Forfatter Emne: Reparere plastik ( på forlygte )  (Læst 4771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Reparere plastik ( på forlygte )
« Dato: 12. September 2013 kl: 21:38:09 »
Hej, jeg vil reparere lygterne, da 1000 plus moms pr. ny lygte er eneste anden løsning.
Jeg tænker at lave et metal eller hård plastik indlæg. Skrue og lime det med super-epoxy.
Jeg modtager gerne gode råd, eller måske er der een der har justerskruer som disse (hullet er 10mm)
mvh Rasmus

[attachment=15538]h9bbf4f5.jpg[/attachment]

[attachment=15539]h8d9dcf9.jpg[/attachment]

[attachment=15540]h0b22164.jpg[/attachment]

[attachment=15541]h29443c9.jpg[/attachment]

[attachment=15542]h8007a98.jpg[/attachment]
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Reparere plastik ( på forlygte )
« Svar #1 Dato: 12. September 2013 kl: 22:28:22 »
Øhm, hvis nu jeg var dig, ville jeg ikke starte på at lave noget epoxy/superlim fnidder fnadder, det bliver aldrig godt. Personlig ville jeg jagte original delen, men du skal have løst et problem her og nu.

Har jeg forstået det rigtigt (og det er jo ikke sikkert), så ville jeg gå ned i byggemarkedet. Jeg ville standse ved hylden med skruesæt, til ophængning af ting og sager i gipspladevægge. De findes mig bekendt i to udgaver, een i aluminium og en i plast.

Det du skal bruge er selve gevind delen, her ville jeg anbefale udgaven i plast. Plastdelen har et "proptrækker gevind", klipper du hovedet til, er du omhyggelig med montagen, så har du (måske) fået en ny basis for montering af din skrue.

Skulle jeg forsøge dette eksperiment, ville jeg desuden, bevæbne mig med "fattigmands locktite" (konens neglelak, det går bedst hvis det er en kasseret udgave, min erfaring :dry: ).

Jeg ville så skrue din skrue ind, til justeringspunkt, som jeg har udmålt på forhånd, ved at give den et mærke og et mærke på nærmeste omgivelse. Inden 2' indskruning ville skruen få en gang neglelak.

Mangler du neglelak, tror jeg, jeg har 14-18 stykker af konens kasserede på lager.

Blot mit forslag :)

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Reparere plastik ( på forlygte )
« Svar #2 Dato: 12. September 2013 kl: 22:51:49 »
@Aakerman:
Tak. Gipsskrue idéen er da en meget god idé. Men du taler kun om selve justerings-skruens "hun" , ik?
Eller er det også selve skruen med 10mm halskrave? For det er den jeg godt ville udskifte.

Og det er selve den knækkede plastkant på lampen jeg vil lime og skrue på (og det bliver jeg vel nødt til..?)
På billedet ligger min papir-skabelon som også erstatter eet af de tre justere-skrueophæng.
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Reparere plastik ( på forlygte )
« Svar #3 Dato: 13. September 2013 kl: 16:02:44 »
Justérskruer + småfittings kan evt. købes her: http://www.gowesty.com/ec_view_category.php?id=292&parent_id=
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!