Forfatter Emne: akut generator hjælp!  (Læst 930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

  • Gæst
akut generator hjælp!
« Dato: 31. Oktober 2007 kl: 20:05:44 »
Hejsa,

Så er den gal igen...pis...

Kørte til Århus fra Birkerød imorges og på Vejle egnen begyndte ladelampen at flimre. Kørte ind til Højer auto i Århus og købte en ny kulbro (regnede med at det var den). Da jeg hev den gamle ud (som blev skiftet for ca 6 mdr siden...) så jeg at der kun sad en af de der metal dimser tilbage (dem der sidder på fjedre og som sikkert har en vigtig funktion  :oops: ) - easy peasy tænkte jeg af med den gamle - på med den nye...wrong....da jeg prøvede at bakse den nye på i halvmørke gik det sku galt - en af metaldimserne faldt af og ligger nu et sted i generatoren. Kan hverken se eller mærke den. Spørgsmål:

1) Hvad nu....
2) Min plan er at købe en ny kulbro hos Høyer. I forvirringen er jeg i tvivl om metal dimserne - dem på fjedre som jeg har tabt i generatoren - skal vende ind mod cent :oops: rum af generatoren eller ud mod omkredsen :oops:  Nogen der kan huske det? Eller bare som ved det?

3) Hvis alt glipper - kan jeg så køre til Birkerød fra Århus uden kulbro??

Det underlige er at efter jeg har taget kulbroen ud - og ødelagt den nye - så lyser ladelampen ikke mere. Men den lader vel slet ikke nu????

Håber på lidt hjælp da jeg skal hent knægten i vuggestue imorgen eftermiddag og helt sikkert står til den helt stor skidebalde hvis det glipper :?  :shock:

eller er der nogen i Århus området med en generator + værktøj i overskud?....

Carsten

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
akut generator hjælp!
« Svar #1 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 20:46:03 »
Jeg er ikke lige med på hvad det er for metaldimser der sidder på fjedre. Det eneste der sidder på fjedre er det ikke kullene ? Er det laderelæet der også kaldes kulbro ?

Jeg ville lige afmontere generatoren og ryste den lidt  (ligesom sparegrisen da man var knægt) og få lirket den dims ud af hullet. Så er man på den sikre side.

Du kommer ikke langt uden generator da dit lys på bilen hurtigt vil aflade batteriet og så er der ikke strøm til noget som helst. Heller ikke magnetventilen på dieselpumpen.

Hvis du har de gamle kul endnu kan du lige prøve at se om de sidder fast i holderen (de skal kunne fjedre) og om det er derfor de ikke har haft forbindelse. De har en slidgrænse på ca. 5 mm. Det kan også være generatoren det er stået af.

Taler vi om laderelæet som er skruet på bagsiden af generatoren med to skruer, så skal det monteres så kullene vender nedad, dvs. ind mod centrum af generatoren.Nogle relæer sidder nemlig et stykke ned bagpå derfor kan det være misvisende at sige at kullene skal vende nedad. Du vipper det ind på plads. Kullene ind først og så forsigtigt på plads.

Håber at det kan hjælpe dig
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Carsten

  • Gæst
akut generator hjælp!
« Svar #2 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 20:58:02 »
Hej,

Det er et laderelæ, men på en disel spand hedder det en kulbro (belært af Jarl - så den er god nok...)

Hvad mener du med "nedad" ind mod midten af generatoren eller ud mod kanten?

Jeg køber en ny bro imorgen og lister den på

Carsten

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
akut generator hjælp!
« Svar #3 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 21:02:11 »
Hej Carsten.

Jeg har lige rettet mit indlæg da jeg kom i tanke om at det kunne misforståes. Kullene skal vende ind mod midten.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Carsten

  • Gæst
akut generator hjælp!
« Svar #4 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 21:04:57 »
super. mange tak. ved du om kullene skal trykkes lidt op i broen når man sætter den ind i generatoren? syntes ikke der var alt for meget plads

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
akut generator hjælp!
« Svar #5 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 21:11:30 »
Nej der er ikke for meget plads men det hjælper ikke at trykke dem op for fjederen vil skubbe dem ud igen. De skal vippes ind, så kan man mærke lidt modstand når de er næsten på plads og så trykker man let og sætter skruerne i. Pres den ikke i med skruerne. Først skruer i når relæet sidder på plads med fingrene.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Carsten

  • Gæst
akut generator hjælp!
« Svar #6 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 21:16:12 »
tak. det må jeg kunne klare