Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 112858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Dato: 12. August 2010 kl: 17:39:09 »
Kære benzin-kørere blandt os. Med denne besked vil jeg gerne først og fremmest søge om tilgivelse for alt det nedsættende og og usaglige vås, jeg har sagt om benzinbiler gennem tiden, og samtidig håber jeg - naturligvis efter en passende karantæne - at kunne træde ind i jeres rækker.

Fakta er - og det er ikke 1. april - at Caraten nu bliver til en benz. - mere præcist en ABS som JJ's.

Måske forekommer det som en kovending for nogle, så jeg vil gerne redegøre for baggrunden:

I de seneste måneder har vi herhjemme drøftet den bilmæssige fremtid. Caraten kører forbilledligt med sin 1Y og opfylder absolut vores behov på bedste måde. Men en skyhøj vægtafgift, en ondsindet og usaglig hetz på gamle dieselbiler og en forventning om fremtidig udelukkelse fra ikke bare tyske, men sikkert også danske storbyer, gør at det bliver mere og mere surt.

Derfor har vi kigget på alternativer. Først og fremmest T4 med 2,5 TDI. Det er ubestridt en skøn maskine med mange kvaliteter, men i den prisklasse, hvor jeg vil være med - op til godt 100k, der er det gamle taxa'er, der dels har banket en halv mill. km og dels er pilrådne i samlinger, forskærmkanter og paneler. Jeg vil gerne have en T4, men jeg vil dælme ikke lægge 100k for en bil, der er langt mere rusten end min 25 år gamle Carat. Så har vi kigget på den lidt mindre klasse - de større MPV'er - 806, Evasion, Picnic, Sharan osv. Men i guder!!! - Hvordan kan man kalde sådan nogle for "storfamiliebiler"? Det navn må være opfundet af en mand med en Suzuki Swift. Når man skal bruge alle 6 sæder til frue og unger, så er der jo ikke en gang plads til en krøllet pakke King's i bagagerummet. Og så er der én ting, jeg ikke fatter: Mange af dem har nogle fine crashtestresultater, men som bekendt tester man ikke bagfra. Det er sgu en gåde, at forældre med åbne øjne og fuld bevidsthed  placerer deres kære unger med hovedet 5-10 cm fra bagruden. Må Gud forbyde, at de nogensinde bliver påkørt af en Scania bagfra! Ejede jeg sådan en bil, så ville jeg nonstop sidde med paranoide øjne klistret til bakspejlet og konstant være parat til at undvige ud på den nærmeste mark, når et roadtrain kommer buldrende. Og ja, jeg ved godt, at en T3 langt fra lever op til dagens niveau, men trods alt er der +1 meter fra bagruden til mine børns hoveder, og så skal man først have træk, motor, vanger og gearkasse moset sammen, så de fleste småbiler vil slå sig hårdere end T3'eren.

Det korte af det lange er, at jeg i min søgen ikke fandt nogle reelle alternativer, så det bliver T3 indtil videre. Derfor må den opdateres så godt som muligt, og min vurdering er, at det bedst gøres med ABS. 1,8 med 145 nm og 90 hk, kat., aktivkulfilter og hele svineriet. Og samtidig et naivt håb om at kunne holde i underkanten af 10 km/l med en legendarisk driftsikker og nemt servicerbar motor.

Om en uge suser jeg til Hamburg og henter en bagskadet G3 som donor, og så kan festlighederne begynde.

Nu er jeg så i dieselfolkenes øjne den største forræder - "gad vide om han har været dobbeltagent hele tiden..." og benzinfolkene har kun hån tilovers for en skide rækkemotor - jeg trygler om forståelse og tilgivelse i begge lejre... ;-)

That's the way it is my fellow countrymen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #1 Dato: 12. August 2010 kl: 17:56:15 »
har selv gået med de samme tanker omkring at finde noget nyere men er løbet ind i de samme problemer som dig
der findes ingen erstatning for en t3 når det kommer til pris,plads og sjov  :D
og læg du bare en R4 i der er vi da et par stykker der har gjort indtil videre og det er da ikke mere forræderisk end at lægge en 1,9D i en 1,6D/TD men et spørgsmål om at opdatere sin bil lidt og der er vidst ikke mange herinde der kan sige deres bil er 100% org
så fuld fart frem og held og lykke med ombygningen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I håb om tilgivelse...
« Svar #2 Dato: 12. August 2010 kl: 18:00:59 »
Jarl, det lyder såmænd meget fornuftigt, ingen "klantren" herfra (jeg er selv midt i en adz løsning).

God fornøjelse med arbejdet, har du en tidsplan?

Hinze

Offline Baattrup

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 136
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #3 Dato: 12. August 2010 kl: 18:11:34 »
Sådan Jarl .  En ABS motor bliver du glad for den har et fint moment og du
halverer støje niveuet i kabinen .
Vi var på elba en ø ud for italiens kyst her i ferien ,3815 km på 395 liter
benzin det ca 9,6 km pr liter ,så omkring 10 km pr liter til daglig kørsel er
muligt.

Hilsen
   Baattrup.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #4 Dato: 12. August 2010 kl: 18:21:04 »
hvad skal din 1y motor koste...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #5 Dato: 12. August 2010 kl: 18:32:09 »
Det er vel en ganske logisk konklusion, at når SKAT absolut VIL flå de sidste femører ud af folk, finder man andre veje ?  Selvom jeg er inkarneret benzin fan, har jeg flirtet med tanken om en billig diesel, men indtil videre har det i reglen vist sig, at de der var til salg indenfor fornuftens ( og mit ) prisleje, burde annonceres som bil lig, fremfor billig.
Og er Carat`en egentlig ikke også født som wasserboxer ?  Jeg synes også det afgiftsystem er skudt totalt ved siden af virkelighedens verden. Så held og lykke med projektet.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #6 Dato: 12. August 2010 kl: 18:42:23 »
Takker for de positive kommentarer, og jeg går på projektet med krum hals - selve ombygningen kan ikke få de små hår i nakken til at rejse sig.

1Y'eren bliver indtil videre stillet komplet ind i reolen på en halv palle - man ved jo aldrig, og der står jo også en Syncro, så til fornøjelse kunne man jo lave noget turbosjov...

Tidsplanen er defineret af, hvilken forlænget weekend jeg kan lægge beslag på min gamle mors vidunderlige Audi, men det bliver inden for en måneds tid.

Jo, Caraten er født med GW - en "miniDJ" - med en driftøkonomi som en Centurion, men en ubetalelig lyd...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #7 Dato: 12. August 2010 kl: 19:21:41 »
Tillykke med valget! Og så vil vi se billeder, ombygningsbeskrivelse og driftsrapporter når den er klar   :)

- og så skulle jeg måske selv komme i gang med den ABS Hasse kom med i foråret.....
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Samsø

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 173
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #8 Dato: 12. August 2010 kl: 19:32:42 »
sådan en abs er jo "bare" en diesel med bløde dyserør..
Syncro jx
Caravelle aaz
LT40 4x4 2.4td
og 4 biler til stumper.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #9 Dato: 12. August 2010 kl: 19:34:54 »
tilgivelse givet :D
camperen bliver nok os til benzin-bil med motoren fra min gamle velkørende vento, det er en motor jeg kender godt, især som moment stærk (faktisk mere end tdi'eren i visse tilfælde ;)  )
mine gulpl biler kører videre som jx'ere, da der ikke er strafpræmie på dem :)
syncro'en bliver konverteret til 1y, men hvis jeg skal have en hvidpl syncro bliver det os med en række 4 benzin i røven.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
I håb om tilgivelse...
« Svar #10 Dato: 12. August 2010 kl: 20:58:44 »
For sa... da Jarl, der var jeg nær tippet ned af stolen... men forstår dig sgu godt.
Emnet har tit været oppe og vende herhjemme, for med et kørselsbehov på kun ca 20.000 km om året,
 skriger fornuften på at skille os af med dieselmaskinen og donere lidt mindre til afgiftsystemet.
Men takket være T3-nettet og især dine lærerige indlæg bliver jeg hængende på dieselmaskinen et stykke tid endnu
 og jeg nyder stadig til fulde at stå med hovedet begravet i motorrummet med diesel sprøjtende om ørerne,
 og med en rød cecil i kæften uden risiko for at selvantænde.
Den dag hvor du og resten af T3-nettet ikke kan lære mig mere om dieselmaskiner så tror jeg at jeg følger dit eksempel,
men indtil da håber jeg at du ikke bliver "fanatiker" og bliver ved at dele ud af dine dieselerfaringer.
Tilgivelse givet......(edit : for at forlade os...  :cry:  ...) held og lykke på rejsen.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #11 Dato: 12. August 2010 kl: 21:01:48 »
mangler du en holde ved montør sir du bare til :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Mølle

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #12 Dato: 12. August 2010 kl: 21:21:23 »
Skal den også sænkes?????

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #13 Dato: 12. August 2010 kl: 21:24:36 »
1 SKRIDT AF GANGEN..... :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

pawel

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #14 Dato: 12. August 2010 kl: 21:37:15 »
Citat fra: "opelhaj"
mangler du en holde ved montør sir du bare til :0)


Når Jarl konverterer til benz, så må det vel være slut med at nyde Kings midt i motoroperationerne.. Han får klart brug for en ekstra hånd som kan befinde sig på et par meters sikkerheds-afstand fra det snart eksplosive motorrum!  :lol:

@Jarl, det må dælme have været en svær beslutning at træffe -jeg har ondt af dig..  :(