Forfatter Emne: Bedre lys på bilen. Ny lovgivning  (Læst 1460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Bedre lys på bilen. Ny lovgivning
« Dato: 09. Januar 2024 kl: 16:22:37 »
Færdselsstyrelsen er ved at revidere Detailforskrifter for køretøjer med henblik på EU harmonisering. Det meste handler om nyere køretøjer, som er EU-typegodkendte, men en gang imellem falder der også en luns af til os med ældre biler.

En netop udgivet ændring/opdatering beskriver muligheden for at udskifte lyskilder/pærer i E-godkendte lygter til LED. Noget, der hidtil har været forbudt. Det kræver, at køretøjet er egnet til ombygningen, som skal synes og godkendes med konstruktiv ændring idet dokumentation skal medbringes ved syn.

Ændringen kan læses her under pkt. 6A her: https://fstyr.dk/love-og-regler/meddelelse-nr-2040-opdatering-af-vejledning-om-syn-af-koeretoejer-om-koeretoejers-indretning-og-udstyr-mv

Det lyder langhåret, men er det faktisk ikke, når man så kigger på Osram Night Breaker LED H4. Her finder man liste over køretøjer, som pæreren er godkendt til, og tænk engang. T3 er nævnt. Der er krav om hvilken mærkning, der skal være i lygten, men mon ikke det svarer til en alm. Hella H4 lygte. Bilen skal ikke synes ved skift af lyskilde, men blot ved næste syn, hvor dokumentationen medbringes. Indtil da opfordrer FSTYR til at man medbringer dokumentation for lovligheden til forevisning for myndighederne. Læs om Osram her: https://www.osram.com/ecat/NIGHT%20BREAKER%20H4-LED-LED%20lamps%20(street-legal)-Car%20lighting-Automotive/com/en/GPS01_3695161/ZMP_4063288/#downloads . Det er en temmelig dyr pære, men sådan er det jo når noget skal have de nødvendige godkendelser. Jeg vil personligt opfordre til, at man ikke falder for fristelsen, og vælger en billigere løsning. Ikke godkendte H4 led fås for ganske få penge, men lysudbredelsen er typisk piv-ringe, med mørke felter i lysbilledet, eller blænding af modkørende til følge. Jeg har bestilt et sæt. Fortsættelse følger...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline svalen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 474
    • Vis profil
  • By: 5800 Nyborg
Sv: Bedre lys på bilen. Ny lovgivning
« Svar #1 Dato: 09. Januar 2024 kl: 17:49:37 »
Hej Erik
Tak for info, glæder os til at se det i en T3 8)
vh John
__________________________
Camper syncro '90 med 3 knapper og AAC motor
T3Klub medlem

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 211
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Bedre lys på bilen. Ny lovgivning
« Svar #2 Dato: 24. Februar 2024 kl: 09:08:42 »
Jeg har i denne uge købt et Phillips sæt og de sidder i golfen.. det eneste bøvl jeg har er at de lige skal justeres igen..

Det er dog uoriginale lygter der er monteret.
« Senest Redigeret: 24. Februar 2024 kl: 09:31:26 af soekris »

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Bedre lys på bilen. Ny lovgivning
« Svar #3 Dato: 24. Februar 2024 kl: 16:21:49 »
Ja. LED giver fantastisk lys.. -men husk, at hvis du ikke kan dokumentere at pærerne er godkendt til bilen, så vanker der både bøde og synsindkaldelse når du møder den sure betjent. ...

ses...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 211
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Bedre lys på bilen. Ny lovgivning
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2024 kl: 10:23:11 »
Den er med i deres liste.. :)

Har også fået et klistermærke til ude i motorrummet hvor der står noget om pærerne..

Resten af papiret ligger også i bilen.. 

Tænker det vel er fint nok.