Der er ingen tvivl om at solpanlet er en af de bedst opgraderinger jeg har lavet på Bambussen.
Mit setop er ikke helt det du efterspørger men kan da give dig en idé:

Engel MR40 køleboks - ingen støj og lavt strømforbrug
Ctek D250 DC/DC - styrer ladningen på forbrugsbatteri fra både generator og solpanel
4 x deepcykle ca24-28 Ah - egenligt til en løftevogn men de passer perfekt i højden under føresæde
100 watt fleksibel solpanel montere fladt forest på taget og ledning ind ved kabelindgangen bag bagklap, måske ikke den kortest vej men jeg ville gerne undgå for mange huller i taget.

Vi har kørt hele sommeren uden opkobling til strøm, fire dage på Roskilde i gråvejr og stadig kolde øl, en lille uge hvor køleskabet/bussen blev brugt til ekstern fryser.

Så det har helt klart givet en større frihed, når vi kører rundt

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #5 Dato: 28. September 2017 kl: 12:20:40 »
Hej Trygve,

Angående afladning/levetid kan du evt. se på https://www.vivaenergi.dk/12V_solcelle_batteri_GEL_AGM. Hvis du bruger 50% af kapciteten kan batteriet klare 1200 afladninger, hvis du bruger 80% falder det til ca. 600. Det er stadig mange cykler, så afhængigt af dit brug kan det jo være fuldt acceptabelt.

mht. ledningsstørrelse ville jeg trække en ny ledning med separat sikring på 4-6mm2 direkte fra batteriet og samme størrelse stel til det stelpunkt, der sidder nede i det "hemmelige" rum lige foran vandtanken. Du skal alligevel lave et nyt frontpanel til skabet, så der kan du passende sætte en kontakt, så du kan være sikker på, det er slukket. Der er lidt inspiration til ledningsstørrelse i http://www.baadteknik.dk/El-tek/Kabel-dimensionering/ledningsdiagram.jpg.

Nu står der, du har en WBX, så der er ikke så langt fra standard placeringen af batteriet til køleskabet. Du får dog ikke plads til et 100Ah batteri under låget.

"Problemet" med Waeco er, at hvis spændingsfaldet er for stort i ledningerne slår den indbyggede batteribeskyttelse fra, når du har brugt en vis del af kapaciteten. Hvis du regner med at aflade dit batteri til eksempelvis 20% falder spændingen til 11.6V (http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html), og hvis du så yderligere har et "stort" spændingsfald pga. små ledninger går det galt. Jeg kan dog ikke huske, hvornår køleskabet slår fra, det står måske på nettet. Det snyder også lidt at Waeco kun angiver et samlet strømforbrug, da køleskabet trækker en ret høj effekt, når kompressoren starter op, hvilket kortvarigt giver et højere spændingsfald.


Jeg kan se, om jeg kan finde nogle billeder fra min installation til inspiration. Kig evt. på http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=39&t=127964 , http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=40&t=160368&start=0&hilit=waeco

Køleskabet er lidt smallere end hullet, så der er plads til at klæbe 10-20mm styropor på siderne og toppen, hvilket burde give lidt lavere strømforbrug.

/Lars

Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #6 Dato: 28. September 2017 kl: 14:03:33 »
Hej Mudpool,

Tak for inspiration til setup og er glad for at høre! Det er netop at kunne køre rundt uden behov for opkobling til strøm der er ønsket! Kan du huske hvilket mærke dine deep cycle batterier er? Det lader til, at de fleste anbefaler GEL batterier.

/Trygve
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #7 Dato: 28. September 2017 kl: 14:41:26 »
Hej Hjulmand,

Fedt med links og al den info. Kan sagtens se din pointe i at have et større batteri. Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg får plads til det hele.

Det hemmelige rum du snakker om, hvor sidder det helt præcist? Tror camperen er blevet modificeret lidt før vi overtog den. Pt. sidder vores 10L vandtank lige under vasken bag ved førersædet.

Hvor er standardplaceringen af forbrugsbatteriet i en WBX? Har overvejet noget lignende dette: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=432640&postdays=0&postorder=asc&start=0 med 4 batterier under sædet, men det bliver svært at komme meget over 100 Ah.

Vil gøre som du foreslår og trække ny ledning med separat sikring til køleskabet, for at minimere spændingsfaldet. I manualen er cut-off spændingen angivet til 10.4V. https://www.rvworldstore.co.nz/media/wysiwyg/Manuals/CRX50-65-80-110-140-MB-16s_English.pdf. Manualen anbefaler derudover også 4-6 mm2 ledningstværsnit ved 2m ledning.

Umiddelbart havde jeg tænkt at slukke køleskabet på on/off knappen og ikke installere en selvstændig kontakt til dette. Er der en særlig grund til, at du anbefaler en selvstændig kontakt til dette?

Du må meget gerne dele billeder af din installation.

God pointe med ekstra isolering på køleskabet.

/Trygve
« Senest Redigeret: 28. September 2017 kl: 14:46:05 af Trygve »
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #8 Dato: 28. September 2017 kl: 15:22:43 »
Jeg kan absolut anbefale Gel batterier, og jeg har rigtigt gode erfaringer med Exide.

Det batteri jeg havde i Arnold fra 2012, holder så vidt jeg ved stadigvæk en hvilestrøm på 13V, som da det var nyt.

Exide gel batteriet, på 210 Ah, som jeg har i Ulven, er fra 2014 og holder stadigvæk 12,9 V hvilestrøm, som da det var nyt.
At det kan lade sig gøre, skyldes formentlig, at det til daglig altid er ladet helt op (100 Wp. solceller på taget), og at jeg aldrig har afladt det mere end 50% eller til ca. 12V hvilestrøm. De kan tåle dybere afladning, men det forkorter batteriets levetid meget, og det har i øvrigt aldrig været nødvendigt.  :D

Et batteri kan som tommelfingerregel max optage 10% af sin pålydende værdi pr. time, så er batteriet dobbelt så stort, kan du lagre dobbelt så mange Ah, pr. kørt time.

Da jeg har ret lange ledninger til solcellerne, er jeg gået op i 10 kvadrat, for at få mindst muligt spændingsfald

Jeg er enig i at du skal trække separate ledninger, med egen sikring til et Waeco og andre kompressor køleskabe. 6 kvadrat er ikke overkill, men det afhænger af ledningens længde. Find et nomogram (tabel til udregning af ledningslængder) og hold dig i den rigelige del af skalaen. Husk at gange ledningslængden med 2, da strømmen også skal tilbage. Hellere for kraftigt kabel end for tyndt.

Den lille bog på nederste billede er guld værd, når man skal lave strøm.

[attachment id=1 msg=130587]

[attachment id=2 msg=130587]

« Senest Redigeret: 28. September 2017 kl: 18:13:48 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #9 Dato: 28. September 2017 kl: 15:36:25 »
Hej Trygve,

Der var to grunde, til jeg installerede en ekstra kontakt: dels var det meget rart at kunne slukke køleskabet uden at åbne det, dels var det en kontakt med lampe, så jeg kunne se udefra, om køleskabet var tændt.

Det hemmelige rum er ikke så hemmeligt, men det lyder ikke som om, du har det. I en Joker med 2 pladser på bagsædet sidder vandtanken til venstre for sædet, og lige foran tanken er der et lille rum, man kun kan komme til ved at fjerne bunden i det lille skab.

Forbrugsbatteriet sidder i rummet bag førersædet, som i Samba linket. Den maksimale højde på batteriet er omkring de 175mm, hvilket også passer med de batterier, der er angivet. De findes i forskellige versioner, blandt andet: https://www.batteribyen.dk/golfvogn-batterier/panasonic-lc-xc1222p-12v-22ah-cyklisk-blybatteri

Umiddelbart lyder det lidt besværligt for mig med 4 små batterier. Hvis et af dem bliver dårligt før de andre, kan det måske trække de andre med ned, det ved jeg ikke. Men ellers er der kun plads til omkring 75Ah standard batteri.



Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #10 Dato: 28. September 2017 kl: 15:43:23 »
Hej Trygve,

Der var to grunde, til jeg installerede en ekstra kontakt: dels var det meget rart at kunne slukke køleskabet uden at åbne det, dels var det en kontakt med lampe, så jeg kunne se udefra, om køleskabet var tændt.

Det hemmelige rum er ikke så hemmeligt, men det lyder ikke som om, du har det. I en Joker med 2 pladser på bagsædet sidder vandtanken til venstre for sædet, og lige foran tanken er der et lille rum, man kun kan komme til ved at fjerne bunden i det lille skab.

Forbrugsbatteriet sidder i rummet bag førersædet, som i Samba linket. Den maksimale højde på batteriet er omkring de 175mm, hvilket også passer med de batterier, der er angivet. De findes i forskellige versioner, blandt andet: https://www.batteribyen.dk/golfvogn-batterier/panasonic-lc-xc1222p-12v-22ah-cyklisk-blybatteri

Umiddelbart lyder det lidt besværligt for mig med 4 små batterier. Hvis et af dem bliver dårligt før de andre, kan det måske trække de andre med ned, det ved jeg ikke. Men ellers er der kun plads til omkring 75Ah standard batteri.

Hvis man parallel kobler flere små batterier, skal de være helt ens. Samme alder, mærke og størrelse. Hvis et bliver dårligt, skal alle udskiftes, så det kan godt betale sig kun at have et stort, eller max 2 ens batterier koblet sammen. Ledningerne på både plus og minus, skal også på sammenkoblede batterier, være helt lige lange og af samme dimention
« Senest Redigeret: 28. September 2017 kl: 15:47:49 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #11 Dato: 28. September 2017 kl: 19:57:36 »
Så er vores el-guro også kommet på banen  :)     
Trygve, lyt til Kim...

2 eller flere batterier vil jeg godt fraråde.
Da vi kørte jorden rundt i Mary lavede vi en sådan løsning undervejs. Vi fik også at vide at det i teorien kunne lade sig gøre, men i praksis dur det ikke. Så glem den løsning.

Vi har efter vores hjemkomst installeret et 120Ah Gel batteri fra Excide. Nøjagtig den model som Kim anbefalede. Og sikke en forskel.
Nu kunne vi lige pludselig bare lade køleskabet stå tændt i ugevis uden at Mary kørte nogensteder hen, sikke en luksus. Det var nok også det som dræbte batteriet efter 5-6år, for batteriet har været totalt afladt utallige gange i sin levetid.

Dette 120Ah batteri er for stort til at kunne være i batterikassen under føresædet eller under passagersædet. Vi har det derimod siddende lige bag førersædet hvor vi har et bagudvendt sæde. I dette sæde er der et stort rum og i bunden af dette rum passer det fint ind. Det gør også at vi nu har et "hemligt" rum under et af de forreste sæder. Du/i får brug for et hemligt rum når i skal på en længere tur. I dette rum kan alle de vigtige og værdifulde ting opbevares/gemmes.

En helt anden ting. I får brug for en større vandtank end hvad der normalt er i et Westfalia køkken. Der kan fås en god 80L plastiktank til at have under bilen (herved frigør i også lidt plads inde i køkkenet). Et drypfilter til at lave rent drikkevand er også en rigtig god investering. Hermed opnår i den frihed i ønsker.

Og selvfølgelig behøves i ikke et toilet med i camperen. En feltspade gør det rigtigt fint og ungerne lærer det lynhurtigt. Plus at når man er færdig, så er hele jobbet gjort (og man skal ikke til at at slæbe sit eget lort med og tømme ud og lugte til og rengøre porta potti osv...).
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #12 Dato: 29. September 2017 kl: 09:01:43 »
Mht. at kunne slukke for køleskabet på separat kontakt, så er det en god ide. Evt. kan man fjerne sikringen.

Tørring af køleskabet med åben dør, efter en tur, kostede mig et forbrugsbatteri.

Mit Isotherm CF49 ASU skulle tørres efter afvaskning, og da jeg havde solceller, var jeg ligeglad med at lyset i køleskabet brændte, de par timer det tog med døren åben.

En uge efter var batteriet fladt og dødt. Der var sket det, at den plasticdel som slukker lyset ved lukket dør, var blevet for varm, mens skabet tørrede. Systemet er simpelthen ikke beregnet på at pæren lyser i flere timer af gangen.

Den var bøjet af varmen og slukkede dermed ikke lyset, når skabet var lukket. Da det var om vinteren, brugte den lille lampe åbenbart mere end de 50Wp solceller på taget kunne levere. Så sluk skabet eller fjern sikringen mens når du tørrer. :)

[attachment id=1 msg=130596]


« Senest Redigeret: 29. September 2017 kl: 09:11:49 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #13 Dato: 29. September 2017 kl: 10:36:12 »
Mht. at kunne slukke for køleskabet på separat kontakt, så er det en god ide. Evt. kan man fjerne sikringen.

Tørring af køleskabet med åben dør, efter en tur, kostede mig et forbrugsbatteri.

Mit Isotherm CF49 ASU skulle tørres efter afvaskning, og da jeg havde solceller, var jeg ligeglad med at lyset i køleskabet brændte, de par timer det tog med døren åben.

En uge efter var batteriet fladt og dødt. Der var sket det, at den plasticdel som slukker lyset ved lukket dør, var blevet for varm, mens skabet tørrede. Systemet er simpelthen ikke beregnet på at pæren lyser i flere timer af gangen.

Den var bøjet af varmen og slukkede dermed ikke lyset, når skabet var lukket. Da det var om vinteren, brugte den lille lampe åbenbart mere end de 50Wp solceller på taget kunne levere. Så sluk skabet eller fjern sikringen mens når du tørrer. :)

[attachment id=1 msg=130596]

Hahaha det giver da næsten grundlag for en århus historie eller god humor til at drille små uskyldige børn.
"Husk at tjekke om lyset er slukket i køleskabet når køleskabsdøren er lukket". ;) ;)
Hvis det ikke lige var fordi at det havde kostet dig et nyt forbrugsbatteri, så er det da virkelig en god historie.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller
« Svar #14 Dato: 29. September 2017 kl: 12:17:32 »
Mht. at kunne slukke for køleskabet på separat kontakt, så er det en god ide. Evt. kan man fjerne sikringen.

Tørring af køleskabet med åben dør, efter en tur, kostede mig et forbrugsbatteri.

Mit Isotherm CF49 ASU skulle tørres efter afvaskning, og da jeg havde solceller, var jeg ligeglad med at lyset i køleskabet brændte, de par timer det tog med døren åben.

En uge efter var batteriet fladt og dødt. Der var sket det, at den plasticdel som slukker lyset ved lukket dør, var blevet for varm, mens skabet tørrede. Systemet er simpelthen ikke beregnet på at pæren lyser i flere timer af gangen.

Den var bøjet af varmen og slukkede dermed ikke lyset, når skabet var lukket. Da det var om vinteren, brugte den lille lampe åbenbart mere end de 50Wp solceller på taget kunne levere. Så sluk skabet eller fjern sikringen mens når du tørrer. :)

[attachment id=1 msg=130596]

Hahaha det giver da næsten grundlag for en århus historie eller god humor til at drille små uskyldige børn.
"Husk at tjekke om lyset er slukket i køleskabet når køleskabsdøren er lukket". ;) ;)
Hvis det ikke lige var fordi at det havde kostet dig et nyt forbrugsbatteri, så er det da virkelig en god historie.

Tjae, det var sådan set held i uheld, for det batteri, der døde var ikke et gel batteri. Så hændelsen gjorde, at jeg begyndte at sætte mig ind i stoffet omkring batterier og fik øjnene op for gelbatteriernes fordele. :D

Nu glæder jeg mig bare til at Li-on batterierne i den størrelse kommer ned i en menneskelig pris. Så det bliver et reelt og lettere alternativ til 40 -60 kg tunge blybatterier.
« Senest Redigeret: 29. September 2017 kl: 12:21:14 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen