Forfatter Emne: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(  (Læst 36613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #135 Dato: 26. Februar 2010 kl: 00:16:41 »
Ja den kunne jo ikke starte pga helt tørlagt pumpe og brændstoffilter.. Men efter at den blev tvangsfodret med 3dl diesel direkte ned i pumpen, så sprang den igang. (Tak for gode råd Jarl!)

Den spinder som en mis og lyder blød og lækker. 294dyserne åbner allerede ved 145-150 bar og den er timet 0.90 på jx-pumpen. Under første prøvekørsel trak den fint op til 100, men så var det ligesom den manglede føde derefter (pumpeindstillingen var efter min jx). Den fik en omgang på mængde skruen og trækker nu helt fint op til 120, men endnu bedre i bunden ved lave omdrejninger fra 1700-1800til 2500..Wauaw -sikke en verden til forskel! Den er stadig under røggrænsen. og jeg vil tro at den sagtens kan tåle en kvart mere på mængde-skruen. Men det venter jeg lige lidt med endnu.. (ICICIC)

Er mere end tilfreds med dens præstationer. Nu er det slut med at være afhængig af g-force ved 3500 omdrejninger -den er der allerede ved 2000.. :D

Dejlige flyvske lette 1y-stempler med jx-opsætning er alligevel ret så villige til at stige hurtigt op i omdrejninger. Tror at denne variant giver original AAZ baghjul hehe 8)

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #136 Dato: 08. Marts 2010 kl: 09:22:41 »
En vurdering af plejlstangslejer ønskes.. :?

På billedet ligger de i samme rækkefølge som cylinderne i motoren, dvs den yderst til venstre er nr 1. De øverste er dem over plejlstngen og de nederste er dem forneden.

Ser det slemt ud eller ligner det almindeligt slid?

Der er ingen furer at mærke i dem, men visuelt ser nr 1 og 4 ret slidte ud.

Håber at fotoet er brugbart.

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #137 Dato: 08. Marts 2010 kl: 09:48:35 »
Forøvrigt så må jeg vist hellere forklare grunden til mit seneste indlæg.. :oops:

Efter fire dage med en dejlig 1yturbo som var tæt og ikke røg blåt ved koldstart, og ikke stank af brændt olie fra udstødningsgasserne så skete der et katastrofalt uheld..

På fjerde-dagen taber motoren al sin olie under kørsel. Det gjorde den ved at bundproppen åbenbart ikke var spændt til og havde pludseligt løsnet sig og olien kunne så forlade motoren frit ud på ringvejen i Århus. Jeg havde lyst til at banke min mekanikker med et baseballbat..eller i det mindste smadre hans Skoda.

Jeg får den kørt hjem på et fejeblad. Af med bundkarret og se efter de ovenstående plejlstangslejer og de er nu udskiftet til nye kolbenschmidt.
Der var ingen jern-spåner i bunkarret overhovedet. Og heller intet i oliefilteret. Det skal lige siges at den kørte stille og roligt i bytrafikken uden nogen voldsomme accelerationer og den kørte ca 1km uden olie. Det gav to pift/svirp-agtige lyde fra motorrummet da jeg kørte den til side ..og så at olien blot løb ud af bundkarret.. Efter at den havde stået og ventet på assistance dryppede den ca en sidste liter olie ud. Så helt tom var den ikke.

Vi tjekkede turboen og der var ingen slør i akselen og møllen havde alle sine vinger.

På med nyt olie og ud og prøvekøre den igen. Den går fint ligesom før, trækker på samme måde og turboen har samme lyd som før ag man mærker den på samme måde som før.

MEN.. Den ryger blå ved koldstart, ryger blå ved acceleration når den er kold, og den stinker af olie i udstødningsgassen. Min bagklap er sort af olie-pletter. Det var den overhovedet ikke før uheldet indtraf, så et eller andet er der sket.. :( Spørgsmålet er om det er turboen eller motoren (tænker evt stempelringe..)

På onsdag tager jeg en kompressionstest på hver enkel cylinder. Hvis den ikke giver nogen tydelige indikationer på årsagen til olieforbruget så skifter jeg turboen ud med en på hylden som har kørt uden problemer. Så må jeg se om det giver nogen løsning...

To kokke fordærver maden sommetider.. Og det med at holde gejsten oppe til kl lort om natten med de store Hancock når man skruer i motor, er ikke altid lige sagen.. Det kan resultere i banale forglemmelser med en katastrofal følgevirkning..  :roll:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #138 Dato: 08. Marts 2010 kl: 10:33:17 »
Surt !

Det ligner ikke normalt slid.
Alm. slid er mere ensartet, i hvert fald på de motorer jeg skruer på.
Ser ud til de har været varme !?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #139 Dato: 08. Marts 2010 kl: 10:37:23 »
... med ensartet mener jeg at overgangen mellem de områder der er slidt på lejet og det som ser "god nok" er mere flydende.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #140 Dato: 08. Marts 2010 kl: 11:22:20 »
Tak for input.

Ja nr 1 og 4 ser ud til at have været varme. Det må vel skyldes friktion grundet mangel på smøring.. :?:

Hvis stempelringene har taget skade, kan jeg så aflæse det ud fra en kompressionstest? Eller er det blot et skud i tågen at give dem skylden for olieforbruget?

Ps, det er ikke blot "surt" -det er mega PINLIGT..!  :oops:  :oops:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #141 Dato: 08. Marts 2010 kl: 12:02:47 »
Hej Pawel

Ja, de har "haft varmen". Heldigvis er det ikke så slemt, at der kan forventes skader på sølerne på krumtappen, og heller ikke så slemt, at der er skader længere oppe - cylindre, stempler.

Hvis jeg var dig, så ville jeg polere krumtapsølerne med vandslibepapir korn 2000 eller 1600 mhp. at fjerne eventuelle fastbrændte blødmetalklumper fra lejerne. Så ville jeg spule smørekredsen igennem med ren diesel, og så samle dyret igen.

Jeg er fortrøstningsfuld efter at have set dette.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #142 Dato: 11. Marts 2010 kl: 10:34:54 »
Jeg sov mere roligt i nat pga følgende:

I går fik jeg kompressionstestet min motor og jeg er nu ikke længere så bange for at stemplerne havde taget skade af mit havari.

De blev testet i følgende rækkefølge:

Cyl 4: 30.5 bar, 3: 29bar, 2: 29.5bar, 1: 31bar.

Ved tilsætning af 10ml motorolie i hver cylinder steg barene meget voldsomt, så det tolker jeg til at min top osse har det godt.

Derpå blev turboen taget af og der var en masse olie på udstødningssiden mod forrør. En anden turbo blev sat på, og bilen ryger ikke længere blå ved koldstart og acceleration. Så jeg håber at det altså var turboens skyld at den smed så meget olie ud af udstødningen. -Og bilisterne bagved holder ikke længere 100meters afstand til mig.. :lol:

Når jeg stikker næsen ned til udstødningen og snuser til røggassen, så lugter den igen som den skal. -Man bliver "lidt" sær af at køre t3 med turbo.. Sikke et syn det må være at betragte en bilist som stikker næsen til udstødningen, snuser mistænksomt og derpå smiler veltilfreds! :roll:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #143 Dato: 11. Marts 2010 kl: 21:57:19 »
Dejligt at høre Pawel! Det havde været ubærligt, hvis den skulle være død allerede.

Se sådan på det: Du har fået et wake-up call. Nu er det tid til at overveje, om man har gjort, hvad der kan gøres for at sikre en problemfri sommerferietur for familien. Når du kigger ned i motorrummet, er der så nogle genstande - her tænker jeg særligt ting på undersiden af udstødningsmanifolden - som man kan komme til at fortryde, når man har presset den lige rigeligt ned over Autobahn'en ? ;-)

Fik jeg fortalt, at jeg lige har lejet sommerhus i de helt høje alper - i sikker forvisning en moderat motortemperatur hele vejen op. - Jeg tror i øvrigt snart, at jeg piller den latterlige oliekøler af. Hvorfor skal man have sådan noget dallerværk til at hænge og dingle? ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #144 Dato: 11. Marts 2010 kl: 22:12:11 »
SKoda? Hancock? Nordjylland? Syd for Skørping?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #145 Dato: 20. April 2010 kl: 23:20:04 »
Sølvpilen var et smut til østfronten og tilbage.

På vej ned læsset med vinduespartier og gearkasser, på vej herop med 1tons byggematerialer, fire gearkasser, to stk motor, en masse polsk plastik osv.. Dvs voldsomt overlæs -men det gik. :D

Jeg har fået købt en 1z motor dernede til min bluestar. Den er gjordt næsten klar til at komme i en t3, bla med en hybrid-dieselpumpe (1.9aaz-pumpe med jx-pumpetop). Jeg søger nu et råd om hvordan man får monteret nogle dyserør på. TDI-dysernes gevind er større end dem fra aaz/1y/jx, så hvilke dyserør skal jeg have fat i?? Eller kan man gøre noget ved tdi-dysernes toppe så et almindeligt jx-dyserør kan passe på dem? :roll:

Jeg glææææder mig til at få den bluestar på vejen snart.. juhu!! :D  :D

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #146 Dato: 21. April 2010 kl: 21:40:19 »
Citat fra: "Jarl"
Dejligt at høre Pawel! Det havde været ubærligt, hvis den skulle være død allerede.

Se sådan på det: Du har fået et wake-up call. Nu er det tid til at overveje, om man har gjort, hvad der kan gøres for at sikre en problemfri sommerferietur for familien. Når du kigger ned i motorrummet, er der så nogle genstande - her tænker jeg særligt ting på undersiden af udstødningsmanifolden - som man kan komme til at fortryde, når man har presset den lige rigeligt ned over Autobahn'en ? ;-)

Fik jeg fortalt, at jeg lige har lejet sommerhus i de helt høje alper - i sikker forvisning en moderat motortemperatur hele vejen op. - Jeg tror i øvrigt snart, at jeg piller den latterlige oliekøler af. Hvorfor skal man have sådan noget dallerværk til at hænge og dingle? ;-)


hvis det er noget dallerværk der alligevel skal af , har du vel en fornuftig pris på det til den tid
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX