Forfatter Emne: pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(  (Læst 36612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #30 Dato: 30. Juni 2009 kl: 22:00:06 »
Efter at have tjent ganske upåklageligt de sidste tre års tid og kørt ca 120-130 000 km så stod min kkk turbo altså af i dag i sommervarmen.. :?

Den har ikke tidligere været våd af olie, og har heller ikke resulteret i olieforbrug eller sortplettet bagklap.. Der hvor den holdt i dag var der heller ikke oliepletter, men efter at have trillet stille og roligt ned til stranden (ca 10km) og slukket motoren kunne jeg lugte olie da jeg stod ud. Bagklappen var ret sortplettet og olien dryppede ned fra turbohuset.. Kunne osse se sporet efter mig selv på vejen.

Olierøret til turboen er intakt, og returrøret er osse intakt.. Den piftede heller ikke usædvanligt. Men den havde nået at spise en lille liter olie på de ti kilometere.. :shock:

Nu ryger den hjem med falck og så må der kigges på turboen i morgen.. Men er der nogle teorier/bud på hvorfor det pisser med olie? Er det mon samme tilfælde som med mølles turbo forleden??

Heldigvis er anden ok turbo med påmonteret forrør lagervare på hylden..

Så må vi se hvordan de dejlige bolte, som holder turboen fast til manifolden, opfører sig.. Kan næsten høre knækket allerede.. :twisted:

Og ihh hvor jeg glæder mig til at komme en 1y i bluestaren!!  8)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #31 Dato: 01. Juli 2009 kl: 00:12:11 »
Spontan og uprovokeret turbodød er ikke almindelig. Er du 1000% sikker på, at det ikke er et rør, en omløber eller noget andet "udvendigt"?

Nå - WTF - så får du jo lejligheden til at lave sølvpilen til en levedygtig sauger også...  8)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #32 Dato: 01. Juli 2009 kl: 18:05:13 »
..nej jeg var ikke 1000% sikker på et intakt rør i aftes.. jeg var 120% udkørt efter en dag på taget i varmen.
Dagens skruning gav det svar at det altså var et lille knæk på olierøret til turboen som fejlede. Det var et held at jeg ikke havde kørt mere end de få kilometere til stranden.. Ellers havde den jo smidt al olien og......
Nå, men heldigvis lå der et nyt rør på lager fra jan påske (tak til hans nordjyske salgsargumenter sidst jeg var deroppe  :wink: )

Men inden vi havde opdaget hvad fejlen var, så nåede vi at sætte en anden turbo på..hmm :oops:  Så nu kører jeg med en anden brugt jeg ikke har prøvet før.. Den ser ud til at virke ok, og tak til djursland for lån af turbotryk-måleren. :wink:  

Så må vi se hvor længe jxeren holder til den nye turbo.. :lol:

Djursland

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #33 Dato: 01. Juli 2009 kl: 19:28:02 »
Citat fra: "pawel"
. og tak til djursland for lån af turbotryk-måleren. :wink:  

Så må vi se hvor længe jxeren holder til den nye turbo.. :lol:


det var så lidt skulle det være en anden gang

Mvh Djurs  :lol:  :lol:

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #34 Dato: 02. Juli 2009 kl: 13:26:38 »
@djursland -Var det synsbedrag eller kneb du en lille tåre da du så en kørende t3 på vej ud af din gårdsplads?? :lol:

En lækker dieselkonvertering du ellers har udført på din xantia.. Nice! :wink:

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #35 Dato: 04. August 2009 kl: 11:08:48 »
Sondag aften var der afgang fra aarhus, og tidlig morgen i gaar passerede jeg den polske graense. De sidste kilometer synes mig en stank af raaddent sovand blive mere og mere intens. Jeg taenkte at det sikkert var Oder-flodens delta som foraarsagede lugtgenerne, men det skulle ret hurtigt vise sig at vaere en lugt af batteri-syre som fordampede..

Saasnart jeg krydser graensen saa lyser olielampen meget kraftigt.(den havde jeg naevnt engang men den havde saa ikke lyst i et par uger) Sekunder efter lyser instrument panelet op som et kraftvaerk, alle advarselslamper lyser helt vildt, puff og lyset paa bilen gaar ud, motoren saetter ud, og mens jeg ruller i rabatten saa ser jeg rog komme op fra instrumentbraettet! Shit! :shock:  

Jeg bremser og flaar straks plastikbeklaedningen af for at finde rogkilden.. Men den foretog sig. Imens vaagner Waldemar som ellers havde snorksovet hele vejen derned, og sporger "Hvorfor holder vi i skoven far? Hvorfor lugter her saa grimt?"..og jeg fristes til at svare ham at det blot er polsk syreregn fra minerne som faar skoven til at lugte.. :idea:  (nej, han fik sandheden om bilen.. :? )

Efter en masse bovl med bugsering osv er den nu paa vaerksted. El-mekanikeren paastaar det nok var generatoren som var lobet lobsk, og saadan een kan saa spytte 60volt ud i systemet (er det sandt?)

Batteriet er lidt smeltet, alle paererne er sprunget, ledningerne ser ok ud, men vides ej med sikkerhed endnu.

Jeg skulle jo videre til familien, saa sidst paa dagen lejede jeg en bil for at komme de 200km hjem. Og jeg hader den bil! (fiat panda) Og jeg hader at solvpilen staar 200km vaek, og jeg er en skovl til strom.. :?

Sikke en start.. :(

Ellers er her mange storke.. -saa dejligt.. :?

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #36 Dato: 04. August 2009 kl: 13:38:34 »
En generator kan løbe løbsk, men det er nærmere batteriets  opgiven der har fået generatoren til at løbe besærk, og ikke generatoren der har ødelagt batteriet (i første omgang) , 60volt.......bum bum......den kan i hvertfald sagtens fise hele elsystemet af i vognen. Lækkert at du nu har fantastisk mulighed for at få renoveret hele ledningsnettet (hvis man nu skal lede efter noget positivt)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #37 Dato: 04. August 2009 kl: 18:21:05 »
Har faktisk hørt om en generator der leverede 72 volt ud, men det er vist heldigvis sjældent. Hvor er du henne i Polen ?
Vi tager derned om små 14 dage, og holder en uges ferie i Stettin.  :D

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #38 Dato: 05. August 2009 kl: 11:11:16 »
Smaa fremskridt i processen..

Generatoren er renoveret, batteriet er nyt, nye paerer, nye relaerer, ny magnetventil paa pumpen, nye gloderor.

Da gloderorene blev taget ud, lignede spidserne naermest smeltet plastik.. Nu er der frygt for at der kan vaere noget som er smeltet ned i forkammeret..eller ovenpaa stemplet.. Er det sandsynligt, og hvis ja hvilke konsekvenser kan det have?? Og saa kommer jeg til at taenke paa en god ven som fortalte om afmonteringen af traege gloderor paa en mercedes.. Da de ellers var lose men ikke ville ud, fik han et tip om at torne motoren, saaledes at de naermest blev skudt ud af stemplets kompression.. Skal man forsoge det samme her i situationen inden man propper de nye gloderor i??

@aran, jeg er i midten af Polen, omkring byen Poznan. Planen er at drege ned i bjergene i Slovakiet paa fredag.. -hvis t3en kommer paa banen.. :?

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #39 Dato: 05. August 2009 kl: 13:28:51 »
Lige præcis topstykket er jo vant til varme jeg tror slet ikke at sådan et lille gløderør kan banke temperaturen op på noget der bare minder om jx-driftstemperatur. Om så det fik en megavolt
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #40 Dato: 05. August 2009 kl: 13:50:23 »
Helt enig. Og motoren skal såmænd nok æde lidt smeltet gløderør uden at hoste.

Til gengæld er det super vigtigt, at du tjekker alle forbindelser mellem generator, batteri og stel, for årsagen til at en generator løber løbsk, er at den på en eller anden måde kommer til at arbejde uden forbindelse til batteriet. Og hvis spændingsregulatoren ikke allerede er gået op i røg, så tag også lige at skifte den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #41 Dato: 05. August 2009 kl: 13:58:47 »
spaendingsregulatoren er udskiftet nu paa generatoren.

Motoren er opstertet og den korer uden at hoste.

Men der er en del problemer med selve instrumentbraettet.. ingen vand og braenndstofmaaling, ingen omdrejningstaeller.. Der skal nyt instrument-braet til, men det ligger altsaa paa hylden 1000km vaek..

Jeg skal op og hente bilen 200km vaek og det bliver sgu spaendende..

Ps. Er der nogen som skal have hjembragt en en ny ky-potte til 300kr og nyt ky-forror til 300kr??

Mølle

  • Gæst
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #42 Dato: 05. August 2009 kl: 14:12:55 »
Det bliver da spændende, om skidtet kører. Det skulle så være mærkeligt, om ikke du på din færd rundt kommer forbi en lokal slagter, som har et instrumentbræt liggende.

Jeg aftager meget gerne et sæt KY-udstødning.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #43 Dato: 05. August 2009 kl: 15:11:59 »
Og hvis du har flere på hånden, så nupper jeg også gerne et sæt forrør+udstødning til KY.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
pawels sølvpil og bluestar -sølvpilens endeligt :-(
« Svar #44 Dato: 05. August 2009 kl: 18:00:09 »
Og jeg tager da også gerne et sæt KY potte og rør, hvis du har plads i bilen.  :D

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.