Forfatter Emne: Bygge køjevogn ud af campingvogn?  (Læst 14274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Dato: 15. Juli 2009 kl: 22:03:14 »
Hej,

Vi har ovenpå denne ferie et vildt projekt.

Vi er 2 voksne, 5 børn.

De campingvogne som har plads til os, koster en formue, og kræver mindst en T5 som trækker...............

Så vi er gået forbi campingvogne og satset på telt.

MEN - det er gået op for os -       der er vel ingen som forbyder folk selv at indrette en campingvogn?

Men vi kender NADA til camping-vogne, så her kommer 1000 spørgsmål:
1. Hvad siger reglerne?
2. Tanken:
A. Finde en BILLIG campingvogn på 4-5 meter?
B. Lave bremser på den, og nye dæk. Hvad andet for at få den synet?'
C. Rive indmaden ud (Kan man det? Er det støbt ind? ????????)
D. Bygge 3 køjer i den ene ende.
E. Bygge 2 køjer i højden i den anden ende, og plads til en dobbelt luftmadras nedenunder.
F. Måske ikke flå køkkenet ud - det er meget rart at have - eller ultimativt selv bygge et køkken ind.
G. Og et par skabe.
=
Vupti, BILLIG køjevogn med kæmpe kapacitet :-) = NEM rejse, og ud og udforske Europa med alle børnene og T3.

Skyd gerne huller i planen, eller hjælpe den til at blive realitet.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.764
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #1 Dato: 15. Juli 2009 kl: 23:43:16 »
Kanon ide !
Det tror jeg godt man kan , den var vel tom før de monterede indmaden , måske ku man forestille sig at skille rum og køkken var med til at afstive siderne , men det ku man bare lade stå , og så kun fjerne møblerne . Skal du sove sammen med alle børnene , for ellers kan man få et bagsæde man kan sove på , en 2-3 stykker og resten i campingvogn , har du tænkt på det .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Eva

  • Gæst
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #2 Dato: 15. Juli 2009 kl: 23:49:11 »
**1. Hvad siger reglerne? **
Der er ingen specifikke regler om krav til indretningen i en campingvogn blot vægten overholdes.


** Lave bremser på den, og nye dæk. Hvad andet for at få den synet?'**

Kontrol af hjullejer, lys skal være i orden, tjekke for rust i aksler og ophæng o.s.v, at der ikke er slitage i tilkoblingsanordningen, at støddæmperne/affjedringen  er i orden, gasinstallationer skal være testet (attest)   o.s.v.

**C. Rive indmaden ud (Kan man det? Er det støbt ind? ????????) **
Det kan man nemt pille ud , det er bygget op af spinkle lægter og tynde plader.

**D. Bygge 3 køjer i den ene ende.**

Bliver jo i så fald foran vinduerne ;-)

Og tænk på fordeling af vægten på de ting der bygges i...en bagtung vogn er meget ubehagelig at køre med, og farlig.

Eksempel på køjer:
http://www.campingdanmark.dk/Modeller/Adria-2007-Nu-med-op-til-tre-koejer.html

Et andet forslag...find en vogn med siddegruppe i begge ender...den største er i hvert fald stor nok til 3 børn og så i den anden ende 2 voksne...og så løsningen til de sidste to børn..."hængekøjer", monteret på tværs, en i hver ende...sådan lidt ligesom "sovekabinehylden" i en lastbil.

Ældre campingvogne koster ikke penge mere ....vi har eks. lige købt en køreklar Hobby 535 prestige i god stand for 7500,-  2 nye dæk og den strøg direkte gennem syn


Og sådan lidt generelt: for det første er det meget belastende for bilen at slæbe med campingvogn...i hvert fald hvis den skal efter den gamle T3er....og regn med næsten dobbelt brændstofforbrug....på den anden side behøver du så nok ikke bekymre dig om fartbøder ;-)))))


Og så lige en ting...husk reglerne for hvornår der kræves kørekort til påhængsvogn  (ved jeg selvfølgelig heller ikke om I har, men alligevel)

http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80

Og det der står i det link bliver mange snoskforvirret over, så her kommer en forenklet udgave ;-)

http://www.koereskoler.dk/k%C3%B8rekort/katbe.htm

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #3 Dato: 15. Juli 2009 kl: 23:53:41 »
Bare du ikke ændrer vægten er der ikke nogen der kigger skævt til indretningen. men hvorfor ikke lave hele den ene ende til køjer så kan hele familien ligge som torpedoer på hver sin hylde. Jeg tror snildt at man kan have køjer i tre lag, når de fem er børn (så har de jo også hver et "værelse" Jeg tegner lige....
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

PARKHAVE

  • Gæst
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #4 Dato: 16. Juli 2009 kl: 00:00:03 »
Alt Alt for meget arbejde for ingenting. Gør som eva siger og find en billig med 2 store siddegrupper. Så er der plads nok til 2 voksne og mindst 3 børn.
Lad de sidste 2 ( de største) sove i et ordentligt telt ved siden af , eller alternativt i forteltet.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #5 Dato: 16. Juli 2009 kl: 00:06:39 »
Og skulle der komme et ekstra barn til er der sgu også plads til det
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

  • Gæst
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #6 Dato: 16. Juli 2009 kl: 07:27:32 »
Hvordan med luft til en hel nat og 5 mennesker?

Jeg giver Eva og Parkhave ret, det er vist det nemmeste. Vi har en 4 personers og der er vi nemt 5 sovende mennesker i.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #7 Dato: 16. Juli 2009 kl: 08:43:31 »
Der holder en oversavet campingvogn i valby, hos en camping forhandler. jeg kan se den fra s-toget på mellem Greve og Ny Ellebjerg (lige før valbyhallen). Den kunne måske bruges til at lure opbygningen.

Hinze

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #8 Dato: 16. Juli 2009 kl: 10:00:44 »
@Dokajønne: Jeg kan lide ideen :-)
@Eva: Tak for input. Det lyder som heftig forøgelse i forbrug - hvad går en T3 med campingvogn bagved?
@Eva: Hvad gav i? Og hvad er egenvægt/totalvægt?
Frk G vejer 1475 kg i egenvægt og 2375 i totalvægt, så der er ikke meget vægt tilbage til cv...
@Parkhave+Kkrogsgaard: Tak for input.
@Hinze: Tak for input.

Der er IKKE meget plads i en campingvogn kan jeg se. I en normal cv er der totalt ca lige så meget plads som vi harmellem sovekabinerne i det store Outwell telt...........

Omvendt - hvor ville det være dejligt ikke at skulle kæmpe med telt op+telt ned.
Jo, hvis nogen kunne love mig 3 ugers tørvejr ( i det mindste når telt skal op og ned) holdt jeg fast i teltet - til hver en tid. Luft, lys, luft.

Men omvendt - muligheden for hurtigt at kunne komme videre om morgenen, og have lidt længere dage på ruten..........

En normal CV indeholder en masse vi ikke har brug for. Feks toilet/bad - spild af plads i vores setup.

Den mindst mulige køjevogn - det ville være genialt.

At kunne have sengene stående klar, ikke at skulle stuve 7 sovepladser om morgenen - det ville være et hit.

Omvendt - at ende på 5 km literen,    så vil vi sætte al den sparede tid til, ved at holde og tanke...........

Nå, ud til nopgle campingforhandlere og se hvor lille en vogn vi kan være 7 personer i på een gang :-)

Men cv'er kan jo være billige - 80'er vogne kan jo fåes for under 5-10K?

Goe hilsner

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #9 Dato: 16. Juli 2009 kl: 10:35:41 »
Jeg byggede en køjeseng i forenden af min CV. det var lægter og krydsfiner. Samtidigt fjernede jeg forruden og erstattede med flamingo og aluplade.

Køb du blot en lille let CV. Opbygning.: Ene ende stor rundsiddegruppe, med plads til alle og voksen seng om natten. Anden ende "typisk bord/bænke" ryddes og der bygges tre etager i max kvadrat, så kan der ligge to i hver køje. Bare husk at begrænse vægtforbruget, CV er som regel lavet af lette matrialer.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #10 Dato: 16. Juli 2009 kl: 10:49:48 »
@Kurt: My man!!!!!!!!! Billeder???????
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #11 Dato: 16. Juli 2009 kl: 11:02:05 »
Der er sgu ikke ret meget at se, men skal da nok prøve at tage billeder fra "T3lageret" inden for overskuelig tid.

Ang.: Tegning. Typisk er den lille gruppe i forreste afdeling, jeg tror ikke det duer med dit kalveboks system, vend det den anden vej og to børn på hver etage. Ingen skillerum kun forhæng foran, resten er de bestående vægge.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #12 Dato: 16. Juli 2009 kl: 12:31:51 »
den ide jeg går og leger med er en lille cv med en totalvægt på ca 850 kg med fortelt ,sove beslag i bussen og evt et telt oppe på taget af bussen
så skulle der være plads til alle (2 voksne og i snarlig fremtid 5 børn) på en stand på en campingplads uden der er nogen der kan brokke sig
vi har før været afsted i en endnu mindre cv uden fortelt men med et lille telt vi havde siden af det gik fint og er nok den ferie ungerne husker bedst
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #13 Dato: 16. Juli 2009 kl: 12:55:20 »
Hvis endelig man skulle lave kalveboksene skulle man gøre det på en trailer og efterfølgende udtænke noget letrejst telthalløj til at lave opholdsrum foran kalveboksene. Traileren kan sikkert laves så den kan være i dit fine telt også.  
Naturligvis er det nemmere med en campingvogn.........ligesom det er nemmere med en t5. At bygge en løsning selv er pionerånd
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bygge køjevogn ud af campingvogn?
« Svar #14 Dato: 16. Juli 2009 kl: 14:01:04 »
Trailer. Hmm. Hardcore.

Ligesom de 2 unge tyskere der kørte ind på Camping Azzurro i Pieve med en hestetrailer bag BMW'en.

Indhold:2 højpotente motorcykler, et par kasser øl, grill, lampe, 2 stole, køredragter mm  -og en indlagt "hems".

Så  om dagen kørte de på bjergveje, om aftenen hyggede de, og om natten sov de på hemsen i heste-traileren. Så cool :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."