Forfatter Emne: Sika renoveringsprojekt  (Læst 7114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
Sika renoveringsprojekt
« Dato: 24. Maj 2010 kl: 17:51:19 »
Som de fleste deltagere på fyn ved selvsyn kunne konstatere, skal der laves lidt overflade-arbejde på min nye Sika. Derfor overvejer jeg pt. hvilket værkstøj jeg "bliver nødt til" at fremskaffe.

Jeg har allerede en rimelig størrelse kompressor, så jeg tænker at anskaffe lidt luftværktøj til rust-slibe-projektet.

Nedenstående er hvad jeg lige umiddelbart havde tænkt at jeg skulle starte med.

Sandblæse-pistol - har set nedenstående hos Harald Nyborg til kr. 168,-

Minisliber og excentersliber - HN har et sæt med div. værktøj, har jo ikke andet end en blæsepistol :roll: til kr. 898,-

Og så vil jeg lige høre om jeg har fat i den lange ende vedrørende fremgangsmåde.... eller om jeg er helt ved siden af:

Der slibes helt ned til metallet (der hvor der er rust) og så gælder det om at få lukket for iltning hurtigst muligt. Dette gøres ved dels at grunde og derefter male stedet. Hvis der skal spartles, spartles der inden grunding (men hvad så med slibning ?? grundes der før og igen efter der er slebet?)      
Og hvor fint skal der slibes inden der er kar til maling (Det skal lige siges at der bliver rulle-malet)

Gode ideer og tommelfingerregler er yderst velkomne  :D

Kkrogsgaard

  • Gæst
Sika renoveringsprojekt
« Svar #1 Dato: 24. Maj 2010 kl: 18:03:40 »
Jeg vil tro det er fint til Hobbybrug, med streg under hobby. Du skal ikke blive skuffet hvis det ikke holder hele projektet igennem, men på den anden side, hvorfor skulle det nødvendigvis gå i stykker.

Prisen er jo god og det kan ikke sammenlignes med proff udstyr, Go for it ;-)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Sika renoveringsprojekt
« Svar #2 Dato: 24. Maj 2010 kl: 18:08:27 »
I stedet for den lukkede sandblæsepistol, bruger jeg den type hvor der bare er en slange med et rørstykke som man stikker ned i en sæk sand.
Den lille beholder på den viste pistol, får du tømt på ingen tid.
Ellers er fremgangsmåden : slibning/sandblæsning - spartling - slibning, korn 240 er ok til rullemaling - grunding - evt efterslibning med korn 320 - lakering.
Sliber du igennem grunderen med efterslibning, skal der grundes igen.
Er det til højglans helt glat sprøjtelakering, skal du op i korn 6-700, men tvivler på at det er nødvendigt på sikaen....  :wink:
Inden fugning af pladesamlingerne skal du som minimum grunde først.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sika renoveringsprojekt
« Svar #3 Dato: 24. Maj 2010 kl: 18:19:08 »
Samme her: En slange ned i sandsækken, men til mindre områder er den med beholder sikkert helt fin.
Hvis der er meget overflade rust, og du ikke sandblæser, kan en roterende stålbørste på en boremaskine være en god ting evt. fulgt op med en gasflamme, så du ikke lukker fugt inde. gerne et tykt lag grunder (man kan hurtigt slibe hvis det skulle løbe ) og så godt gennemtør inden lakering.
Fuger bør kradses godt ud med f.eks. en tilslebet nedstrygerklinge e.l. og igen: Godt med grunder ind i revnerne, inden fugemassen - også kendt som Fru Madsen.
Held og lykke med projektet....

Bo

  • Gæst
Sika renoveringsprojekt
« Svar #4 Dato: 24. Maj 2010 kl: 18:27:22 »
Det er så den her i bruger ??

Og hvad fuger, spartler og grunder i med?? Noget der er bedre end andet ?? (Det er der jo nok)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Sika renoveringsprojekt
« Svar #5 Dato: 24. Maj 2010 kl: 18:49:15 »
Fuger : mange muligheder, men kig efter temperatur-anvendelsesområde eks. -20 til + 70 grader, og det skal kunne overmales med netop den lak du bruger, spørg helst der hvor du køber lakken.
Spartling : en god to-komponent, igen mange muligheder, men husk at de fleste glasfiberspartler er til at lukke huller med og IKKE til let/fin spartling, da der let kommer små luftbobler i tynde lag glasfiberspartel.
Grunder og lak : en ren religion, selv bruger jeg 2-komponent fra prof. lastvognslakérer, men mange bruger Esbjerg maskinemalje når det er til rullelakering.
Sandblæsepistol : nu har du kig på det rigtige..... indvendig og i mange kroge sidder beholderen i vejen på den anden model.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sika renoveringsprojekt
« Svar #6 Dato: 24. Maj 2010 kl: 19:24:50 »
Tror du skal kikke rigtig godt efter på din kompressors ydelse og hvor mange l/min dit værktøj kræver og gang med 1½. Trykluft er rigtig krævende, så mega kompressor eller maaange kedelige pauser.

Hinze

Bo

  • Gæst
Sika renoveringsprojekt
« Svar #7 Dato: 24. Maj 2010 kl: 20:13:55 »
Den yder 220 liter/min. det er måske lige i underkanten, men skulle være godt nok til Harald skrald værktøjet. Vi er jo stadig på hobbyplanet  :wink:
Og pauser er jo til en kold håndbajer og en Kings  :D

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sika renoveringsprojekt
« Svar #8 Dato: 24. Maj 2010 kl: 20:48:51 »
Citat fra: "Bo"
Den yder 220 liter/min. det er måske lige i underkanten, men skulle være godt nok til Harald skrald værktøjet. Vi er jo stadig på hobbyplanet  :wink:
Og pauser er jo til en kold håndbajer og en Kings  :D


Hvor står tank er der på, jeg er ked af sige det, men det er alt for lidt til vinkelsliber, boremaskine, den kan nok godt bruges til en slagnøgle og sømpistol.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Sika renoveringsprojekt
« Svar #9 Dato: 24. Maj 2010 kl: 21:13:11 »
Hvad siger tommelfingerreglen omkring l/min og tankstørrelse?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sika renoveringsprojekt
« Svar #10 Dato: 25. Maj 2010 kl: 19:33:08 »
Kender ikke lige de generelle retningslinier. Mit valgsprog er så stor som mulig - og dvs. et kompromis mellem min drømmekompressor ( Steenhøj 3 cylindret ) og så den gamle stædige sa... der står gemt bag et mindre bjerg af døre og skærme, hvor pressostaten har kapituleret, så jeg pt. benytter en af de små encylindrede, der taber pusten bare ved synet af en blæsepistol. Men når ellers den kører,  har den store en tank på 150 liter og 2 cylindre.  Hvor meget den leverer pr. minut kan kun besvares med "nok", for jeg ved det ikke, men hidtil har den kunnet følge med.
Men hvis kompressoren leverer 220 liter pr. minut må den kunne fylde tanken relativt hurtigt ? Så tror jeg ikke pauserne bliver så  u e n d e l i g e  som med de små encylindrede, og man kan jo altid håndslibe og grunde lidt, mens kompressoren "får pusten" igen.  :lol:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sika renoveringsprojekt
« Svar #11 Dato: 25. Maj 2010 kl: 21:12:58 »
Her er en  grafik fra Harald N - som f.eks luftnøgler hedder min 4hk kompressor:

Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Sika renoveringsprojekt
« Svar #12 Dato: 26. Maj 2010 kl: 07:43:14 »
Og det kan man ikke bruge til hujende fis.
Det er fedt at have luft nok, har man ikke det må man have tålmodighed nok, en stor tank kan hjælpe lidt på det.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sika renoveringsprojekt
« Svar #13 Dato: 26. Maj 2010 kl: 08:19:34 »
Jeg har en 4hk, med 100 liter tank (LT100 fra Harald), med 8bar på en lille vinkelsliber går der ikke mange minutter før den er træt; temmelig irriterende, sååå jeg bruger elektrisk til vinkelsliber og boremaskiner. Den kan klare sømpistoler og luftnøgler.

Hinze

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sika renoveringsprojekt
« Svar #14 Dato: 26. Maj 2010 kl: 12:06:33 »
jeg har en 5,5hk med 150l tank, den har aldrig tabt pusten til det jeg bruger den til, men med de små hurtigslibere går der ik længe før den kører næsten konstant, det er noget der tar noget luft.
jeg har planer om en ekstra tank, men den er klart anbefaleses værdig, findes os med 200l tank.

ps. gå efter en 2cyl, hvis du vil have over 8bars tryk.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D