Forfatter Emne: Centrallås  (Læst 6160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

  • Gæst
Centrallås
« Dato: 06. August 2009 kl: 10:33:39 »
Hejsa,

Efter en lyn tur Birkerød - Zürich - Birkerød på ca 48 timer er centrallåsen stået af - eller gik det flyvende. Cruisede ved 120-130 GPS km/t - nice! Dielse forbug lå på lidt over 11.5 km/l.

Det er hele "vejen rundt" at den er stået af. Blinklysene blinker som de skal når jeg trykker på fjernbetjeningen - men der sker intet.

Kunne dette ikke tyde på et sikringsproblem? Så vidt jeg kunne se i manualen har hver dør sin egen låsemotor.

Nogen bud på feks hvilken sikring det kunne være? Eller andet?

Carsten

Carsten

  • Gæst
Centrallås
« Svar #1 Dato: 06. August 2009 kl: 10:56:39 »
arghh - pis-da-også...bagklapslåsen er gået i baglås....kan virde nøglen men låsen slår ikke fra. Har sprøjtet WD40 ind og slået/hamret lidt på låsen uden resultat. Andre fifs er velkomne....kan man evt åbne den indenfra? Skrue låsehovedet af (i låst tilstand)????

Carsten

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Centrallås
« Svar #2 Dato: 06. August 2009 kl: 11:14:21 »
Hej Carsten

Kan du komme til at tage inderbeklædning af bagklappen - og dermed komme til at "låse op" ?
http://www.t3-infos.de/t3-infos_e.html (Rul ned til "åbning af bagklap indefra")
----------
Lösung von Tank3ver

Teil 1 auf Foto ist das Blech, gegen welches man mit dem "Knopf" (eigentlich ja dem Schloss) von Außen drückt, wenn man die Heckklappe öffnet.
Dann drückt nämlich die Nase (3) gegen dieses Blechstück und bewegt es nach rechts (natürlich nur hier im Bild). Die Nase drückt nicht mittig gegen das Blech sondern etwas unter der Mittelachse. Deshalb kann man dann oberhalb der Mitte ein Loch bohren, ohne dass es stört. Durch dieses Loch habe ich dann einen Tampen (alternativ auch einen Draht) gesteckt und durch einen Knoten gesichert. Der Tampen hat den Nachteil, dass er sich beim Öffnen dehnt, man also erst 2-3 cm ziehen muss, bis das Schloss öffnet. Er ist aber zum Greifen deutlich angenehmer als ein Draht. Denkbar wäre natürlich eine Kombination. Griff: Tampen und in der Klappe: Draht.

So, jetzt zu Teil 2: Dies ist eine Rolle, die man unter Möbel schrauben kann. Diese Rolle habe ich mit 2 Schrauben durch das Blech verschraubt, so dass der Tampen nach oben umgeleitet wird. Die Rolle war original ganz glatt, damit der Tampen aber nicht zwischen der eigentlichen Rolle und deren Halterung eingeklemmt wird, weil er zur Seite verrutscht, habe ich mit einer Holzraspel eine Kerbe rundum in die Rolle "geschnitzt". Jetzt wird der Tampen also nach oben geführt (4) und muss nur noch an geeigneter Stelle aus der Heckklappe herausgeführt werden.
----------

For at få låsehovedet af, skal bagklappen være åben.............
Kig her, for at se hvordan det ser ud:
http://www.t3-infos.de/images/Heckklappenoeffner_Tank3ver_1.jpg
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Carsten

  • Gæst
Centrallås
« Svar #3 Dato: 06. August 2009 kl: 11:20:30 »
Hej Jens Jakob,

Tak for det!

Skal det forstås sådan at hvis jeg kan få bagbeklædningen af (det kan jeg) - så kan jeg trykke på en dims og bagklappen burde så gå op?

Carsten

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Centrallås
« Svar #4 Dato: 06. August 2009 kl: 11:47:59 »
Hej Carsten,

Jeg kan ikke huske hvordan låsen ser ud indvendig - men jeg tror at det kan lade sig gøre at udløse palen indefra.

Pøj pøj.

Det lyder iøvrigt som den perfekte rejsevogn du har fået dig - tillykke med det.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Centrallås
« Svar #5 Dato: 06. August 2009 kl: 11:54:41 »
Her er detail-tegning.

Det ser ud til at den kan åbnes indefra ved at skubbe til palen som går til siden.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Carsten

  • Gæst
Centrallås
« Svar #6 Dato: 06. August 2009 kl: 12:00:29 »
Hej,

Efter at have siddet bag i svedekabinen (solen bager lige ned i den) og bakset med de satans klipse der holder bagbeklædningen fast og jeg kunne komme til låsepælen har jeg fået bagklappen op. Næste skridt er vel at overveje hvad der skal gøres så det ikke sker igen....kan det være relateret til den manglende centrallås???!!!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Centrallås
« Svar #7 Dato: 06. August 2009 kl: 12:05:46 »
Hej Carsten

Når du har beklædningen af, og du betjener låsen i bagklappen og skubber ind på den - hvordan ser det så ud?

Og ja, der må sidde noget ekstra-dims i bagklappen når der er centrallås - prøv at se hvordan det indvirker.

"Normalt" er bagklaplåsen meget simpel, drejet den ene vej blokerer låsen så palen ikke kan skubbes ind,   drejet den anden vej kan man skubbe "huset" og palen ind, og udløse låse-blokken.

Er nogle af unbrakoerne som holder låsen fast gået løse - det kunne give slup nok til at den ikke kan udløse låsen?

Men kig lige på det, og send gerne nogle billeder - vi kan alle blive klogere på centrallåse iT3 :-)

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Carsten

  • Gæst
Centrallås
« Svar #8 Dato: 06. August 2009 kl: 12:24:46 »
Jeg hra hevet centrallåsen i "åben" mode - og så virker låsemekanisms upåklageligt - så jeg skal vel have lavet den skide centrallås.....nogen inputs til hvad der kan være galt?

Mads-kaa

  • Gæst
Centrallås
« Svar #9 Dato: 06. August 2009 kl: 12:45:11 »
Den der fjernbetjening er den original??? Har du prøvet med nøglen i døren? også i passagersiden?
I fordørene sidder centrallås motorne meget udsat for vand, især hvis den gummilister i dørene er møre eller montret forkert. Der sidder en sikring til hele centrallås halløjet, men jeg kan ikke huske hvilken. Hvis den er sprunget skal du måske lige overveje hvad det kan være der har sprunget den :idea:
Det kan også være en af ledningerne som løber ud i dørene som er "bidt" over, Det er ikke den fedeste job at få loddet det sammen igen, men med lidt tålmodighed kan det godt lade sig gøre.

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Centrallås
« Svar #10 Dato: 06. August 2009 kl: 13:45:10 »
Hej,

her er et godt billede af problemet:


Det er jo egentlig en genial enkel måde at lave centrallås på bagklappen :-) - men jeg kan godt se at når centrallåsen strejker, så er man på den.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Carsten

  • Gæst
Centrallås
« Svar #11 Dato: 06. August 2009 kl: 14:43:51 »
Centrallåsen dur hverken med den originale fjernbetjening eller hvis jeg drejer nøglen i et nøglehul (ligegylding hvilket), men som sagt blinker blinklysene de to gange (som de altid har gjort) når jeg trykker på fjernbetjeningen. I og med ingen af låsene aktiveres gik jeg ud fra at det måtte være et gennerelt problem frem for en enkelt motor. Ledningerne i dørovergangene er ikke bidt over. Bud? Sikring ? Hvilken? noget helt tredie?
Carsten

Mads-kaa

  • Gæst
Centrallås
« Svar #12 Dato: 06. August 2009 kl: 15:39:29 »
Citat fra: "jensjakob"
Hej,

her er et godt billede af problemet:


Det er jo egentlig en genial enkel måde at lave centrallås på bagklappen :-) - men jeg kan godt se at når centrallåsen strejker, så er man på den.


Det er ikke originalt!

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Centrallås
« Svar #13 Dato: 06. August 2009 kl: 15:43:50 »
Citat fra: "Carsten"
Centrallåsen dur hverken med den originale fjernbetjening eller hvis jeg drejer nøglen i et nøglehul (ligegylding hvilket), men som sagt blinker blinklysene de to gange (som de altid har gjort) når jeg trykker på fjernbetjeningen. I og med ingen af låsene aktiveres gik jeg ud fra at det måtte være et gennerelt problem frem for en enkelt motor. Ledningerne i dørovergangene er ikke bidt over. Bud? Sikring ? Hvilken? noget helt tredie?
Carsten


Hvis du har målt ledningerne igennem, så burde du også have fundet sikringen???
En motor kan godt få det hele til at gå i ged, hvis det er en af fordørene sidder der føler i som detektere om døren er låst eller ej.

Nu er det ikke fordi jeg tvivler på dig, men jeg vidste faktisk ikke at T3'ere kunne fåes med fjernbetjent centrallås :idea:

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Centrallås
« Svar #14 Dato: 06. August 2009 kl: 15:47:57 »
Hej Mads

Centrallås, det var original på en topmodellerne.
Men fjernbetjent - det ved jeg ikke om var originalt?

Der findes et fint 4-punkts beslag til skydedøren som giver elektrisk forbindelse.



Carsten, prøv at spor ledningerne fra fordøren - der må være en styrboks et sted til centrallås, sikkert bag sikringerne, eller under førersædet?



Goe hilsner

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."