T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Holger efter 22. August 2010 kl: 20:31:16
-
Ja jeg ved godt at overskriften er selvmodsigende, men alligevel:
Tænkt eksempel nr. 1:
Hvis man importerer en T3 fra tyskland og vil have den på hvide plader er afgiften så ca. 10-15 000,-?
Hvis man senere skifter motor fra f.eks. 1,6 TD til DJ skal der vel igen betales et lignende beløb? Skal der betales afgift bare for at skifte fra diesel til benzin, eller er det effektforøgelsen man skal betale for?
Hvis man gør det hele ad én gang skal man så lægge tallene sammen, eller kan man "nøjes" med at betale de 10-15 000,-( altså rabat hos Skat?)
Tænkt eksempel nr. 2:
En doka mandskabsvogn der skal ændres til alm. gulplader skal der vel også betales afgift ca. 3000-,?
Hvis den senere skal ændres til hvideplader er det vel igen 10 000,-?
Ændring fra1,6 TD til DJ?
Hvis man gør det hele ad én gang???????????
Tallene jeg bruger er stort set grebet ud af luften og mit indlæg går kun på om man kan spare afgift ved at gøre de nævnte ting ad én gang.
Mvh. Holger.
-
Jeg mener ikke, at det er forbundet med afgift, at ændre fra diesel til benzin. Men bilen skal godkendes med ændringerne, så vægtafgift m.v. bliver korrigeret. Hvis du overholder 20 % reglen ( målt i DIN hk ) ud fra den motor bilen er typegodkendt med, vil der ikke blive bøvl i så henseende.
-
Aran: Det du siger er som jeg havde forventet, men det er den samme typegodkendelse om det er en JX eller en DJ så synsmanden siger det er ok, men hvad med skat?
Mvh. Holger.
-
helt enig i betragtningen, ved import skal der selvfølgelig betales til DJ. Alene salgsargumentet og nytteværdien senere er alle pengene værd.
Hinze
-
Og så synes jeg at have læst et eller andet sted at alle T3'ere (var det evter modelår 86) er typegodkendt til 112 Hk og at det er det de 20% skal regnes ud fra...
-
Interessant. Jeg talte med Skat og skrevmed Skat for et par år siden. Der var de meget obs på at de 20% skulle beregnes i.ft. den motor bilen var blevet indregistreret med (den pris der var beregnet registreringsafgift af.)
Deres argument?
Ellers kunne man jo købe den billige motorvariant, betale afgift af den billige motor, og så lægge den store motor i, og dermed unddrage sig den fulde afgifsberigtigelse.........
Nu aner jeg så ikke hvorhenne man kan se hvaffen størrelse motor en bil er blevet afgiftsberigtiget med første gang....
/JJ
-
Hvis jeg har forstået det i siger rigtigt, så kan man uden at betale afgift putte en DJ i en bil der er født med JX. Typegodkendelse nr S04682-00 omhandler begge motorer? (Evt. DJ + 20%?)
Mvh. Holger.
-
Og så synes jeg at have læst et eller andet sted at alle T3'ere (var det evter modelår 86) er typegodkendt til 112 Hk og at det er det de 20% skal regnes ud fra...
Jeg har også hørt om det, men om nogen kan finde det på skrift tvivler jeg på. Hvis det dokument findes, er det guld værd
, og der vil ikke gå længe før alle danske T3ere kører rundt med 130 hk bensinmotorer, incl. min egen. :shock:
Tony
-
Det er et "sjovt" regne stykke! For hvis man forestiller sig man skifter motor, og moteren man sætter i, kommer fra en dansk donerbil.... Så kommer motoren jo fra en bil som er belagt med afgift en gang??? Kan skat så kræve afgift engang til???
-
Nej det ville næsten være for godt til at være sandt.
Tilbage til mit egentlige spørgsmål: Eks 1, sparer man afgift ved at lave motorændring samtidig med import fremfor ad to gange?
Eks 2, sparer man afgift ved at lave motorændring samtidig med at gå fra mandskabsvogn til hvideplader?
Mvh. Holger.
-
Det er et "sjovt" regne stykke! For hvis man forestiller sig man skifter motor, og moteren man sætter i, kommer fra en dansk donerbil.... Så kommer motoren jo fra en bil som er belagt med afgift en gang??? Kan skat så kræve afgift engang til???
Det kan de gøre mange gange af samme bil, ovenikøbet uden at skamme sig over det....
Tony
-
Nej det ville næsten være for godt til at være sandt.
Tilbage til mit egentlige spørgsmål: Eks 1, sparer man afgift ved at lave motorændring samtidig med import fremfor ad to gange?
Eks 2, sparer man afgift ved at lave motorændring samtidig med at gå fra mandskabsvogn til hvideplader?
Mvh. Holger.
1. jeg tror du sparer ved at ordne det hele på en gang, prisen svinger ikke meget om de er på diesel eller bensin
og da bilerne bliver vurderet efter stand, er der ingen grund til at komme møllen igennem 2 gange.
2. Du risikerer bare at komme til at betale afgift på bilen 2 gange hvis du ikke gør det samtidigt.
Den først betalte afgift ser de helt bort fra når bilen ikke bliver vurderet højere end ca. 40.000,-
(gammelt beløb som sikkert er blevet reguleret op)
Tony
-
Er der ikke et mindste pris for at aktivere skat?
Prøv at ringe og hør hvad de vil anbefale dig, men tror også det er bedst at gøre det på en gang!
-
Tak for hjælpen allesammen. Som jeg skrev i indlægget er det tænkte eksempler, men det kan jo hurtigt blive aktuelt.
Mvh. Holger
-
Iflg mail fra VW med en typegodkendelse S 4813, står der, at et JX chassis fuldt ud "magter" en DJ motor..
Dog skal man vare opmærksom på sine bremse størrelser..
Iflg synshallen skal man dog betale afgift, når man øger motor størrelsen med mere end 20%..
Er der nogen, der ca ved, hvad det beløb er..???
Er også i overvejelse om en ABS motor..
-
Iflg. Fstyr egen hjemmeside tager de udgang i største motoreffekt og hvis din typegodkendelse siger at det er en DJ som chassiet tilsvarer må det jo være 112 Hk hvis den er fra efter 1986 og derved med de store bremser.
-
Tja, gid det er så vel..???
Men synshallen siger, at idet jeg vil øge de 70 hk med mere end 20%, skal de videregive det til SKAT,
og derfor en mer afgift..??
-
Der er forskel på typegodkendelse og 2+% forøgning, og "Afgiftsberigtigelse".
Det ene er teknik (ka den klare det), det andet er grunkerbunkeren (Er der afgiftsberigtiget.....)
-
Det tekniske er der jo styr på med S4813..
Men ka godt tænke mig, at vide om man skal smide 3000, 7000kr eller ???
For så kan man måske godt nøjes med en AAM motor på 75 hk..??
-
Men synshallen skal jo også tage udgangspunkt i de 112 hk som bilen er godkendt til og derfor er det ikke over de 20% ?!?
-
Iflg synshallen blir det påført min regattest, at bilen er synet og godkendt med konstruktive ændringer ( ABS motor 90 hk )
og det vil udløse en mer afgift; når jeg har fået den om reg..
Men om synshallen har helt styr på det, ved jeg jo ikke..
Iflg nogen synshaller kan man jo heller ikke få vejet bilen ned..
-
Det er meget enkelt. Synshallen godkender teknisk. Og det vil være ret cool med en reg-attest hvor ABS er godkendt som konstruktiv ændring - så er der præcedens :-)
Skat opkræver pengene - og de er sultne....
-
Det tekniske er der ingen problemer i..
Spørgsmålet er jo, hvor sultne Skat er..??
Vil gerne læse DET som Solow siger, men er sgu bange for, at der dumper en rudekuvert ind også..??
Der må da være nogen her som har været møllen igennem..??
-
SKAT's nøgleord til at smide snablen i din pung: "afgiftsmæssige identitet"
-
Jamen JJ..så skal du jo også betale skat da din jo ikke er født som Golf og derfor har du udskiftet blokken med en som ændre indentitet på bilen uanset antal HK ?!?!?
-
Martin, jeg går ud fra at alt er OK da det var en tidligere ejer som stod for det. (Jeg stiller ingen spørgsmål......)
-
Er din også ændret fra diesel til benzin...JJ.??
Tror kun det er et problem fordi jeg både ændrer fra diesel til benzin og samtidig øger mere end de 20%..??
Martins er vel en DJ, som ikke blir forøget med mere end de 20%..??
-
Jeg må indrømme at jeg intet aner om forhistorien på Frk G - og ikke stiller nogen spørgsmål .-O)
-
Hele humlen ligger i, hvorvidt CRM/Skat har info om den enkelte bils oprindelige effekt, eller om de bare er hældt ud på markedet med en generel henvisning til typegodkendelsen, der omfatter alle motorer. Jeg spørgsmål, kan jeg ikke afklare generelt, men jeg ved, at alle brugt importerede køretøjer er afgiftberigtigede på baggrund af den konkrete effekt, motoren havde på synstidspunktet.
-
Nels.. nej min er født som 1.9 DG altså med 78 Hk eller hvor meget det nu er..
Jeg har tænkt mig at tage den fra bunden med syn og Skat, og påvise deres egne regler med hensyn til udregning af afgifter, mit eneste store "MEN" i denne sammenhæng, er at der står Subaru på min motor, men at jeg så kan argumentere for at den nu har 2 gange KAT samt indsprøjtning samt meget bedre økonomi i forhold til den gamle karburator motor som den var født med.
-
ellers er det Tüv erklæring i flensburg, fordi så ska de godkende den i dk
-
Jeg HAR kopi af Tüv papirer klar på en bil 100% magen til min, årgang størrelse hjul motor und alles ;-)
Det må også kunne blødgøre en synsmand, men jeg er slet ikke bange for syn... kun SKAT :evil:
-
ellers er det Tüv erklæring i flensburg, fordi så ska de godkende den i dk
I følge Frank Andersen fra VWnettet, som er synsmand, så er det ikke en TÜV erklæring du skal have. Det er en erklæring fra et anderkendt prøvningsinstitut, som har lavet alvedens undersøgelser.
TÛV kan også den slags, men ikke nødvendigvis i Flensborg, og prisen skulle ligge i omegnen af 50.000,-. Men det skal så kun gøres én gang. Dvs. hvis man er 10 med Subaru-motorer så kan man få lavet testen, håber bilen bliver godkendt, og så slippe med at lægge 5.000,- hver.
I Danmark kan den slags test vidst udføres af Teknologisk Institut...
/Mads