Forfatter Emne: Har købt T3 camper - projekt / hjælp  (Læst 4014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline der-bulli

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Dato: 12. April 2012 kl: 22:19:27 »
Så har jeg fået mig en T3 camper. Den blev købt ved Vesterhavet og kørt hjem mod København, uden problemer. Man skal godt nok holde fast i rattet over Storebælt, med sådan en høj fætter...

Årgang: 1984
Km: ?
Motor: DG

Den er rigtig flot indeni, har 3 batterier og alt camper indretning virker! :) Nyt Eberspächer fyr er også monteret.

Jeg opretter tråden, fordi jeg håber I vil hjælpe mig med at komme rigtigt i gang med bussen. Den skal have en kærlig hånd, og gerne være på vejen om en måneds tid.

Jeg har ikke forstand på det, men har værksted inkl. lift og værktøj. Håber I vil komme med råd løbende, det vil blive værdsat!:)

Min egen lille huskeseddel:

- Stort service (tændrør, olie, luftfilter, rotor, rotordæksel, tændkabler, manchetter, kilerem)

- Motorophæng? --> Synes motoren hænger lidt til den ene side, når man ser den bagfra?

- Udstødning --> Den larmer lidt og ser ud til at være utæt ved samtlige pakninger

- Ujævn tomgang og tager ikke rigtig gas ved igangsætning --> rens af karburator? Den lugter meget af benzin når man står bag den og motoren er tændt

Rust/karosseri:


Højre fordør i bunden --> Kan det svare sig at lave eller skifte til en anden brugt?

Plade foran, bag kofanger

Samling, fuge i bag ved venste baghjul

Bagklap i bunden lidt "sprød..."

Gummi i forruder meget gammel: trækker ind

- Bilen er oprindeligt født som gul kassevogn, så jeg ved ikke hvad det er for en farve bilen har. Hvordan kan jeg få fat i den rigtige maling? En dygtig autolakerer?


Har I nogle gode råd, inden jeg går i gang med det hele? Nogle der kender nogle, som har nogle brugte dele? Evt. døre? :)

Jeg vedhæfter lidt billeder af min nye Bus, som ikke rigtig har et navn endnu....

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #1 Dato: 13. April 2012 kl: 07:18:35 »
Tillykke med camperen;-) jeg har to fine døre og en frisk bagklap, hvis du beslutter dig før at skifte dem ud;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #2 Dato: 13. April 2012 kl: 14:19:50 »
Vwelkommen til den fagre verden af t3omaniske godtfolk.

Det er sikkert at du bliver afhængig af og glad for din bil, forudsat at du selv har lidt snilde eller har en stor mekaniker pengekasse. Men når først dine hænder vendt rigtigt og får din noget erfaring med disse skønne biler, er det ikke stort sværere end at holde en puch maxi kørende ;-)

God vind med hende!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline der-bulli

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #3 Dato: 13. April 2012 kl: 16:47:20 »
Tak for den fine velkomst!

Jeg mangler vel egentlig også at præsentere mig selv? Tænker jo kun på bussen i øjeblikket . . .

Jeg hedder Patrick og er 25. Bor på Amager og har en fantastisk kæreste, som faktisk synes at det er den fedeste bil jeg nogensinde har haft. Min hverdagsbil er en ganske almindelig Polo. Man er vel VW-mand!

Jeg er lidt i tvivl om det med rusten og farven som jeg ikke kender. Kan se at der tidligere er lavet rust på den, og de ikke rigtig har ramt farven.

Tænker følgende:

Pakke hele bussen udover taget i folie, ligesom de gør det med taxa. Hvis jeg nu sliber rusten ned, spartler og grunder, så er det vel ok? Eller?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #4 Dato: 13. April 2012 kl: 22:41:39 »
Hej Patrick

Velkommen til.

Dejligt at se endnu en entusiast komme til.

Mit bedste råd, vil være:
Lav store service, samt tjek godt op på bremser, styretøj og benzinslanger. Den skal både kunne køre, og være sikker at køre i,

Lav rust overfladisk til at starte med. Slibe, spartle, male.

Sørg for at bilen er sikker at køre i, og bo i - og så gå efter at nyde sommeren i den.

TIl efteråret har du lært så meget mere om T3 og alle de små skavanker de gamle damer har - at det er meget nemmere at prioritere opgaverne.

Hellere satse på "det nødvendige" og nyde en skøn sommer, end gå efter "det hele" og ikke nå sommeren.

Og velkommen til -. vi gør vores bedste for at være åbne og rare - på den gode måde.

Gode hilsner

Jens Jakob

P.s Tjek den for rust i midten af de skrå stykker på bagerste tværvange som holder næsen af gearkassen -. det giver en meget god indikator af hvordan standen er.

P.p.s Tjek bærekugler og styrekugler - de er kendtt for at gå - men er rigtig nemme at skifte ((giver gerne guide))

P.p.p.s Tjek bremser for og bag.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline der-bulli

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #5 Dato: 16. April 2012 kl: 14:05:56 »
Tak for de gode tips! Håber at kunne komme til FYN12 og møde nogle af jer!

I har nok ret, jeg må hellere tage det stille og roligt med udseendet, og først og fremmest give den en kærlig hånd i det mekaniske.

Jeg synes den lyder underligt i tomgang og bruger meget benz (lugter også meget af benzin, når den er tændt...)

Er der nogen i Kbh området, der ved hvordan sådan en DG skal lyde og lugte? Før jeg går i gang med at splitte det hele ad... Synes nemlig også den står lidt dårligt i tomgang og ved igangsætning. Har læst mig frem til at karburatoren er meget øm på sådan en kværn.

Men måske hjælper det også, med nye filtre, olie, tændrør osv... :)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #6 Dato: 16. April 2012 kl: 15:47:40 »
Hej og velkommen til. Du har ret mht. karburatoren på sådan en DG. Den skal man vogte sig for, at pille for meget ved. Når den er startet og du står bag bilen skal du lægge mærke til udstødningen: hvis den er kulsort og motoren går dårligt / trækker dårligt KAN det være en hængende nåleventil. Det er set før, og klares i første omgang med et dask fra f.eks. skaftet på en mellemstor skruetrækker lige der, hvor benzintilførslen går ind i karburatoren. Hvis tomgangen herefter bliver sprød og jævn er fejlen fundet og nåleventilen udskiftes meget hurtigt.
Og alt det du nævner med filtre, kabler, dæksel etc. kan KUN gavne økonomi og driftsikkerhed.
Hvis motoren hænger skævt skal du nok lige kigge på ophængene ved motorbøjlen. De holder ikke evigt, men er lette, at udskifte.
Hvis rattet klistrer kan du prøve, at vaske det med salmiakspiritus på en klud ( men det er kradse sager )
DET kan fjerne nikotin og andet fedtet stads.
Og støder du på problemer henad vejen: Spørg løs. Der sidder masser af erfarne folk herinde.
Dit næste jule / fødselsdagsønske: Haynes eller Bentleys manualer. Så skal du nok lære din bil, at kende.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #7 Dato: 16. April 2012 kl: 20:02:44 »
Når et rat ikke bliver brugt klistrer det til, når du begynder at køre i bilen igen bliver det lige så langsomt fint og glat igen. Ved ikke hvorfor, men formoder det har noget med håndfedt eller mangel på samme. (måske kan man give rattet olie eller smør for at speede processen op???)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline der-bulli

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #8 Dato: 24. April 2012 kl: 13:21:52 »
Tak for de gode inputs! Godt med lidt opmuntring, når man helst bare vil ud og køre. :)

@ Dokajønne: Du har helt ret, rattet klister ikke længere...! Underligt...

Er begyndt at skille den lidt ad for at lave service. Følgende så jeg da jeg pillede luftfilter fra hinanden:

Hvad kan det være et tegn på? Studsen til luftfiltret sejlede i benzin og luftfilterkassen i en benzin/olie blanding....

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #9 Dato: 24. April 2012 kl: 19:28:02 »
Det kan sagtens tilskrives to muligheder: Luftfilteret er tilstoppet og så smider den benzinen når den suger, men især en hængende nåleventil vil give anledning til, at den får ALT for meget, at leve af.
Det er ret let, at konstatere som beskrevet højere oppe. Så vil benzinen havne alle mulige steder, så mon ikke fejlen ligger der ?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #10 Dato: 07. Maj 2012 kl: 23:40:47 »
Hej Patrick,

kom du "hel" hjem. tak for kikket i dit motorrum. Du har jo allerede nævnt lidt godter til motoren i din egen huskeliste kan jeg se :wink:

Hinze

Offline der-bulli

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
Har købt T3 camper - projekt / hjælp
« Svar #11 Dato: 08. Maj 2012 kl: 14:00:52 »
Hej Hinze!

Ja - den kører jo bare, den gamle dame. Specielt efter du skiftede det ene tændkabel! Den trak helt uanstrengt og nemt op til de 95-100 km/t. Benzinforbruget virkede også til at være blevet lidt lavere. Skiftede alle tændkabler i går, fandt et sæt på lageret. :) Prøvede at sætte mit nyindkøbte handskerum i bilen, men måtte opgive, det var lige svært nok for en amatør som mig. Da jeg pillede plastikdækslet foran gearstangen af, sprang der tonsvis af ledninger imod mig. Bl.a. fandt jeg ud af at der sidder en alarm monteret i bilen. Hvordan / om den virker ved jeg dog ikke ?



Min huskeliste er blevet meget mindre, følgende er lavet:

- rudelister venstre fordør skiftet
- rotor
- rotordæksel
- tændrør
- tændkabler
- olie
- oliefilter
- luftfilter
- kilerem
- støddæmpere til bagklap
- Smurt alle lister og skinner
- Nye pærer

Følgende mangler at blive ordnet:

- Bagpotte skiftes
- Motorophæng skiftes
- Karburator renses og indstilles korrekt