Forfatter Emne: Hjælp søges - Bærearm  (Læst 10539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Dato: 16. August 2007 kl: 10:22:43 »
Jeg skal have skiftet gummiophængene i bærearmen. Jeg har ikke helt styr på processen, men der skal åbenbart hæftes med et CO2 svejseværk. Er der nogen der har sådan et, og er friske på at hjælpe? Jeg har falck abonnement så jeg kan få fragtet bilen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #1 Dato: 16. August 2007 kl: 21:16:45 »
Hej Lagoni.

Det er altså ikke fordi jeg ikke vil hjælpe, men hvordan pokker får man klemt mere end 24 timer ud af et døgn ? Jeg har godt nok heller ikke plads til bilen indendørs så det er perlegruset udenfor. Jeg har lovet mig bort hele weekenden og det var jo sjovest at få den ud at køre inden alt for længe. Jeg syntes bare ikke du skulle tro at vi er lige glade. Hvis ikke du har fået hjælp inden næste uge så må vi lige vende tilbage til det. Før har jeg desværre ikke nogen mulighed for evt at træde til.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

PARKHAVE

  • Gæst
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #2 Dato: 16. August 2007 kl: 21:26:41 »
Ja og et tilbud om lån af værksted og svejser i vestjylland er vel heller ikke lige det du helst vil ha' ?

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #3 Dato: 16. August 2007 kl: 21:49:32 »
Det er sgu ærgeligt at Vestjylland er uden for rækkevidde lige nu, for det ku være et fedt sted at tulle rundt i Solvognen. Men okay, det er rigtig nok ikke aktuelt.

FarT3, jeg har aldrig tænkt at folk på T3-nettet var ligeglade - tværtimod! Jeg har fået meget hjælp her, både praktisk og teoretisk, og det er jo ikke andres fejl at jeg har kastet mig ud i et projekt som jeg ikke kan overskue  :)  

Hvis du har mulighed for at hjælpe, er det ikke noget problem at det først er i næste uge, og perlegrus er fornemt ift. det gamle asfalt som min P-plads er beklædt med.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #4 Dato: 16. August 2007 kl: 23:18:42 »
Hej Lagoni

En anden mulighed er at tage bærearmen af, og under armen ned til din lokale mekker, og give en skærv til kaffekassen for at:
1. Så slebet de gamle svejsninger af
2. Presset bøsningerne ud
3. Presset de nye i
4. Sat de par svejseklatter.

Med venligste hilsner

Jens Jakob

P.s Søg lige en tur her på forum, der er et par tråde om folks kvaler med de bøsninger - og især at få bolten ud - og gode tips til at klare det
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #5 Dato: 17. August 2007 kl: 11:07:48 »
At tage armen under armen lyder som en frisk ide  :D
Menøh...  så skal jeg vel også ha nederste bærekugle af, og det er som Jarl en gang beskrev det "ikke for børn".

Eller hva?
 :?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #6 Dato: 17. August 2007 kl: 11:30:25 »
Nej, heldigvis behøver du kun at tage den øverste af - jeg går ud fra, at det er den øverste bærearm, vi snakker om - ikke? (Og så går jeg også ud fra, at den nederste bærekugle er i orden.)

Proceduren for at tage den øverste bære arm af er:

1) Løft vognen
2) Væk med hjulet
3) Løsn den øverste bærekugle - det kan gøres på 2 måder: enten ved at løsne den store bolt, der går ned i spildelleddet og presse den ud (besværligt) eller ved at løsne de to bolte på oversiden af bærearmen, som fastfolder bærekuglen.
4) Løsne den lange tværgående bolt, der forbinder bærearmen med karosseriet - hertil bruges en stor umbracho som modhold og mon ikke møtrillen er en halvstor fanden på 21 - 22 mm - det kan jeg ikke lige huske i hovedet.

Alt i alt en hæderlig tilgængelig proces.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #7 Dato: 17. August 2007 kl: 11:57:38 »
1) HNNNNGGGGGgggggggghhhhhh.........   HHNNNNNNNGGGGG....
pust pust....  

4) Jeg skal i byen og handle umbraco og toppe. Jeg når ikke til mekaniker idag, så det bliver mandag.
 :D

Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #8 Dato: 17. August 2007 kl: 12:17:56 »
Husk lige at hvis du får brug for at banke på bolten for at få den løs (der er næsten ikke plads til at slå ) så skru møtriken lidt ud, men lad den sidde på gevindet mens du banker bolten ud ved at slå på møtriken,på møtriken. På den måde skåner du gevindet og bliver møtriken banket flad så er den billigere end bolten.

Jeg vil anbefale at løsne de to umbrachoskruer. Det syntes jeg er nemmere. Rens godt ud i hullet før du sætter umbrachoen i.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #9 Dato: 17. August 2007 kl: 17:41:29 »
Unbracoer til øverste bærekugle.

1. Jeg brugte MEGET rustløser, RIGTIG meget.
2. Jeg rensede GODT rundtom unbracoer
3. Jeg brugte den lille rørtang på den forreste unbraco (efter at have tørret al rustløser af, så den LILLE rørtang kunne få fat.
4. Den bagerste unbraco - den kunne jeg ikke komme på med rørtang og få ordentligt fat.
Og unbraconøglen rundede den bare i hovedet.

SÅ jeg tog en 12 takket nøgle (tripple square) og bankede ned i med VOLD.

Harald-nyborg har et glimrende sæt med hh. unbraco_toppe og 12 punkt toppe til 129 kroner.

Held+lykke

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #10 Dato: 18. August 2007 kl: 09:01:13 »
Da jeg skulle ha de gamle kalibre af, pustede jeg på dem i 5 min. med en varmeblæser. Det var utrolig effektivt!

Menøh..  når det nu ikke  er bolte og møtrikker som bare skal smides væk bagefter, så kan det måske ikke anbefales? Jeg tænker på om metallet bliver vredet ud af form når det bliver så varmt.
 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #11 Dato: 18. August 2007 kl: 10:50:16 »
Varme er utroligt effektivt til at løsne fastsiddende bolte og møtriker med, men lige der skal man passe på. Bærekuglen der sidder fast med de to umbrachoer du skal have løsnet har en gummimanchet rundt om sig og den kan altså begynde at ryge hvis der bliver for varmt.

En anden ting er at selve bærekuglen er indkapslet i et metalhylster med fedt. Det er meget tæt og jeg har hørt på værkstedet en sådan bærekugle blive skudt ud af sit hylster på grund af det overtryk der opstod da den smule luft der var i kammeret udvidede sig da man varmede møtriken på bolten op. ( godt nok med autogen) Det gav et brag der ringede for ørene flere dage efter. Hvis du varmer så varm væk fra bolthovedet (Det store runde der stikker op gennem bærearmen) og ikke for længe af hensyn til gummiet nedenunder.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #12 Dato: 18. August 2007 kl: 11:07:34 »
Okay jeg tror jeg holder mig til WD40 og tålmodighed
 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #13 Dato: 18. August 2007 kl: 11:25:50 »
Husk at når du får unbracoer af - er det en god ide at sætte nye i bagefter. Rømerdahlæ inde i Vester voldgade i København har dem til ingenting (2 eller 4 kr pr stk i 12.9)

Husk hvis du tager møtrikken af - så skal den skiftes - det er en selvlåsende.

Mit bud - vold de unbracoer af - og sæt nye på når du samler.

Mht. "sovs" - så kan jeg kun anbefale Dinitrol sovs - de har det i Harald Nyborg - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6297&n=10 - den er GENIAL - ca. en milliard gang bedre end WD40.

En af mine erfaringer - brug en skruetrækker til at skrabe HEEEELT rent rundtom unbracoerne - sørg også for at skrabe godt væk mht. rust - rusten rundt om unbracoer kan gøre at "sovsen" ikke kommer ind til gevind,
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hjælp søges - Bærearm
« Svar #14 Dato: 18. August 2007 kl: 11:49:10 »
M.h.t. rustløser så er jeg MEGET glad for Biltemas fryse/krybeolie det er utroligt effektivt. Casper introducerede mig til det og jeg troede ikke rigtigt på det.. men det er ganske enkelt den mest effektive bolt/rustløser på spray (når man ikke regner en svejseflamme med) som jeg har prøvet.. og det er billigt!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012