Forfatter Emne: Vinteren kommer...  (Læst 3487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Dato: 27. Oktober 2008 kl: 23:09:01 »
og herovre i det mørke Himmerland er glatførebekæmpelsen ikke altid, hvad man kunne ønske sig.

Set i lyset af en 2wd T3'ers traction er der derfor grund til at gardere sig optimalt. Hvad nytter det, at man går og passer og plejer sin bil, hvis den kurer af vejen ved det første snefnug.

Min konklusion på den problematik er pigdæk. Og ja, jeg ved godt, at jeg vil møde mange, der fortæller mig, at det er noget gammeldags bavl, og at jeg hellere skulle købe mig et sæt moderne lamelvinterdæk. Ja, ja, men det ene udelukker jo ikke det andet.



Og ordentlige vinterdæk skal selvf. have en anstændig mønsterdybde:



Bredden må gerne være flot og blæret om sommeren, men om vinteren skal de ikke være for voldsomme. 185R14 giver et fint anlægstryk, men indrømmet - det ser noller ud:



Eneste udfordring, der er tilbage er nu at gearingen er svundet 7% ind - det må jeg leve med indtil foråret eller indtil jeg tager mig sammen til at kaste et langt 5. gear i.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #1 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 23:25:11 »
Citat fra: "Jarl"
og herovre i det mørke Himmerland er glatførebekæmpelsen ikke altid, hvad man kunne ønske sig.

Set i lyset af en 2wd T3'ers traction er der derfor grund til at gardere sig optimalt. Hvad nytter det, at man går og passer og plejer sin bil, hvis den kurer af vejen ved det første snefnug.

Min konklusion på den problematik er pigdæk. Og ja, jeg ved godt, at jeg vil møde mange, der fortæller mig, at det er noget gammeldags bavl, og at jeg hellere skulle købe mig et sæt moderne lamelvinterdæk. Ja, ja, men det ene udelukker jo ikke det andet.


Og ordentlige vinterdæk skal selvf. have en anstændig mønsterdybde:


Bredden må gerne være flot og blæret om sommeren, men om vinteren skal de ikke være for voldsomme. 185R14 giver et fint anlægstryk, men indrømmet - det ser noller ud:



Eneste udfordring, der er tilbage er nu at gearingen er svundet 7% ind - det må jeg leve med indtil foråret eller indtil jeg tager mig sammen til at kaste et langt 5. gear i.




100 % enig i dine betragtninger....pigdæk er en nødvendighed  på en T3  om vinteren  :wink:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Svar #2 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 23:25:49 »
Må man køre med pigdæk (søm i dækket) i Danmark?

Forbudt de seneste mange hundreder år hernede ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Svar #3 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 23:29:35 »
Fra 1.november til 15. april må man gerne køre på pigdæk i DK. Og da Danmark jo historisk set også omfatter Slesvig og Holsten, så kører vi også på dem, når vi henter øl i grænsekioskerne... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Svar #4 Dato: 27. Oktober 2008 kl: 23:48:59 »
Jeg har store planer om et par nye vinterdæk (alm M+S) til bagakslen og et sæt snekæder i under sædet. Er der nogen der har erfaringer udi dette?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Svar #5 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 07:39:39 »
Jeg kører altid på vinterdæk i vinterhalvåret. Det var en helt utrolig forskel pludselig at kunne stå fast på vej op ad bakkerne i glat føre. Til gengæld vil jeg ikke nøjes med bagakslen. Alle 4. Styringen bliver ogfså bedre og det nytter jo ikke at komme fremad hvis man ikke kan følge vejens rundinger. Faren ved vinterdækkene er blot at det går så raskt fremad så man nogen gange glemmer at man også skal standse igen og vinterdæk eller ej så er bremselængden længere i glat føre.

Snekæder har jeg kun haft brug for 1 gang i Norge på en 40 km strækning og det var effektivt. Har dem dog altid i bilen om vinteren. Man ved jo aldrig  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Mølle

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #6 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 07:49:37 »
Og vælger man MS dæk, så skal det være på begge aksler.. ingen kombinations coktails her...

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Vinteren kommer...
« Svar #7 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 08:47:04 »
øøhhhh vinterdæk - er det ik´ nowet de brur der ovre i Jylland......

Kører på 225/55/16 året rundt ingen problemer her ovre i hovedstaden, hvor vi har brunt sne : )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

adman

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #8 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 09:16:34 »
Kan absolut anbefales. I foråret fik jeg et ufrivilligt glatbanekursus, da en snefyldt weekend overraskede os oppe i Sverige.

Vi bor på toppen af en bakke med masser af sving, op på vej ned var det umuligt at bremse, og selvom vi kun kørte rullehastighed, var det vildt hvor meget bilen skred ud. Det er en smal vej, hvor der lige præcis er plads til to biler, så jeg krydsede fingre for at der ikke kom modkørende.

Vejen ned foregik ved at bagenden svingede til den ene side til hjulene ramte noget grus i rabatten, og så hoppede den over i modsatte side til den igen fik fat i lidt grus. Kontrastyring hjalp intet, men det lykkedes da at komme helt ned uden en skramme på bilen. Frygtede ellers at ramme ind i de stengærder der er langs vejen.

Spændende og vildt morsomt, men kun fordi der ikke var modkørende. Så kom der vinterdæk på.

I Sverige er det iøvrigt lovpligtigt, og de fleste biler de fisker op fra grøfterne eller som er årsag til uheld i glat føre er danskere, som ikke tager glatte veje seriøst.

T3Anders

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #9 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 09:38:11 »
Det ser da godt nok ud Jarl! (fine fælge ser det ud til) 8)

Et øjeblik fik jeg helt lyst til at hive mine pigdæk frem og sætte på også, De har også en god cm mønster og lameller (Michelin Agilis snow&Ice) men så aligevel....:

Mine er 185/75/14, dvs. de er lige en bid mindre og jeg har jo heller ikke et langt 5. gear. Så de kommer nok kun på til vinterferien i Norge.

Og så har jeg et projekt (på snart tredje år) med at rulle sommerdækkene (184R14) ned i en fart så jeg kan få nogen friske på med et passende groft "aldrigsiddefastivådtgræsogmudder-mønster", gerne med M/S mærke. Og selvfølgelig lidt større; 205r14 fx. , jeg ved ikke endnu hvad det skal være for nogen helt præcist........? Nogen bud, anyone?  :roll: Jeg ville helst holde dem på originale 14" fælge.

Lige nu har dem som sidder på stadig en 6-7mm så jeg har nogle omdrejninger igen inden beslutningen skal træffes. Det tager sikkert mindst en sæson/20.000km eller måske mere, de virker pokkers slidstærke!

Bo

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #10 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 09:55:57 »

T3Anders

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #11 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 10:00:30 »
dine links ryger til forsiden, Bo?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Svar #12 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 12:22:31 »
Citat fra: "Jarl"
Fra 1.november til 15. april må man gerne køre på pigdæk i DK. Og da Danmark jo historisk set også omfatter Slesvig og Holsten, så kører vi også på dem, når vi henter øl i grænsekioskerne... :wink:


Jeg begynder snart med at tude :-(
pga. de forkerte nummerplader fra Slesvig og Holsten får jeg en bøde, såfremt jeg monterer de der dæk :-(

men ...

Jeg fik købt gamle snekæder til BAMSE (min 1963 bobbel) for 5,90 Euro på ebay, boblen står stand by med kæderne i garagen, dog uden søm i vinterdækkene ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Vinteren kommer...
« Svar #13 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 13:28:57 »
Forkerte nummerplader??????

Jeg kunne leve med at undvære pigdæk mod at slippe for 180% afgift  :cry:

Ingen sympati herfra!

 :wink:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

PARKHAVE

  • Gæst
Vinteren kommer...
« Svar #14 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 17:26:27 »
Citat fra: "dokajønne"
Forkerte nummerplader??????

Jeg kunne leve med at undvære pigdæk mod at slippe for 180% afgift  :cry:

Ingen sympati herfra!

 :wink:


 :lol:  :lol:  :lol:  :lol: