Forfatter Emne: Manglende trækkraft ved træf 1,6td  (Læst 4550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skov

  • Gæst
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Dato: 13. Februar 2010 kl: 18:26:57 »
Nu havde jeg fornøjelsen af at sætte ansigter på en del folk her på T3nettet til træffet i Skanderborg. Jeg kom godt fra start og ud til hovedvejen helt uden at sidde fast, så mine fine nye helårsdæk er alligevel ikke helt dumme :).

Herefter gik det så helt galt. På vejen til Skanderborg havde jeg haft problemer med trækkraften på bilen, især når den skulle op ad bakker. Havde både frosne og kyndige T3-folk til at kigge på den, uden egentlig konklusion ud over en rådden slange som trodsalt var funktionsdygtig på trods af råddenskaben.

På hjemturen mistede den for alvor trækkraften på bakken før man drejer ind til Solbjerg, kom dog op og trillede ind i byen. Her gik det ok (i stille tempo) frem og tilbage og valgte at prøve hovedevejen igen. Fik problemer på første bakke, men fik kæmpet mig op på toppen med katestrofeblinket tændt. Her kunne jeg så trille ned til første p-plads.



Med stor tilfredshed over at gasvarmen trods alt virkede, ventede jeg på at den lille blå blev hentet af den store gule:



Vel hjemme igen bakker jeg ind i indkørselen og åbner igen til motoren, hvor alt ser normalt ud, giver den lidt gas og lægger mærke til den mørke sne foran udstødningen:



Sådan plejer det ikke at se ud.

Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt med den?

Motoren lyder som den plejer og den starter fint. Den kan bare ikke trække , især ikke op ad bakker. Varmemåleren står midt i som den plejer og der er ikke lys i advarselslamperne, det ser heller ikke ud til at kølervæsken koger.

Er der nogen der har bud på hvad det kan være eller noget jeg kan prøve at teste?

På forhånd tak for hjælp og tak for pandekager :)

Hilsen skov

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #1 Dato: 13. Februar 2010 kl: 18:36:32 »
Uhha det er surt , har prøvet det , men der var det manifoldpakningen der var løs , men det kan man høre , det må være din turbo , kan du høre om den køre , det kan godt give olie i sneen , uden turbo er den ikke meget for at komme over 50 op ad bakke , håber du finder fejlen godt du nåede til træf .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

ibber

  • Gæst
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2010 kl: 18:45:12 »
prøv med et nyt luftfilter , det hjalp for mig i dag , en hel del enda..
jeg har sgu fået ny racer bil  :lol:

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #3 Dato: 13. Februar 2010 kl: 21:19:29 »
Jeg ville tjekke hele lufttilførslen, har før hørt om at røret i snablen op til luftgitteret i siden var klappet sammen pga fugt.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2010 kl: 01:32:08 »
Lagde den sort røg ud eller brændte den rimeligt rent da du manglede kraft ?  for hvis turboen ikke puster ordentligt sodder den rimeligt meget da blandingen bliver for fed, og bilen kører ikke over 100 på plan vej.  Hvis den ikke oser, ville jeg tjekke LDA dåsen for utætheder, hvis den ikke er tæt, bliver blandingen for tynd, når turboen øger luftmængden uden at LDA´en skruer tilsvarende op for dieslen.... og så føles det lige som man kører Trabant med campingvogn... kan den lille slange mellem LDA dåsen og indsugningsmanifolden være faldet af ?  Sidder LDA stangen ordentligt fast på kugleledet på ESP pumpen ?
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #5 Dato: 14. Februar 2010 kl: 01:32:32 »
Dieselfilter!!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

skov

  • Gæst
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #6 Dato: 14. Februar 2010 kl: 17:27:50 »
Tusinde tak for alle jeres svar.

Citat fra: "Rollenlager"
Lagde den sort røg ud eller brændte den rimeligt rent da du manglede kraft ?  for hvis turboen ikke puster ordentligt sodder den rimeligt meget da blandingen bliver for fed, og bilen kører ikke over 100 på plan vej.  Hvis den ikke oser, ville jeg tjekke LDA dåsen for utætheder, hvis den ikke er tæt, bliver blandingen for tynd, når turboen øger luftmængden uden at LDA´en skruer tilsvarende op for dieslen.... og så føles det lige som man kører Trabant med campingvogn... kan den lille slange mellem LDA dåsen og indsugningsmanifolden være faldet af ?  Sidder LDA stangen ordentligt fast på kugleledet på ESP pumpen ?


Der var ikke ligefrem en (sort) røgsky at se da træk problemerne opstod. Når man giver fuld gas flytter stangen sig ud af LDA dåsen, er dette ikke tegn på at den får luft? Dog er slagen der fører hen til dåsen en smule rådden så den tror jeg skal skiftes for god ordens skyld.

Er der nogen der ved hvad sådan en slange hedder i fagsprog, hvis man skal finde den hos thansen eller lign?

Ud over det tror jeg at jeg vil prøve at skifte brændstoffilteret for at se om det er det der gør at den tørster. Burde dette ikke passe?: http://www.auto112.dk/br%C3%83%E2%80%A0ndstoffilter-p-4221.html
Ligner ihverhvertfald det fra wiki'en og det der sidder i.(Bilen er fra 89)

Håber brændstoffilteret klarer sagerne, eller må jeg i gang med luftfilteret istedet.

Ibber: Kan se ud fra billedet af din hjemtur at den har været en del mere succesfuld en min :) Kan sgu godt være luftfilteret skal have en tur under alle omstændigheder, også hvis dieselfilteret klarer ærterne.

Mvh og tusinde tak for hjælp

skov

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #7 Dato: 14. Februar 2010 kl: 17:51:08 »
Hvis du ikke kender alderen på dit brændstoffilter så skift det NU..!!
Skift luftfilter 1 gang årligt.
Skift motoroliefilter ved hvert olieskift - dvs hver 5.000 km.

Så kan din motor både drikke og få luft - og komme af med restmetallerne på bedste vis.

Jeg vil tro, at størstedelen af omkostningerne til filtre dækkes af forbedret brændstoføkonomi i en ubesværet motor - i alle tilfælde er det rart at vide, at man har gjort noget enkelt og effektivt for sagen.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #8 Dato: 14. Februar 2010 kl: 20:10:29 »
Kik efter den samme slange som du bruger til returen på diesel-dysserne, den er med 3 mm indvendig diameter.    Jo, hvis stangen drejer armen på ESP´en er der tryk fra turboen, og der bliver så også skruet op for dieslen, så det er vist et tilfælde for vores Guru  :-)    KOM SÅ JARL... ???????

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #9 Dato: 15. Februar 2010 kl: 13:01:32 »
Jamen - mulighederne er jo uendelige - Men start med at skifte brændstoffilteret, og vend så tilbage, hvis den stadig ikke vil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

skov

  • Gæst
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #10 Dato: 15. Februar 2010 kl: 18:02:26 »
Både luft og brændstoffilter er skiftet sidst i august 2008 og har kørt små 12000 siden, så det er nok meget godt at få det skiftet nu.
Har været i gang med at skifte brændstoffilteret i dag, men man kan nok kun kalde det en halv succes:

Det er godt nok lukkedes at få det nye filter i og vognen sprang nærmest i gang med det samme. Så langt så godt...

Jeg havde dog noget besvær med at få pillet slangerne af det gamle filter, hvilket resulterede i at metalkraven (nr 2 på billedet) blev trukket tilbage over plastic slangen. Jeg har forsøgt at mase den tilbage på plads og klemme den sammen, men er bange for at den stadig ikke er helt tæt. Når motoren kører i tomgang kommer der en serie  af luftbobler i slangen fra filter til pumpe (ca hver 10 sek). Nu denne metalkrave har være løs er den jo helt sikker min hovedmistænkte.
Er metalkraven en der plejer at kunne sættes på igen hvis den først har været løs? Hvis der nu skal en ny til, har den en navn på fagsprog? Håber at kunne finde en nær Århus eller i en netbiks. Lurdede også på om en spændebånd kunne klare sagen, men halter lidt ved det  når det er plastslangen der skal samles med gummislangen.

Varme hilsner fra Skov med de frosne hænder.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #11 Dato: 15. Februar 2010 kl: 18:54:45 »
Du skrotter da bare den ulykkelige krave, og så monterer du en helt ny brændstofslange fra filter til pumpe. Den kan købes i alle autobutikker og koster ikke mange basører. Snup 2 rigtig gode rundt-trækkende spændebånd med med det samme.

Hjælper det ikke, så er "Knackfrost" - den hvide termoventil under hårnålesplitten ved nr. 3 - under mistanke. De bliver notorisk utætte ved den lille gummiring på undersiden. Ny kan købes til småpenge i Hovwdiaudi.

PS: 12 tkm og 2 år er mere end nogle af mine filtre når at blive... I bund og grund er alderen og km.-tallet på filtrene uendelig ligegyldigt. Alt handler om renheden af det, der strømmer igennem. Fem km en dag med jordfygning og luftfilteret er stoppet. Én påfyldning med slam fra en gammel reservedunk, og brændstoffilteret er dødt...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

skov

  • Gæst
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #12 Dato: 16. Februar 2010 kl: 08:47:12 »
Puh, det er vist godt jeg har fundet T3nettet :oops:

Dsv bare af med plasticslangen og på med en gummislange med en indre diameter på 8mm? Går ud fra at det ikke giver problemer at diameteren bliver en smule større større end det den er nu?
(ja, jeg er nybegynder! Men har godt nok også lært meget fra denne side, gode guldkorn :D )

Mange hilsner
Skov

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #13 Dato: 16. Februar 2010 kl: 09:02:14 »
Jeg havde engang problemer med det T stykke. Jeg troede min motor var død. Men opdagede at slangen til pumpen var fyldt med luft og når jeg trykke ned på T stykket gik motoren rent igen......

Tjek også slangerne til og fra filteret.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

skov

  • Gæst
Manglende trækkraft ved træf 1,6td
« Svar #14 Dato: 16. Februar 2010 kl: 18:31:39 »
Nu har jeg fået skiftet slangen fra filter til pumpe og kan se at der stadig er en masse bitte små bobler i returløbet fra pumpen til filter. Så enten har jeg ikke gjort det godt nok med slangen eller også er problemet noget andet.

Har prøvet at søge og læse om "knackfrost" og fandt denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-4397-highlight-knackfrost.html hvor Jarl skriver:

Citér
2) Den nye (10/87 og frem), hvor der indførtes en termostatisk reguleret returventil (søg evt. på www.fmso.de på ordet "Knackfrost"), der ved olietemperaturer på under 30 grader returnerer lækolien til dieselfilteret. Altså en slangeføring, der minder om din skitse. Men erfaringen viser, at denne udførelse lider af to svagheder: a) Har man fået luft i systemet *), så er det længere tid om at komme ud, og b) Returventilens egen tilslutning på dieselfilteret er notorisk elendig, og er selv anledning til luftindtag.


Ud fra dette og det frose vejr taget i betragtning lurer jeg på om det ikke er det samme luft der bliver ved med at køre rundt i systemet? Er det rigtigt forstået at det først er når dieseltemperaturen er over 30 grader at der kan forsvinde noget luft fra systemet? Og hvis det er tilfædet, kan man tillade sig at snyde Knackfrosten med en varmeblæser? Vil nødigt vente til sommer før de bobler forsvinder.

Venlige hilsner
Skov