Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - dokajønne

Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
16
Dine Projekter... / Fuldlakering med Biltemas reparationslak. (total 350kr)
« Dato: 13. September 2011 kl: 21:40:39 »
Det er absolut udelukket at smide 20k efter en fuldlakering af kommandørbussen når den dag kommer at rusten er lavet og der skal farve på karossen igen. Nu har jeg så i sidste uge tilkøbt en lille sprød Skoda Favorit fra 94 (combi comfortline 129.000km fra ny :wink: ) og hvad er mere nærliggende end at bruge skodaen som forsøgskanin.

4x4 og jeg strøg i Biltema købte fire dåser sort lak og en liter fortynder og så gik vi i gang. Vi tørrede bilen af med fortynder og gned til vi kunne "køre rundt" med den eksisterende lak, så lod vi tørre og gik i krig med dåserne. 1½ time efter stod bilen færdig (nej vi pillede ikke vinduer ud og alt muligt)

Resultatet er at siderne er langt langt over forventning, rent faktisk er de lækre, ensartede og tilmed blanke. tag og køler faldt mindre heldigt ud. Vores teori er at siderne blev bedst fordi de er lodrette og dermed ikke så tilbøjelige til at lave "pytter" som de liggende flader.
Heldigvis er det kun taget på en T3 der ikke er en lodret side, så der er ingen tvivl om at den skal ha' med spraydåser når den tid kommer.

Nu bliver det spændende at se om lakeringen holder vinteren over uden at5 skalle af eller krakelere.

Jeg valgte spray da det binder direkte på bilens lak og da en rulle ville give et mere nopret resultat.

17
Generelt / Open source.....BIL
« Dato: 24. August 2011 kl: 23:52:16 »
Hvorfor er der egentlig aldrig nogen der har forsøgt at udvikle en open source bil?
Tænk hvis man kunne lave en bil hvor alt var standard materialer, og tegninger samt dimentioner lå frit tilgængeligt på nettet?
Ja Dk er et lorteland at starte i med vores regler og afgifter, men ser man på ATV og "golfvogn" markedet er der da nærmest ingen grænser for hvad man kan sætte plader på?
På verdensplan må det da også kunne betale sig, især i U-lande hvor arbejdskraften er billig og importvarer er dyre (helt ærligt en 20 år gammel totalt udkneppet toyota hilux koster stadigt over 35.000 fordi det er prisen de vil give i Afrika)
Ja det ville nok blive en dyr og ikke tidssvarende bil, men til gengæld ville den kunne repareres i evigheder af hvemsomhelst.
Penge vil det også koste, men når man kan skrabe 300.000kr ind til et dansk frivilligt rumraketprojekt må dette sgu da også kunne lade sig gøre?

Er der nogen her, der har kendskab til projekter der ligger på nettet?

Den skal naturligvis i funktionalitet minde om en T3

18
Elektrisk / Kabelsko vs. stik
« Dato: 24. August 2011 kl: 19:12:27 »
Jeg er ved at sætte strøm til bilen. Jeg har nu de sorte stik monteret på de ledningerne og motoren der er i nu er til kabelsko. Jeg kan bedst lide kabelskoløsningen og vil derfor hellere skifte stikkene ud end vandflangerne. Nu er spørgsmålet bare hvilken farve der er signal, og hvilken der er stel? Er der nogen der har et link til et diagram, eller ligefrem kan huske hvad der er hvad, vil jeg være evig taknemmelig.

19
Generelt / Regneark til totaløkonomi
« Dato: 07. August 2011 kl: 20:52:08 »
Faldt lige over denne

http://press.autorola.com/TCO-skema_C.xls

Stammer fra denne side:

http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=284

Vores biler kan vist godt være med (især når man kommer op i den store klasse)

20
Generelt / vw sælger TOTALT ud
« Dato: 09. Juli 2011 kl: 11:44:07 »
Hvergang jeg ser et billede af denne får jeg lyst til at skrive en klage til vw

http://www.volkswagendanmark.dk/Om_Volkswagen/Nyheder/Pressenyheder/?pressid=1398

Hvordan fanden kan man få sig til at kalde en bil BULLI, når den hverken er en BUs eller en LIeferwagen.

En fiat multipla eller citroen berlingo har mere plads en denne hæslige ombyggede golf+. Og så har man tilmed manglende situationsfornemmelse nok til at påstå at "hippiebussen er tilbage". Er der ikke længere noget der er helligt, sålænge det handler om at få slynget varer over disken?

Hvor fa'en er paralellerne mellem denne rummelige personvogn og en RIGTIG bulli, når man ser bort fra det store logo på fronten?
Hvis nu man satte samme logo på en polo, blev det så også til en "hippiebus"?

Far er ikke sur, far er meget, meget skuffet!

21
Gode rejsesteder/Rejsetips / Campingplads midt i Berlin
« Dato: 13. Maj 2011 kl: 19:55:27 »
Jeg har lige været i Berlin (uden bil ganske vist) men jeg løb over denne:

http://www.tentstation.de/deutsch/index.php

Tidligere friluftsbad nu teltcampingplads
På pladsen må der kun stå telte, men bullis er velkomne på parkeringspladsen så længe man betaler de 11 øvpenge i persongebyr, men så er der også trækogslip bruser OG "efter ww3 stemning"

Fedest sted med store tømte bassiner der nu er koncertscener og volley-baner

22
Elektrisk / Nye/gamle stik på vandstudser
« Dato: 09. Maj 2011 kl: 16:20:55 »
Jeg er (stadig) ved at plumpe 1,9d i kommandørbussen. 1,6'eren er født med de nye "klick" stik mens 1,9'eren har de gamle runde terminaler der passer til en kabelsko. (Egentligt lidt underligt da 1,9'eren er en nyere motor)

Jeg kunne naturligvis skifte studserne ud, men jeg foretrækker faktisk det mere simple kabelsko-system.

Når jeg så klipper stikkene af er der jo ligesom en ledning i overskud, jeg formoder at det bare er en stel, der er ført med ned på stikket, ikke?

23
Interiør / Kan man bruge et forsæde fra T4
« Dato: 08. April 2011 kl: 22:01:31 »
Jeg var lige i nærheden af en T4 for et par dage siden. Førersædets skinnesystem ser ud til at være identisk med T3. kan det med et snuptag sættes i den fede vogn?

24
Diverse / Oliepumpe fra 1Y i CS?
« Dato: 01. April 2011 kl: 17:06:59 »
Hovwdi har udsolgt af oliepumper til T3 indtil uge 18.

Mig bekendt er der da ikke noget i vejen med at købe en pumpe til en 1Y og sætte T3 sugesnablen på,..vel?

Jeg har før skruet en JX sugesnabel på en AAZ pumpe, men den sad ganske vist også i en AAZ motor

Er der nogen der vil sige god for projektet?

25
Diesel Fora / Turbo uden LDA
« Dato: 19. Februar 2011 kl: 09:14:02 »
Jeg er omsider ved at samle min 1y som jeg nu haft til at stå og hænge i et par år. Jeg skal have den strikket op som sugediesel, men rent faktisk er det jo en konstruktiv ændring at pille turboen af og sidste gang jeg lavede finten var synsfatter ikke ubetinget lykkelig. Rent faktisk må kommandørbussen også tage 2000kg på krogen og så kan det jo ikke nytte at man piller effekt af motoren.
Jeg overvejer nu at montere turbo og åndedrættet fra TD dog uden at skifte dieselpumpen. Det ville gøre synsfatter glad (læs: så opdager han ikke at der er fiflet med motorskift) OG jeg er ude over problemet med at 1,6D manifolden er lige i det mindste til en 1,9D (luftgennemstrømningsmæssigt).

Mine overvejelser går på følgende:
Man kunne frygte at motoren bliver næsten lige så varm som med alm turbo-setup. Jeg kunne forestille mig at jeg får en renere forbrænding, dermed må der også være en marginal (umålelig) brændstofsøkonomi (eller nærmere effekt, da det vel kun er i vollgas-situationer at turboen hjælper med at undgå røgfane, men igen... spørgsmålet er om det overhovedet kan mærkes)

Hvad mener panelet ????
Er det spild af turbo og unødig motorophedning, eller er det godt for gråspurvene? (jeg ved der engang var en Øko-golf med turbo og vistnok uden LDA.

26
Diverse / Det er ALDRIG \"bare lige\"
« Dato: 15. Februar 2011 kl: 13:33:10 »
Skulle "bare lige" have skiftet generatoren i dag. Selvfølgelig er den der sad ikke magen til den der skal i !!!!!
Det er den med spadestikkene der skal i, men hvad er hvad havde der været en stor og en lille spade var jeg ikke i tvivl, men sådan er det naturligvis ikke.

27
Diesel Fora / 1y generator med rem i T3
« Dato: 30. November 2010 kl: 00:09:46 »
Jeg er ved at lægge den 1y motor (som jeg har haft til at stå i fire år) over i kommandørbussen. Her under opbygningen af motoren er der lige en detalje..
Var der ikke et trick til at bevare den lækre 1y selvstrammende multiremsgenerator  med over i sin T3? når jeg sår'n lige står med motorophænget i hånden har jeg svært ved at se en løsning

28
Sjov und Spass !!! / Mit livs pædagogiske udfordring
« Dato: 17. November 2010 kl: 22:28:53 »
Som enkelte her få forumet vil vide kører mine børns mor også rundt i en T3 (brandbussen). Hun syntes at bilen er vanvittigt fed, og hun er (som alle os andre) blevet afhænig af pladsen samt signalværdien på landevejen.

Som hendes ansvarlige T3 vejleder har jeg ofte sagt at kører man T3, må man også engang imellem ud og lette på motorklappen for at gøre et eller andet. En Bullifahrer står ikke bare og tripper i sine stiletter, mens hun klør sig i sit blonde hår. Dette forsøg på prægning er først og fremmest styret af en viden om, at det er nødvendigt at vide en lille smule om mekanik for at få den fulde fornøjelse af sin T3.
Det forhold at alle reparationer naturligvis? ender hos mig, har sikkert også haft en lille smule indflydelse på denne holdning.

Lad mig allerede nu sige, det går faktisk godt, indenfor den sidste måned har konen sgu formået at reparere sin speederpedal samt hælde kølervæske på (altså: løsne slange, tømme vand af, spænde slange, hælde frostvæske på).

Denne vaden i succes har ansporet til mere og da hun ringede i dag og bebudede at lortet ikke kunne starte, kommanderede jeg hende promte om til motorklappen med en hammer, for at give starteren et bette dask . Her ER jeg klar over at chancen for succes er til at overse, men virker det ville det give min lærevillige elev en succesoplevelse af en størrelse, der kunne give blod på tanden til et koblingsskift eller lignende.

I rolig og let docerende tone (stadig i telefonen)  får jeg hende instrueret il at åbne motorklappen, lokalisere starteren og give den et kærligt, men bestemt dask. ”er du med?” spørger jeg i telefonen ”jada” siger hun glad og pærer til vaccumpumpen med en kraft der slår studsen af!!!!!!!………”Skal det suse sådan?” spørger hun overrasket……”jeg kommer om en time” svarer jeg livstræt.

29
Diverse / Ebersprächer d1l i T3 ?
« Dato: 16. Oktober 2010 kl: 11:02:15 »
Hvor skal man placere sådan en svend?
under klapbænken, under sædet? i motorrummetmmet?
Jeg tror at jeg vil recirkulere luften i kabinen på trods af kondensfaren.....medmindre at selve fyret skal sidde ude i motorrummet....
Er der nogen der har billeder, links eller erfaringer. Jeg starter fra 0 da jeg aldrig har set et fyr monteret i en bil.

30
Din bil... / AAAARUGH DØD OVER.......
« Dato: 13. Oktober 2010 kl: 17:26:23 »
..........ja HVEM?????

Kom ned til bilen i morges og så at en eller flere ukendte gerningsmænd havde bakket (formoder jeg) ind i siden af kommandørbussen. Kæmpe bule i venstre forreste hjørne ca 5cm over lygterne bulen fortsætter ud på døren og i mildere grad ned langs bilen.
Et skilt på hellen midt på vejen er også fuldstændigt smadret og chaufføren skal have været både blind og døv, hvis ikke han har opdaget skaden.
Hvorfor kører man bare?
...ja, jeg har kasko, men alligevel....

Sider: 1 [2] 3 4 ... 8