Forfatter Emne: taktrem på turbo diesel  (Læst 1901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Dato: 04. Maj 2007 kl: 17:34:46 »
tegninger ? anvisninger ?

Du stiller krumptappen på OT, låser knasten på OT og låser pumpen på OT. Og så på med remmen ?

Eller mener du noget helt 3. ?
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #1 Dato: 04. Maj 2007 kl: 17:44:16 »
ok, søg på "tandrem", emnet er dækket fint i en post jeg har lavet tidligere, hvor halvdelen af t3n dieselverden har skrevet
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #2 Dato: 04. Maj 2007 kl: 17:46:05 »
men start da med at kigge på hvor meget spænding der er på tandremmen, tandremme hopper ikke bare lige en tand.
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
taktrem på turbo diesel
« Svar #3 Dato: 04. Maj 2007 kl: 21:51:57 »
har lige smidt nogle fotos på. Men kunne ikke i dette fora så tjek linket hvis du ikke allerede har fundet det:

http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=21417&sid=0a35baea60a1a0f6974210b2597b8bba#21417

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #4 Dato: 04. Maj 2007 kl: 23:05:59 »
linialen skal passe ind i knasten, ellers kan man jo ikke fixere den, se på Mølles billeder
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
taktrem på turbo diesel
« Svar #5 Dato: 05. Maj 2007 kl: 09:12:42 »
Jep. linealen skal ind i knasten. Og min plademejsel er kun for at skitsere metoden. Det rigtige er at finde et stk. fladjern, som passer perfekt, og så line det op med søgerblade så det ligger helt lige i forhold til topstk. -og så skal du faktisk løsne takhjulet (ingen not) og når alle de andre mærker passer, så spændes møtrikken igen. Så mangler du bare at time pumpen. Så spiller din motor maks.

(men hvis den gik ok før misæren, så bare skift remmen. uden at løsne takhjul og pumpe, så ender den jo med at stå nogenlunde lige som før)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #6 Dato: 05. Maj 2007 kl: 10:53:50 »
Og så lige en fra det perfektionistiske hjørne:

Når du nu er igang med at time og stille og lave justeringen fin, så tjek lige dyserne. Dyserne er formentlig det enkeltkomponent, der har flest motorhaverier på samvittigheden, og pumpetiming uden at kende dysernes åbningstryk giver ingen mening.

Haveriscenariet ser sådan ud:

Pumpen er timet fint - omkring de 0,91, men dyserne er halvtrætte og kan dels ikke lukke helt (derfor småstrinter de hele tiden) og samtidig er deres åbningstryk grundet slitage, varme (flammeskiver!) og alder alt for lavt. Derfor sker indsprøjtningen for tidligt. Ejeren oppdager intet - en motor med for tidlig indsprøjtning er dejlig startvillig og har en forrygende bundtræk - men den tidlige indsprøjtning betyder (især ved varm motor og mange omdr.), at forbrændingstrykkets maximum ("Pmax" for feinschmeckere) opstår FØR stemplet er i topdødpunkt (OT). Konsekvensen af dette er, at plejlstangen skal presse stemplet det sidste stykke op til OT gennem et rasende højt tryk (adskillige hundrede bar). Det klarer de en tid, men før eller siden kommer der rivninger på plejllejet, og så starter dødsspiralen. Rivningerne giver spåner. Spåner giver flere rivninger. Til sidst er plejllejet atomiseret (og olietrykket falder ikke drastisk blot pga. én lejedefekt, så der er ikke nogen advarselslampe, der lyser), og plejlsatngen slår direkte på krumtappen. En opmærksom chauffør hører nu en tikkende lyd, men er det fruen, der sidder bag rattet, så køres der videre. Hver gang stamplet vender i OT og UT, så slår plejlstangen altså på krumtapsølen og til sidst knækker plejlboltene. Plejllejeoverfaldet falder af og plejlstangen har fået sin frihed - imidlertid kun kortvarigt, for i næste omdr. kommer krumtapsølen igen og denne gang sidder plejlstangen ikke PÅ kruimtappen, men ved siden af, og da krumtappens kraft rummer inerti fra x-tusinde omdr. samt energien fra ca. 2 tons rullende vogntøj, så er det den mindste kunst at klemme plejlstangen ud gennem siden af motorblokken.

Overdramatiseret? Kig med her:

   





Og hvorfor hele denne misere? Tjo dysen åbnede på 110 bar! - 4 nye havde kostet 50 € og jeg havde gerne justeret dem - nu kostede det såmænd en ny motor. Så tag lige og få tjek på de dyser!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #7 Dato: 06. Maj 2007 kl: 11:21:18 »
næste gang du laver det, så tag lige og drej motoren rundt med håndkraft et par gange, så ved udat alt er i orden, og spændingen ved at dreje nøglen er knap så stor
Mvh. Casper

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #8 Dato: 06. Maj 2007 kl: 14:26:37 »
Citat fra: "Jarl"
....En opmærksom chauffør hører nu en tikkende lyd...


Kan du forklare det lidt nærmere - er der andre tegn? Mine dyser er nemlig ikke gode, og bussen kører fint, starter fint og trækker godt  :oops: Får næsten helt lyst til at sætte timingen lidt tidligere indtil de nye dyser kommer!

50€ lyder i øvrigt meget billigt - men da jeg ikke har nogen dysetester er det vel ligegyldigt kun at købe spidser ikke?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #9 Dato: 06. Maj 2007 kl: 18:14:00 »
Inkubationstiden på et dårligt plejlleje er < 100 km, så hvis du har hørt tikken i længere tid, så er det ikke det. Det er karakteristisk, at den tikken, et plejlleje laver, er tydeligt afhængig af belastning. Samtidig vil det vise sig ved olieskift. Ja fordi alle laver vi jo syltetøjsglasprøven, når vi skifter oliefilter, right? Man tager oliefilteret og sætter på hovedet ovenpå et gammelt syltetøjsglas. Så lader man den gamle olie løbe ned i glasset og lader oliefilteret stå på glasset natten over. Næste morgen vil alt bundfald være samlet i bunden af det gennemsigtige glas, og man kan konstatere om der i oliefilterets levetid har været rivninger fra lejer eller stempler. Sådan gjorde vi altid på Pampassen i 30'erne :wink:  Pjat, men det er faktisk en god og gratis måde at holde øje med, om der er fare på færde inde i maskinen.

Alt andet lige så er det en kanongod investering med friske dyser. Alle benzinfreaksne skifter jo tændrør og sager i et væk. Os med diesel er jo så forvænt med til at maskinen bare arbejder og arbejder nøjsomt, lydløst og uproblematisk i evigheder, så vi glemmer helt, at den er der. Det er synd, for nye dyser mærkes straks på økonomi, effekt og røgudvikling.

Jo de priser jeg refererer til er nye dysespider, som kan købes hos Henzo - www.dieselsend.de Og jo, de skal justeres med en dysetester, men det er en lille sag og er egentlig ganske let at have med at gøre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #10 Dato: 06. Maj 2007 kl: 18:17:48 »
Citat fra: "Jarl"
de skal justeres med en dysetester, men det er en lille sag og er egentlig ganske let at have med at gøre.


Og så koster den sikkert spidsen af en jetjager samt skal bestilles hjem i staterne ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
taktrem på turbo diesel
« Svar #11 Dato: 06. Maj 2007 kl: 18:30:05 »
Ahh - jeg tror, jeg gav 110 € for min - og det var vist lige nede i Lüneburg. Og det, der så er sjovt ved det, er at man kan gå og lege med sit dyseåbningstryk og trimme sig frem til et set-up, der kan køre på andet end svovlstinkende ekstrakter af gamle dinosaurkroppe :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!