T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: Casper Slow efter 31. Oktober 2011 kl: 13:23:08
-
jeg har købt et sæt lygte jeg skal bruge som baklygter..
hvad er bedster monterring.
-
Jeg vil montere mine ovenpå kofangeren - på hver side af nummerpladen.
Der kommer et relæ på. Relæet får styreplus fra baklyset (de må ikke kunne tænde ved en fejl) - og stel føres frem til en kontakt ved førerpladsen, så jeg f.eks på campingpladser om aftenen kan slå de ekstra baklygter fra.
-
Jo højere montering - jo højere lysudbytte....
-
Og, mindst 25 cm over jorden og højest 120 cm over jorden,
http://www.lfvk.dk/Love%20&%20regler/Vejledning_april2007.pdf
6.02.005
Spøst, der står maks 2 baklygter. Hmmmm. Dvs at der SKAL monteres en kontakt (som beskrevet ovenfor) så de kan kaldes for arbejdslygter?
-
Du er nødt til at bruge arbejdslamper godkendt til formålet, hvis du skal ha flere. Der må KUN være 2 baklys....
Men monter frit arbejdslamper. Mærket som værende, men som kun kan aktiveres når positionslyset er tændt og ikke andet.
Kommer lige fra synshal, hvor jeg fik en masse svar i forbindelse med lysmontering.
Så mere baklys = arbejdslys !
-
Dvs at de tågelygter jeg har købt som jeg vil montere som ekstra baklyger, fra nu af er arbejdslamper?
Hvor finder jeg en definition på godkendte arbejdslamper?
-
Man kan vel pille pærerne ud af de originale baklygter når man skal til syn. Så er der kun 2 stk. ???
-
6.002.001 stk 1
En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at fungere ved at
montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende
ledningsstykker, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af disse for-
anstaltninger.
-
Ja benyt en kontakt og betegnelsen "arbejdslygter" og man behøver ikke gå synderligt højt op i antal og højder...
-
6.002.001 stk 1
En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at fungere ved at
montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende
ledningsstykker, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af disse for-
anstaltninger.
<td>
_________________
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-
Du kan sgu da også ødelægge enhver kreativ tankegang Jens Jacob :)
Men hvad så med et stykke gaffa hen over lygtefeltet? Jeg er også ved at montere baklygter og er helst fri for at trække ledninger hele vejen gennem bilen.
-
Tjah, monter dem med glæde og relæ. Ved at lave det med stelstyring på relæet er det kun een ledning du skal trække op foran.
Se hvordan det går til syn og kryds fingre. (Det er min plan - samt at have en 13'er nøgle klar til synet til om nødvendigt at afmontere lygterne LIVE hvis de er et problem...)
-
Tjah, monter dem med glæde og relæ. Ved at lave det med stelstyring på relæet er det kun een ledning du skal trække op foran.
Fin ide. Tak.
Og kontaktmonteringen og forbindelsen til nærlyset, har så også den fordel, at lygterne kan bruges til at meddele fjolset bagved, at han kører for tæt på eller at hans lygtet blænder :D
-
Man kan vel pille pærerne ud af de originale baklygter når man skal til syn. Så er der kun 2 stk. ???
I teorien JO. Men også fatning og ledning skal være "afmonteret" Ved bare ikke om det så går ud over betegnelsen : hele, rene og virksomme....
Som er foreskrevet generelt for lygter og lys.
-
Man kan jo også "omgå" det ved at have et par baglygte glas :roll: uden baklys monteret når bilen skal til syn. :mrgreen:
-
Engang til syn med den Vectra vi har haft undrede jeg mig over at man kontrollerede at "tåbebaglyset" virkede !
Jeg spurgte hvorfor det skulle kontrolleres, da det ikke er et lovkrav, at der skal være noget sådant !
Jo, var forklaringen, der er en kontakt til det, og så skal det kan bruges !
Men jeg har aldrig set at synsinspektøren sætter i bakgear for at kontrollere baklys !
Der er da også en kontakt ? :roll:
Mvh. KH.
-
Jo, jeg har oplevet, at baklyset bliver kontrolleret. Ikke hver gang, men begge mine Granada`er og et par af Escorterne er da blevet kigget efter. Volvo`en fik et minus på defekt tågebaglys / tåbebaglys, så man skal sgi ikke føle sig for sikker.
-
Tjah, monter dem med glæde og relæ. Ved at lave det med stelstyring på relæet er det kun een ledning du skal trække op foran.
Fin ide. Tak.
Og kontaktmonteringen og forbindelsen til nærlyset, har så også den fordel, at lygterne kan bruges til at meddele fjolset bagved, at han kører for tæt på eller at hans lygtet blænder :D
Pas på med det! Det KAN være dem med blå tagbjælke, og de bliver sure hvis man blinker ad dem.
-
Jeg tror jeg går efter de skal monteres på taget som arbejd lygter monteret på høkurv...
-
Min kære bror lavede et fint bak/arbejdslys på min eks-vitara. Vi monterede en 1-0-2 kontakt imellem kopholderne foran gearstangen. Der var den fint gemt væk :-) Hvis kontakten stod på stilling 1 var det baklys, stilling i midten helt slukket og stilling 2 var arbejdslys. Det kunne tændes uden der var tænding
på nøglen. Superrart om vinteren. Er enig med buddha_uffe : jo højere jo bedre. Mine sad under kofangeren og var ikke nummer 1 placering ang højden.