Forfatter Emne: Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring  (Læst 20804 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #15 Dato: 23. September 2007 kl: 23:21:25 »
Alt det du skriver Jarl, det er jeg med på.
Jeg kan bare ikke helt forstå hvordan man så stadig kan styre lang, kort og positions lys, nå man ikke bruger det oprindelige ledningsnet.

Styrer det kun relæerne, der så kun styrer strømmen?

Jeg mener: Relæerne sidder for enden af ledningerne fra lysarm og lyskontakt, ude ved lygterne, hvor den oprindelige strøm så kun styrer magneten i relæerne?
SÅdan at monsterkablet ikke har direkte berøring med de oprindelige kabler og kan løbe frit videre til lygterne via relæerne?

Jeg skal bare lige kunne se setuppet for mig.

Men vi må lige vende tilbage en dag over noget pils, så kan jeg nok nemmere komme ind på hvad jeg ikke helt er med på.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #16 Dato: 24. September 2007 kl: 10:42:44 »
YES my boys! Du er ved at ha`fat i den!
Du benytter kun det oprindelige ledningsnet til, at styre relæerne med. Du skal selvsagt stadig kunne blænde op og ned, og have fjernlyskontrollen med, og som Jarl så rigtigt skriver: Kunne slukke lor... når du holder stille. Ellers er det ligesom fidusen går af det hele.
Vores lokale bilinspektør guru har en forkærlighed til sikringer på den slags, og det er han næppe ene om, så husk endelig sådan en på ledningen fra batteriet til relæet / relæerne.
Og husk også ordentlig stelforbindelse til både det ene og det andet. De der små tynde snore bilen er født med er ikke meget bevendt, så sæt noget ordentligt på, og gerne i brun, så er det lidt lettere, at gå til hvis der opstår problemer undervejs.
Det kan godt betale sig, at bruge en halv time mere på, at lave alle samlinger og gennemføringer ordentligt. Det er nu en gang sjovest hvis det hele virker - og bliver ved med det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #17 Dato: 24. September 2007 kl: 11:03:02 »
hvor er de 4 sikringer og relæer placeret?
i en vandtætkasse bag lygterne, eller over centralsikringsboksen ? eller et helt 3. sted ?
Mvh. Casper

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #18 Dato: 24. September 2007 kl: 12:32:14 »
Sikringerne er placeret ved batteriet. Relæerne er monteret under sikringsboksen, og de svære kabler er ført op langs plastikdækslet midt i vognen, hen over ratstammen og forgrenet herfra til hvert relæ.
Kablerne til lygterne er ført ud i førersiden, og løber tværs over fronten i et plastrør - selvsagt bag gitteret.
Jeg benytter to styks "svævesikringer" men der kan sagtens sættes en eller anden sikringsboks på siden af batterikassen under passagersædet.
Det bør bare være i umiddelbar nærhed af batteriet.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #19 Dato: 24. September 2007 kl: 14:59:44 »
ok, man kun vel også godt bare sætte dem lige før relæerne ? på en diesel sidder batteriet jo i motorummet, så det er lidt nemmere tilgængeligt hvis sikringerne sad sammen med de andre
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #20 Dato: 24. September 2007 kl: 16:36:23 »
Ja, det kan man, men er der nu en gennemføring der kortslutter ledningen, så er det smartere at sikringen sidder lige ved batteriet og knalder end at sikringen sidder efter der hvor kortslutningen sker og  hele bilen bliver et stort elektromagnetisk felt.

Djursland

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #21 Dato: 24. September 2007 kl: 16:40:36 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
og  hele bilen bliver et stort elektromagnetisk felt.


hade det så bare været det eneste der ville ske ville det ikke være slemt

nej det der sker er BRAND i bilen

så derfor som sagt før så skal sikringerne side ved batteriet

Mvh Djurs  :lol:

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #22 Dato: 24. September 2007 kl: 16:59:34 »
Og hvorfor har VW så valgt en anden model ?
Mvh. Casper

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #23 Dato: 24. September 2007 kl: 17:06:27 »
OG. Når i så leger med så store/tykke ledninger, så husk at sikringen skal svare dertil, altså springe før ledningen brænder.

Forbrugt effekt / Volt = Amp.
1½ Kvadrat = 15,5 A
2½ Kvadrat = 21 A
6 Kvadrat = 40 A
10 Kvadrat = 50 A
16 Kvadrat = 63 A

Frit fra en Kollegas hovede.
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #24 Dato: 24. September 2007 kl: 17:53:52 »
@Casper - det er en af bilentusiastens store spørgsmål :lol:
Men jeg kender desværre ikke grunden, andet end at på det tidspunkt de opfandt deres system, vidste de ikke bedre. Og man laver jo ikke om på noget i vw hvis det virker nogenlunde :lol:

ex.vis.
Varmeapparatet i en golf 2 fra 85 er det samme som sidder i en ny audi A4 :lol:

Mads-kaa

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #25 Dato: 24. September 2007 kl: 19:14:46 »
to elektriske fingerregler (hedder det det?):

1.Sikringer dimensioneres normal til den dobbelte værdi af den strøm der bliver trukket igennem dem.

2. sikringer placeres normalt så tæt på batteriet som muligt - årsag: Hvis strømpen på kablet gnaves over, skal sikring helst springe før batteriet nedsmelter!

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #26 Dato: 24. September 2007 kl: 20:04:43 »
Tak Mads. Skønt med faktuel viden!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #27 Dato: 26. September 2007 kl: 23:12:03 »
Hej Jarl
Jeg talte med "4x4" om dit setup, han mener at du kommer til at skifte pærer lige så ofte som du skifter olie. Tommelfingerreglen er at halogen pærers levetid halveres hvergang spændingen stiger 0,5V. Bruger du særlige pærer ?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #28 Dato: 27. September 2007 kl: 08:37:01 »
Jeg bruger H4 80/100 W i de yderste lygter og H3 55 W i de inderste.

Klart springer pærer lettere ved højere spænding.

Men - stort set alle nyere biler - bl.a. min Astra, 99% af alle dem, jeg piller ved på skolen samt formentlig din Skoda har relæstyring af forlygterne - netop for at undgå det tidligere beskrevne dramatiske spændingstab.  

Dvs., at nu er det faktisk spændingsrelæet på generatoren, der afgør spændingen på mine forlygter og ikke et mere eller mindre tilfældigt og af ir og dårlige kabler bestemt tab i systemet. Mit spændingsrelæ er giver 14 V og når tabet til batteriet er medtænkt har jeg en spænding på 13,2 - 13,5 ved sikringsboxen. Denne spænding anser jeg ikke for kritisk for lamperne - snarere har jeg bragt min bil til det spændingsniveau, som hovedparten af biler på landevejen har. Og samtidig kan jeg så fornøje mig over at min kontakt ikke længere fungerer som supplerende varme apparat
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Stetter

  • Gæst
Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring
« Svar #29 Dato: 27. September 2007 kl: 14:53:10 »
Fin diskution om godt lys  :D

Hvis man befinder sig i den dovne ende af arbejdsvillighedsskalaen, så kan man købe et færdig sæt hos biltema (Ohh du store gude butik).

Jeg vil selv have et sådan monteret i min bil inden vinter...

Link:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=75847

Blot en hjælp til de dovne, eller hvad man nu måtte være..

MVH Mads
Doven elektriker med gammel VW Golf