Forfatter Emne: Hjælp. Stædige unbracoskruer.  (Læst 3208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Dato: 14. Oktober 2011 kl: 14:06:20 »
Jeg skal til at sætte Trailmaster fjedre og støddæmpere foran på Arnold, men er blevet stoppet af et par ualmindeligt stædige 8 mm unbraco skruer øverst på forhjulsophænget.

De er ikke ret lange, men sidder så urokkeligt fast at hverken min lange unbraconøgle eller en 30 cm lang rørtang har kunnet rokke dem.

Jeg har ingen svejsebrænder til at varme dem med, og selvom jeg havde, sidder de lige lovligt tæt på øverste kugleled med gummi osv.

Er der nogen der har ideer eller erfaringer. HJÆLP!!
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Crapz

  • Gæst
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #1 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 14:09:26 »
hvis du holder "spænding" på den alså med 30cm rør osv prøver at slå på den

kan de nogen gang hjælpe for at sætte nogen vibrationer i gang

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #2 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 15:26:42 »
har du mulighed for at få en rørtang eller svejsetang på?

smid evt. et billede
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #3 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 15:55:22 »
@Verner: Wer lesen kann ist klar im Vorteil ;-)

Find en større rørtang, så skal den nok komme. Ellers så barber bolthovedet af med vinkelsliber og skift bærekuglen. Varme er no-go, for bærekuglen indeholder nylon og gummi, som du selv skriver.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #4 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 16:04:31 »
Citér


Find en større rørtang, så skal den nok komme. Ellers så barber bolthovedet af med vinkelsliber og skift bærekuglen. Varme er no-go, for bærekuglen indeholder nylon og gummi, som du selv skriver.




_________________
Bedste hilsner

Jarl


Jeg har tænkt på at skifte bærekuglen, hvis det går helt galt, men kan man skifte bærekuglen uden aftrækker og uden at skille det hele ad?

Jeg har i øvrigt en større rørtang, men den er af dårligere kvalitet end min lill Bacho, og den er for rund i hjørnerne og har for grove tænder til at jeg tør forsøge
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #5 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 16:14:59 »
Jeg har tit sat sådan en i blød med Tri-Flow ( rustløsner? , men lidt som WD40) givet et par dask ovenpå hovedet med moderat tryk (skader ikke den indvendige 6-kant ) så rusten løsnes ved bolthovedets kant og rustolien kan trække ind. Som regel er det ved kanten af hovedet og på det frie gevind i modsat ende rusten holder fast. Min løsning kræved dog lidt tid og tålmodighed, men virker næsten hver gang.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #6 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 16:20:00 »
Citér


Jeg har tit sat sådan en i blød med Tri-Flow ( rustløsner? , men lidt som WD40) givet et par dask ovenpå hovedet med moderat tryk (skader ikke den indvendige 6-kant ) så rusten løsnes ved bolthovedets kant og rustolien kan trække ind. Som regel er det ved kanten af hovedet og på det frie gevind i modsat ende rusten holder fast. Min løsning kræved dog lidt tid og tålmodighed, men virker næsten hver gang.


Det er lige hvad jeg har gang i nu. Den har fået flere gange WD 40, både for oven og for neden, så i morgen kan den måske tages med en større rørtang. Det kan være at jeg skal ud og investere i en større Bacho.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #7 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 17:50:31 »
Du kan alternativt løsne den store møtrik under bærekuglen. Når møtrikken er taget af, så holder du en mukkert på den ene side af det gods, bærekuglens store bolt går igennem, og så giver du det sammme gods et meget bestemt klask på den modsatte side, så godset nærmest er "i klemme" mellem mukkerterne. Så slipper den koniske bolt sit tag, og du kan vippe bærearmen op.

PS: Det er ukompliceret at skifte øverste bærekugle, men i yderste konsekvens kan du få brug for en god to-benet aftrækker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #8 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 18:20:33 »
Unbracoerne ovenpå:
Jeg har taget de genstridige af dem med rørtangen.
Nogen gange skal de "hjælpes igang" med en mejsel og den store mukkert, sæt mejslen tangitentialt på og "slå dem igang".

Jeg havde een bærekugle der bare ikke ville slippe i den koniske del - det lykkedes først med milde mængder af varme på godset øverst på spindlen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #9 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 18:48:27 »
Jens jacob style dur bare. Godt med smæk og få slået en dyb fure i hovedet. Slå skråt fra oven og TRO på dine slag. Tørre drøje hug og en bestilling af nye bolte hos Hinze. Har haft den operation et par gange.

Se det her link. ang. selve processen når der ikke er bolte der driller.

http://campervanculture.com/2011/02/lifting-front-suspension-on-vw-t25-t3-syncro/

Det er omtrent det sammen du har foran dig. Lige bortset for de tørre tæsk som din mejsel skal ha....

Og selvom de bliver ødelagte hovederne skal du bare klø på. Jo dybere fure du får lavet, jo mere rotationskraft kan du overføre. De skal skiftes anyways.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #10 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 18:50:19 »
Boltene er lagervarer everywhere ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #11 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 19:36:17 »
Tak til alle.
I morgen går jeg i gang med hammer, mejsel, rørtang og hvis det ikke virker,  evt en udboring af skruen med 6 til 6,8 mm bor.
 
Jeg har bestilt en addapter hos Futbus i England, som skal ændre vinklen på øverste bærearm, så den ikke kommer i yderstilling med de høje fjedre.

Der følger forlængede unbraco skruer med i sættet.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #12 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 20:06:04 »
Og når du så er færdig. Så er det min tur!! Efterhånden som jeg bygger mere og mere på min elskede "Volke" sænker hun sig dybere i vandringen end der et værdigt for èn som hedder "Jeep`n" til efternavn.
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #13 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 20:17:33 »
Citér


Og når du så er færdig. Så er det min tur!! Efterhånden som jeg bygger mere og mere på min elskede "Volke" sænker hun sig dybere i vandringen end der et værdigt for èn som hedder "Jeep`n" til efternavn.




_________________
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche


Ja, det var også det der skete med Arnold. Som tom bil var han højt oppe i fjedrene, men efterhånden som der kom aptering, højt tag og markise på sank han lidt sammen.
Nu er rumpetten kommet op igen og så er de snudens tur, hvis ellers gud og rustne unbraco skruer vil det.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp. Stædige unbracoskruer.
« Svar #14 Dato: 14. Oktober 2011 kl: 23:25:08 »
Du kan også prøve med mukkerten at give unbracoerne nogle hårde klask lodret oppefra. Det kan ryste rusten fri
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."